Forum - Volkswagen Passat - Massemätaren?? hög co2 stannar ibland??

Bahtman
Kör: Passat 5 0739385021 Ort: Malmö Medlem: 08 december 2018
Lör 15 dec 2018 2:36 Svara med citat
Hej!

Fick en Passat Variant 1.8t Årsm 1999. Comfortline modellen... allting funkar i elväg.. men fick 2;a på hög Co..
Har även märkt att om jag håller jämn gas utan växel i runt 2000 varv så går den ojämnt.. märker inget direkt när man kör. Men om man trycker in frikopplingen för en korsning eller rödljus för man ska bromsa ner så går den ner i varv ca 500 för att sedan gå upp till det normala.Den även stannar ibland när jag gör så.Inga problem med att starta om den. Pluddra lite och gick ojämnt en gång när jag "sotade" ur den på motorvägen.. alltså axade på med plattan i mattan till ca 130..

CO/K-värde 3% (0.5%)
CO Förhöjd tomgång 0% (0.3%)
Lamda förhöjd tomgång 1.03 (0.97-1.03

Tänker byta olja,luftfilter,tändstift,oljefilter.. men är även inne på att köpa en ny luftmassemätare om det nu kan vara problemet.. Kan detta hjälpa tror ni..

Mvh Bahtman

P.S Får väl tillägga att den stått i garage i 6 månader men startade direkt...
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 15 dec 2018 12:01 Svara med citat
Bahtman skrev:
Hej!

Fick en Passat Variant 1.8t Årsm 1999. Comfortline modellen... allting funkar i elväg.. men fick 2;a på hög Co..
Har även märkt att om jag håller jämn gas utan växel i runt 2000 varv så går den ojämnt.. märker inget direkt när man kör. Men om man trycker in frikopplingen för en korsning eller rödljus för man ska bromsa ner så går den ner i varv ca 500 för att sedan gå upp till det normala.Den även stannar ibland när jag gör så.Inga problem med att starta om den. Pluddra lite och gick ojämnt en gång när jag "sotade" ur den på motorvägen.. alltså axade på med plattan i mattan till ca 130..

CO/K-värde 3% (0.5%)
CO Förhöjd tomgång 0% (0.3%)
Lamda förhöjd tomgång 1.03 (0.97-1.03

Tänker byta olja,luftfilter,tändstift,oljefilter.. men är även inne på att köpa en ny luftmassemätare om det nu kan vara problemet.. Kan detta hjälpa tror ni..

Mvh Bahtman

P.S Får väl tillägga att den stått i garage i 6 månader men startade direkt...

Det kan, men behöver inte vara...

KOLLA FELKODER, har du felkoder jobbar du utefter dessa och felsöker vad som kan ha orsakat dessa. Sedan kan du med tex vcds logga lambdavärden, luftmassemätare etc. Gör det, sök runt på internet så hittar du exakt hur du gör. Men första loggningen är fullgas och läsa av vid motorns vridmomentstopp typ. Avläst luftmassevärde * 1.2 = motorns effekt på ett ungefär. Finns sedan lite kontroller vid tomgång etc som okcås kan göras.
Bahtman
Lör 15 dec 2018 14:59 Svara med citat
r o l l e skrev:
Det kan, men behöver inte vara...

KOLLA FELKODER, har du felkoder jobbar du utefter dessa och felsöker vad som kan ha orsakat dessa. Sedan kan du med tex vcds logga lambdavärden, luftmassemätare etc. Gör det, sök runt på internet så hittar du exakt hur du gör. Men första loggningen är fullgas och läsa av vid motorns vridmomentstopp typ. Avläst luftmassevärde * 1.2 = motorns effekt på ett ungefär. Finns sedan lite kontroller vid tomgång etc som okcås kan göras.

Jepp tänkte kolla de med fel koder.. inhandlade en OBD scanner men var lite för snabb.. fungerar inte på EU sålda kom inte förrän 2001. Så har en annan på gång.. vad kan det kosta att få den felsökt med OBD på en verkstad!
Tänkt köpa en OBDeleven men kostar ju en del!!

Läst runt en del och tror det är luftmassemätaren som krånglar.. händer absolut ingenting när jag drar ut kontakten.. och vad jag har läst så ska det väl ändå häras en märkbar skillnad eller rent av stanna om LMM är trasig.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Lör 15 dec 2018 15:48 Svara med citat
Ifall du byter en dålig lmm till en ny , så kan bilen gå risigt tills den lär sig dom nya värdena igen .

Så att dra ut kontakten hjälper inte så mycket omedelbart . Du måste köra bilen så datorn lär sig nya värden så att säga.

Bilen kan stanna eller inte gå att starta med en vajsig lmm .
Bilen kan också gå att köra med en vajsig lmm . Beror på hur den är trasig .
Bahtman
Sön 16 dec 2018 10:29 Svara med citat
rolly skrev:
Ifall du byter en dålig lmm till en ny , så kan bilen gå risigt tills den lär sig dom nya värdena igen .

Så att dra ut kontakten hjälper inte så mycket omedelbart . Du måste köra bilen så datorn lär sig nya värden så att säga.

Bilen kan stanna eller inte gå att starta med en vajsig lmm .
Bilen kan också gå att köra med en vajsig lmm . Beror på hur den är trasig .

Okej! Tackar för svaret.. ska köpa en OBDeleven och kolla felkoderna.. Kostar 800sek med Pro programmet,, men det kan det vara värt,, än så länge har den bara kostat mig 299sek (4L olja)
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 16 dec 2018 12:26 Svara med citat
Bahtman skrev:
Jepp tänkte kolla de med fel koder.. inhandlade en OBD scanner men var lite för snabb.. fungerar inte på EU sålda kom inte förrän 2001. Så har en annan på gång.. vad kan det kosta att få den felsökt med OBD på en verkstad!
Tänkt köpa en OBDeleven men kostar ju en del!!

Läst runt en del och tror det är luftmassemätaren som krånglar.. händer absolut ingenting när jag drar ut kontakten.. och vad jag har läst så ska det väl ändå häras en märkbar skillnad eller rent av stanna om LMM är trasig.

Om du har ett motorsystem där endast luftmassemätaren är trasig, och du drar ut sladden blir det ofta en skillnad i motorgången men inte nödvändigtvis. Har du några andra fel behöver det inte märkas då motorn kanske redan går i nödprogram.

Motorn kan stanna och gå dåligt etc om ditt spjällhus inte är ok....
Bahtman
Sön 16 dec 2018 18:34 Svara med citat
Jag ska beställa en OBDeleven på tisdag och kolla vad jag får för felkoder,, tycker det kommer mycket luft när jag tar bort oljelocket,, så får väl kolla ventilations ventiler och slangar med.. återkommer på tisdag om vad jag fick för felkoder!

https://www.eftermontering.se/diagnostikverktyg/152-obdeleven-android. html#/409-licens-pro_licens
Bahtman
Tor 20 dec 2018 9:46 Svara med citat
Tjena!!

Har nu kört en felkodning på bilen och fick upp detta..

01 Motorelektronik

felkoder

P1555 - Max-laddtryck har överskridits statiskt
P1570 - Motorstyrdonet är spärrat sporadiskt
P0102 - Luftmassemaätaren Signalen är för låg statiskt
P0116 - Givare 1 för kylvätsketemperatur orimlig signal sporadiskt

Lite annat jag kollade på.

Timing advance 14.0 degree relative to #1 cylinder
Bank 1 Sensor 2 0.0 V 99%
Bank 1 Sensor 1 0.69 V -25%
Intake air 40 grader

Någon som vet ungefär vad som behövs göras? Ska jag prova och göra rent luftmassemätaren med breakcleaner eller är det lika bra att köpa ny... och vad mer??
Bahtman
Ons 09 jan 2019 13:35 Svara med citat
Bytat LMM gick lite annorlunda,, men nu hittar inte min OBDeleven Motorn längre.. så kan inte kolla några värden längre,,,
Bahtman
Ons 09 jan 2019 21:18 Svara med citat
Hej

Var iväg o köpte en LMM billen... gick annorlunda men pluddrar ändå när jag drar på,, varje fall så skulle jag kolla värdena igen o scannade bilen med min ODBeleven,, nu helt plötsligt söker den inte igenom motorn,, så nu kan jag inte se om LMM ger utslag,, provade och dra ur batterikabeln en stund,, men samma sak,, innan sökte den igenom 7 olika,, nu är det bara 5.. ger faan snart upp!!