Forum - Golf 7 (13-19) - Nyckel till låsbult

skyddslos
Kör: Golf 7 1.0 -17 Ort: Växjö Medlem: 30 juli 2018
Ons 28 nov 2018 13:36 Svara med citat
Köpte min Golf MK7 i somras och märkte nu vid däckbyte att jag har två nycklar till låsbultar, men det är bara en nyckel som passar till Låsbultar. Undrar om nån vet hur många nycklar man får vid köp av ny bil? Varför passar bara en?
Självklart kan jag ställa frågan till märkes bilförsäljaren, men de är inte lika behjälpliga så fort de har sålt bilen.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi DSG7 -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Ons 28 nov 2018 14:54 Svara med citat
Man får bara med en. Har nog blivit något fel/misstag om du även fått en annan som inte passar.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Pensionären
Kör: Golf 7 GT R-line -15 Ort: Västerås Medlem: 14 oktober 2014
Ons 28 nov 2018 16:22 Svara med citat
skyddslos skrev:
Köpte min Golf MK7 i somras och märkte nu vid däckbyte att jag har två nycklar till låsbultar, men det är bara en nyckel som passar till Låsbultar. Undrar om nån vet hur många nycklar man får vid köp av ny bil? Varför passar bara en?
Självklart kan jag ställa frågan till märkes bilförsäljaren, men de är inte lika behjälpliga så fort de har sålt bilen.

Det är bara en låshylsa som följer med. Själv har jag valt att inte använda låshylsa....beställde fyra nya hjulbultar som ersätter dom låsbara då jag tycker att det är lätt hänt att kunna skada låshylsan och då står man där.
candyweiss
Ons 28 nov 2018 16:42 Svara med citat
Pensionären skrev:
Det är bara en låshylsa som följer med. Själv har jag valt att inte använda låshylsa....beställde fyra nya hjulbultar som ersätter dom låsbara då jag tycker att det är lätt hänt att kunna skada låshylsan och då står man där.

Jag har använt låsbultar på alla mina bilar i minst 25 år och aldrig skadat någon.
Har du själv skadat någon bult, eller du bara tror att de går sönder?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Ons 28 nov 2018 17:15 Svara med citat
Ang. låsbultar, jag köpte en andra bil en Golf med en diger bunt kvitton av gjorda rep. varav 2 låsbultar satt fast det kvittot var inte billigt.
Jag kollade då mina bultar och nog satt de fast den sista så pass jag inte fick den loss. det var som invändiga rillor på bulten
och dessa rensades fullständigt då jag lossade den med förlängningsrör.

Den satt så hårt vad göra om det varit på vägen? Men i mitt fall köpte jag en sats stora torx som passade så jag fick slå
in den tur att den inte var härdad och jag fick den loss också, vilken lättnad, därefter inga låsbultar för mig men som ett
litet tips lägg på lite fett på låsbulten så rostar inte dessa fast tills du byter till sommarhjulen, det var ett h...te med denna
fastrostade låsbult.
bildock
Ons 28 nov 2018 17:19 Svara med citat
Ang. låsbultar, jag köpte en andra bil en Golf med en diger bunt kvitton av gjorda rep. varav 2 låsbultar satt fast det kvittot var inte billigt.
Jag kollade då mina bultar och nog satt de fast den sista så pass jag inte fick den loss. det var som invändiga rillor på bulten

Den satt så hårt vad göra om det varit på vägen? Men i mitt fall köpte jag en sats stora torx som passade så jag fick slå
in den tur att den inte var härdad och jag fick den loss också, vilken lättnad, därefter inga låsbultar för mig men som ett
litet tips lägg på lite fett på låsbulten så rostar inte dessa fast tills du byter till sommarhjulen, det var ett h...te med denna
fastrostade låsbult.
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Ons 28 nov 2018 17:29 Svara med citat
Min ena låsbult satt fast så jag var tvungen att åka till däckmojen för att få hjälp och dom tyckte låsbultar var ett sattyg!
Jobbarkompisen hade också problem i år. Vi tog in den på jobbet och svetsade på en hylsa uppepå låsbulten och försökte få bort den men svetsen sprack, 3 gånger.
Riktigt kasst material att svetsa i.
Han åkte till däckmojen och dom värmde och hade sig utan resultat.
Han fick lämna in den på verkstaden som lyckades spräcka bulten.

Som sagt det är bara massa problem med låsbultar.

Och när hörde du senast att nån stulit hjulen? Jag vet att det hände här i stan utanför ett hotell för ca 20 år sedan på en Volvo 850 men då var det nog lite mer ovanligt med alu-fälg.
candyweiss
Ons 28 nov 2018 17:33 Svara med citat
bildock skrev:

fastrostade låsbult.

Men dra inte åt som en idiot då.
Jag har haft låsbultar på alla bilar i familjen i snart 30 år och aldrig haft problem.
Lite sunt förnuft vid användning och inte tummen mitt i näven Thumbs up
Ändra: Aldrig någonsin behövt något fett på bultarna.

Pensionären
Kör: Golf 7 GT R-line -15 Ort: Västerås Medlem: 14 oktober 2014
Ons 28 nov 2018 18:39 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har använt låsbultar på alla mina bilar i minst 25 år och aldrig skadat någon.
Har du själv skadat någon bult, eller du bara tror att de går sönder?

Jag har inte skadat nån bult jag tyckte bara att det var ett skit att ha.....när Möller Bil skulle montera vinterhjulen från däckhotellet så nämnde jag att jag inte hade några låsbultar....dom tyckte att det var det bästa jag gjort och hur ofta stjäls det hjul från en VW.
bildock
Ons 28 nov 2018 19:16 Svara med citat
Det är klart att har man mekat hela sitt liv så vet man väl att inte dra bultarna som en idiot men som i mitt fall köpte en bil och
bultarna som då satt där var väl dragna med maskin och dessa kan väl dra hur hårt som helst med fel inställning, den montören hade nog ingen känsla
men då hade det kanske underlättat för mig om han hade haft lite omtanke för den stackarn som skulle lossa det han hade
dragit, för sådana händelser kan också vara en orsak att bultarna blir svåra att lossa för hand
Masi
Kör: Golf 7 TGI SC - 15 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Ons 28 nov 2018 20:12 Svara med citat
bildock skrev:
Det är klart att har man mekat hela sitt liv så vet man väl att inte dra bultarna som en idiot men som i mitt fall köpte en bil och
bultarna som då satt där var väl dragna med maskin och dessa kan väl dra hur hårt som helst med fel inställning, den montören hade nog ingen känsla
men då hade det kanske underlättat för mig om han hade haft lite omtanke för den stackarn som skulle lossa det han hade
dragit, för sådana händelser kan också vara en orsak att bultarna blir svåra att lossa för hand

Precis, det är nog inte "vi" som hänger här på forumet så faktiskt är intresserade av bilar som drar en sådan låsbult så in i h****te.
På jobbet är det ofta problem med dessa, vissa är så rädda att tappa bort låshylsan då dem lämnar dem hemma... Haha, tyvärr ganska vanligt. Sedan hittar man inte hylsan. Inför varje däcksäsong kommer många kunder som fått problem med sina låsbultar.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
Audi A6 avant, 2.0tdi. Multitronic.' 14
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Ons 28 nov 2018 21:20 Svara med citat
Hjulbultar på Vw/skoda skall dras 130nm endast !!!!
Många drar år för fullt eller med hjälp av förlängningsrör och hoppar gärna några ggr på dragskaftet med, sen står dom där och försöker få loss skiten sen (lycka till)! haha

Ett tips om man dragit sönder sin original låsbult är att slipa bort mittendelen på den tills man kommer förbi den härdade ytan i låsbulten.
Sen slår man ett körn slag mitt i och borrar därefter med typ 4mm borr, stegar sen i lagoma steg upp till 12-13mm.
En kärvänlig klapp med en slägga och ett don på skallen så brukar den släppa om du nu borrat i mitten Wink

Då släpper oftast skallen på bulten och man kan släppa de andra 4 bultarna och ta av hjulet och släppa den sönderborrade bulten med en rörtång/polygrip.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
bildock
Tor 29 nov 2018 10:30 Svara med citat
Golf666
Jag läser alla dessa inlägg med största intresse då jag själv blev utsatt för besväret, jag tänker på inlägg att slipa ner bultens
härdade yta men på mina fälgar var bulten försänkt i fälgen och yttre delen av bulten var därför ca. 10 mm försänkt i hålet
då går ju inte detta tillvägagångsätt att använda.
Skallarna på mina låsbultar var utvändigt runda och de var inte massiva, de var som hål in mot själva bulten och i hålet fanns som
rillor som nyckeln skulle greppa vid då den var instucken i hålet och det var dessa rillor som inte höll emot då jag använde
förlängningsröret.
Låsbulten var rund utvändigt och rund invändigt, hur f-n bär man sig åt rent proffsigt? kommer inte åt att slipa ner eller svetsa på
något då bulten är försänkt i fälgen.
Jag utnyttjade hålet i låsbultens skalle och kunde slå in en torx 16mm och den tvingades in i hålet med kraftiga slag och
bultens material var väl så mjukt att torxen kunde greppa i materialet, på så sätt löste jag problemet, men jag klurade
länge då det var mycket som var emot mig, försänkt bult i fälgen, rund bult både in och utvändigt i bultskallen.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tor 29 nov 2018 14:04 Svara med citat
Här är en bilmeck som fick kämpa lite på en bmw .

Han förstör massor med hylsor .

Han använder ett särskilt kitt för att borra skyddsbultarna eller låsbultarna kanske det heter .