Forum - Volkswagen Passat - Elschema för ABS på Passat 2000

Windle
Kör: Passat 5 1,8 AJM Ort: Ludvika Medlem: 02 december 2018
Sön 02 dec 2018 22:16 Svara med citat
Min sons Passat årsmodell 2000 driver oss till nervvrak. ABS-lampan tändes för länge sedan. Tillfrågade experter trodde på ABS-modulen. En sådan köptes och byte skedde. Ingen skillnad. Diagnosen visade på 2 fel. Höger fram ABS-sensor avbrott eller kortsluten till jord samt ingen kommunikation med ABS-modulen.

Kablarna som går till ECM ska ha resistansen 60-72 ohm men ligger på ca 105 ohm. Vad detta innebär har ingen kunnat förklara.

Efter många turer som jag inte ska redovisa här upptäckte vi att sensorn satt för långt ut från ABS-ringen. Den satt som berget så det var bara att "slakta" den och rensa hålet. Då drivaxeldamasken var trasig tog vi loss drivaxeln och bytte då även ABS-ringen.

Nu har jag kört bilen med diagnosdatorn i monitorläge. Alla hjul utom höger fram indikerar hastighet. Jag har mätt kabeln från sensorn till ABS-modulen, den är ok.

Finns det olika kopplingsscheman med en brytpunkt under 2000? Jag fattar inte annars vad som är fel. Har någon ett elschema där det framgår vilka stift hjulsensorerna går till?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 03 dec 2018 1:34 Svara med citat
Jag kan eventuellt lägga upp en bild på elschema . nu kolla jag bara på en passat bensinare 1.8 2000 . på denna går det en gul kabel till nummer 4 och en svart kabel till nummer 5 .

säg vad du har för passat motorkod bensin eller diesel osv , så jag vet vad jag ska kolla efter .
Windle
Mån 03 dec 2018 12:28 Svara med citat
Hej o tack för snabb respons! En diesel AJM motor. ABS borde vara lika på bensin men man vet ju aldrig. Kan du kolla om det finns varianter av ABS-modul 2000. Jag har ju köpt och bytt ABS-modul så om dom lyckats ändra under året kan det ha blivit missmatch.
rolly
Mån 03 dec 2018 14:03 Svara med citat
Tja . detta är ett schema för en med utan antispinn( diesel AJM motor 2000)
Bild

detta är ett schema för en med antispinn .( diesel AJM motor 2000)
Bild

Och dom kan skilja på sig beroende motorkod etc ..

Fick inte riktigt plats och ta hela bilden
rolly
Mån 03 dec 2018 16:42 Svara med citat
Kolla dessa videos . tycker han ger mycket info hur man kan felsöka .

Windle
Mån 03 dec 2018 17:01 Svara med citat
Toppen! Tack för hjälpen! Som jag anade, det finns 2 olika kopplingar. Det som bekymrar mig nu är att två sensorer är olika kopplade men bara en bråkar. Varför? Ska kolla på det iaf. Betydligt lättare med schema.

När jag fått alla sensorer att "prata" med styrdonet ska jag ge mig på CAN Busen. Ska självklart kolla filmen. Tack även för den.
rolly
Mån 03 dec 2018 17:17 Svara med citat
Hoppas det löser sig .
i nån av dessa videos visar han hur du lätt kan kolla kablarna som går till sensorn . så du vet dom är ok

Jag ett program där det visar hur man kan göra ohm test och volt test på hjulet som är drabbat .
Försöker att lägga upp det under morrondagen så du vet
Windle
Mån 03 dec 2018 22:28 Svara med citat
Jag lånar en grafritande multimeter så mätningen löser sig. Problemet just nu är att sensor och ring är nya, kablarna till ABS-enheten är ok, ändå får inte diagnosdatorn signal från hö fram! Återstår bara att kablarna sitter fel på styrdonet eller att det är fel på detta styrdon också (Har ju bytt det). Jag återkommer när jag fått tid och möjlighet att kolla vidare.
rolly
Mån 03 dec 2018 23:43 Svara med citat
Sensorn paja när ni plocka isär . var köpte du den ? är den orginal ?

Sen undrar jag hur du mätte kablarna för att va säker på att dom är ok .

sen nämde du-- -När jag fått alla sensorer att "prata" med styrdonet ska jag ge mig på CAN Busen ----.

Undrar om din dator kan kommunicera med abs modulen eftersom du fick felkod på höger fram sensor som du nämde i första inlägget .