Forum - Volkswagen Passat - Elschema för ABS på Passat 2000

Windle
Kör: Passat 5 1,8 AJM Ort: Ludvika Medlem: 02 december 2018
Sön 02 dec 2018 22:16 Svara med citat
Min sons Passat årsmodell 2000 driver oss till nervvrak. ABS-lampan tändes för länge sedan. Tillfrågade experter trodde på ABS-modulen. En sådan köptes och byte skedde. Ingen skillnad. Diagnosen visade på 2 fel. Höger fram ABS-sensor avbrott eller kortsluten till jord samt ingen kommunikation med ABS-modulen.

Kablarna som går till ECM ska ha resistansen 60-72 ohm men ligger på ca 105 ohm. Vad detta innebär har ingen kunnat förklara.

Efter många turer som jag inte ska redovisa här upptäckte vi att sensorn satt för långt ut från ABS-ringen. Den satt som berget så det var bara att "slakta" den och rensa hålet. Då drivaxeldamasken var trasig tog vi loss drivaxeln och bytte då även ABS-ringen.

Nu har jag kört bilen med diagnosdatorn i monitorläge. Alla hjul utom höger fram indikerar hastighet. Jag har mätt kabeln från sensorn till ABS-modulen, den är ok.

Finns det olika kopplingsscheman med en brytpunkt under 2000? Jag fattar inte annars vad som är fel. Har någon ett elschema där det framgår vilka stift hjulsensorerna går till?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 03 dec 2018 1:34 Svara med citat
Jag kan eventuellt lägga upp en bild på elschema . nu kolla jag bara på en passat bensinare 1.8 2000 . på denna går det en gul kabel till nummer 4 och en svart kabel till nummer 5 .

säg vad du har för passat motorkod bensin eller diesel osv , så jag vet vad jag ska kolla efter .
Windle
Kör: Passat 5 1,8 AJM Ort: Ludvika Medlem: 02 december 2018
Mån 03 dec 2018 12:28 Svara med citat
Hej o tack för snabb respons! En diesel AJM motor. ABS borde vara lika på bensin men man vet ju aldrig. Kan du kolla om det finns varianter av ABS-modul 2000. Jag har ju köpt och bytt ABS-modul så om dom lyckats ändra under året kan det ha blivit missmatch.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 03 dec 2018 14:03 Svara med citat
Tja . detta är ett schema för en med utan antispinn( diesel AJM motor 2000)
Bild


detta är ett schema för en med antispinn .( diesel AJM motor 2000)
Bild



Och dom kan skilja på sig beroende motorkod etc ..

Fick inte riktigt plats och ta hela bilden
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 03 dec 2018 16:42 Svara med citat
Kolla dessa videos . tycker han ger mycket info hur man kan felsöka .



Windle
Kör: Passat 5 1,8 AJM Ort: Ludvika Medlem: 02 december 2018
Mån 03 dec 2018 17:01 Svara med citat
Toppen! Tack för hjälpen! Som jag anade, det finns 2 olika kopplingar. Det som bekymrar mig nu är att två sensorer är olika kopplade men bara en bråkar. Varför? Ska kolla på det iaf. Betydligt lättare med schema.

När jag fått alla sensorer att "prata" med styrdonet ska jag ge mig på CAN Busen. Ska självklart kolla filmen. Tack även för den.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 03 dec 2018 17:17 Svara med citat
Hoppas det löser sig .
i nån av dessa videos visar han hur du lätt kan kolla kablarna som går till sensorn . så du vet dom är ok

Jag ett program där det visar hur man kan göra ohm test och volt test på hjulet som är drabbat .
Försöker att lägga upp det under morrondagen så du vet
Windle
Kör: Passat 5 1,8 AJM Ort: Ludvika Medlem: 02 december 2018
Mån 03 dec 2018 22:28 Svara med citat
Jag lånar en grafritande multimeter så mätningen löser sig. Problemet just nu är att sensor och ring är nya, kablarna till ABS-enheten är ok, ändå får inte diagnosdatorn signal från hö fram! Återstår bara att kablarna sitter fel på styrdonet eller att det är fel på detta styrdon också (Har ju bytt det). Jag återkommer när jag fått tid och möjlighet att kolla vidare.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 03 dec 2018 23:43 Svara med citat
Sensorn paja när ni plocka isär . var köpte du den ? är den orginal ?

Sen undrar jag hur du mätte kablarna för att va säker på att dom är ok .

sen nämde du-- -När jag fått alla sensorer att "prata" med styrdonet ska jag ge mig på CAN Busen ----.

Undrar om din dator kan kommunicera med abs modulen eftersom du fick felkod på höger fram sensor som du nämde i första inlägget .
Windle
Kör: Passat 5 1,8 AJM Ort: Ludvika Medlem: 02 december 2018
Lör 15 dec 2018 17:04 Svara med citat
Hej Rolly! Ska försöka reda ut några saker. Sensorn satt för långt ut från ringen men var berghårt fixerad i hålet. Bara brutalt våld som funkade. Köpte på skruvat.se, inte original.
Så tar vi kablarna. Jag har mätt resistansen i sensorn uppe i kontakten vid ABS-enheten och dessutom kopplat en grafritande multimeter till samma kablar. Bilen lyfts upp och körs på 1:an på tomgång. Blir en fin sinuskurva. Alltså, sensor och kablar ok!
ABS-styrdonet har tydligen två kommunikationsvägar. En för själva styrningen av ventilerna och en för kommunikation med motorstyrdonet. Fastän jag fick hastighetsangivelse från sensorerna säger diagnosen att det inte går att kommunicera med ABS-modulen! Denna kommunikation går via instrumentet.
Jag blev lycklig när jag fick scheman av dig men mindre lycklig när jag började kolla. På bilen sitter ingen kabel på stift 5. Det gör det däremot på båda scheman som du lade in. Surt! Då finns det ett tredje schema. Hur ser det ut. Jag har inte flyttat någon kabel och det har ju fungerat tidigare!
Vi kämpar vidare!
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Lör 15 dec 2018 18:27 Svara med citat
Va jobbigt att det inte stämmer .
https://i.imgur.com/Yb59JV8.png

Har du kopplat ur kontakten till abs enheten och kollat att du har bra strömförsörjing + bra jord .
15 är ström och 19 jord . Ha tändningen på ,( men ur när du lossar kontakten ).

Är ström o jord bra , så får du kanske gå på nummer 11 (Data link ) och kolla så den är hel.

Nummer 13 och 27 kan du också kolla så dom är hela , dom går till ECM

nummer 15 strömförsörjning verkar ha en kontaktanslutning påvägen till sin säkring , kolla där så allt är ok .

Hoppas det löser sig för dej . skrev fort nu , så jag hoppas jag inte blanda ihop så jag skrev fel . ha det i åtanke

kolla också 17 och 18 mellan jord , så du har batteri spänning där


Senast ändrad Lör 15 dec 2018 19:16, ändrad totalt 1 gång
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Lör 15 dec 2018 18:51 Svara med citat
Https://i.imgur.com/vAPFC2X.png

med oliccop ska vågformen se ut så här med hjul snurr i 60 rpm
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Lör 15 dec 2018 21:36 Svara med citat
Windle skrev:
Hej Rolly! Ska försöka reda ut några saker. Sensorn satt för långt ut från ringen men var berghårt fixerad i hålet. Bara brutalt våld som funkade. Köpte på skruvat.se, inte original.
Så tar vi kablarna. Jag har mätt resistansen i sensorn uppe i kontakten vid ABS-enheten och dessutom kopplat en grafritande multimeter till samma kablar. Bilen lyfts upp och körs på 1:an på tomgång. Blir en fin sinuskurva. Alltså, sensor och kablar ok!
ABS-styrdonet har tydligen två kommunikationsvägar. En för själva styrningen av ventilerna och en för kommunikation med motorstyrdonet. Fastän jag fick hastighetsangivelse från sensorerna säger diagnosen att det inte går att kommunicera med ABS-modulen! Denna kommunikation går via instrumentet.
Jag blev lycklig när jag fick scheman av dig men mindre lycklig när jag började kolla. På bilen sitter ingen kabel på stift 5. Det gör det däremot på båda scheman som du lade in. Surt! Då finns det ett tredje schema. Hur ser det ut. Jag har inte flyttat någon kabel och det har ju fungerat tidigare!
Vi kämpar vidare!

Du kan skicka ett pm med chassinummer ,
då vet jag bättre ifall jag hamnar på rätt elschema
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 16 dec 2018 12:29 Svara med citat
Windle skrev:
Hej Rolly! Ska försöka reda ut några saker. Sensorn satt för långt ut från ringen men var berghårt fixerad i hålet. Bara brutalt våld som funkade. Köpte på skruvat.se, inte original.
Så tar vi kablarna. Jag har mätt resistansen i sensorn uppe i kontakten vid ABS-enheten och dessutom kopplat en grafritande multimeter till samma kablar. Bilen lyfts upp och körs på 1:an på tomgång. Blir en fin sinuskurva. Alltså, sensor och kablar ok!
ABS-styrdonet har tydligen två kommunikationsvägar. En för själva styrningen av ventilerna och en för kommunikation med motorstyrdonet. Fastän jag fick hastighetsangivelse från sensorerna säger diagnosen att det inte går att kommunicera med ABS-modulen! Denna kommunikation går via instrumentet.
Jag blev lycklig när jag fick scheman av dig men mindre lycklig när jag började kolla. På bilen sitter ingen kabel på stift 5. Det gör det däremot på båda scheman som du lade in. Surt! Då finns det ett tredje schema. Hur ser det ut. Jag har inte flyttat någon kabel och det har ju fungerat tidigare!
Vi kämpar vidare!


Det finns väldigt viktig info som du utelämnar, du skriver att du bytt abs-enheten men till fabriksny från vw eller begagnad från skroten?
Windle
Kör: Passat 5 1,8 AJM Ort: Ludvika Medlem: 02 december 2018
Mån 14 jan 2019 15:47 Svara med citat
ABS-styrdonet är begagnat från skroten. Vet att detta inte ger garanti för felfri funktion men ett nytt styrdon kostar mer än bilen är värd. Om jag beställer ännu ett styrdon från en skrot och detta inte fungerar för att felet är nåt annat, då har jag bränt 1500 spänn till i onödan. Svårt fall.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 16 jan 2019 13:06 Svara med citat
Erat begagnade ABS styrdon . Matcha det erat gamla med produkt nr etc ..?