Forum - Golf 2 (83-91) - Golf 2 1.6 TD Dieselpump

sunkmaster
Kör: Golf 2 1,8 Ort: Borås Medlem: 13 augusti 2011
Ons 19 dec 2018 12:29 Svara med citat
Hejsan. Jag har köpt min första dieselbil och det blev en 91:a Golf 2 1.6 TD. Dock är pumpen kass men jag har lyckats hitta en pump från en 1.6 D. Alltså utan turbo. Min fråga är om det finns några skillnader på dessa pumpar? Passa borde den ju göra men tänkte om det är nåt som skiljer inne i pumpen? Hur krångligt är det att ställa in pumpen när man har bytt? Skruva kan jag men har aldrig nånsin grejat med diesel förut så därför som jag undrar.

Mvh
Fredrik
sunkmaster
Lör 29 dec 2018 16:59 Svara med citat
Är det ingen som kan tänkas ha koll på detta?
sunkmaster
Lör 12 jan 2019 6:56 Svara med citat
Hej igen. Nu har jag lyckats få igång bilen med rätt pump men när den går igång så går den på fullvarv hela tiden. Det spelar ingen roll om man skruvar på ställskruven eller försöka ställa tomgång. Den går på samma varv hela tiden ändå. Jag tänkte att den kanske tar motorolja men då borde väl det inte ens gå att stänga av bilen?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 12 jan 2019 12:39 Svara med citat
sunkmaster skrev:
Hej igen. Nu har jag lyckats få igång bilen med rätt pump men när den går igång så går den på fullvarv hela tiden. Det spelar ingen roll om man skruvar på ställskruven eller försöka ställa tomgång. Den går på samma varv hela tiden ändå. Jag tänkte att den kanske tar motorolja men då borde väl det inte ens gå att stänga av bilen?

Tyvärr har det blivit vanligare och vanligare att dieselpumpar fastnar om de står, räcker i en del fall över vintern.
Känner du mellan fingrarna på modern diesel och jämför mot sjuttio- eller åttiotalsdiesel så känns det rejäl skillnad.

Vet inte hur dessa pyttepumpar är gjorda, men gissar att de är snarlika större pumpar.

Du kan ta bort kåpan på den varje sida av pumpen, och försöka få 'reglerkolven' att röra sig. Men troligen blir det renovering/byte av pump som gäller.

Sugpumpen kan i delar vara likadan som turbopumpen, men bränslemängden är annorlunda justerad. Om motorn startar och går med sugpumpen, kolla med en dieselverkstad om de kan justera om pumpen åt dig för rimliga pengar. Är en halvtimme/timmes jobb