Forum - Golf 4 (98-04) - Problem med bromsar bak

Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Mån 17 dec 2018 12:11 Svara med citat
Jag har problem med att hö, vä eller i sällsynta fall båda bakbromsarna ligger an och skivorna blir varma. Det är oftast hö bak men kan plötsligt vara vä som går varm. Står jag stilla och bara rullar till bilen så går den lätt.
Jag har nu bytt skivor, klotsar, bromsok och rör/slangar på båda sidor men det hjälper inte. Misstänkte att okens styrpinnar var slitna då den översta på båda oken glappade rejält. Jag provade då att skifta plats på övre och nedre pinne, då dessa tydligen har olika dimension, så den övre blev helt bra och därmed lite glapp i den nedre. Detta blev bättre så jag beställde nya styrpinnar i tron att både övre och nedre skulle ha samma dimension men de nya hade också olika dimension. Vet ej vilken som ska sitta var men det blir glapp även med de nya. Jag provade därför att bara använde de med dimension på ca 8,5 mm i både övre och nedre. Tog alltså två av de nya och två av de gamla. Det blir då inget glapp i någon av dem samtidigt som de löper lätt i hållaren men det hjälpte inte det heller. Det verkar dock som att okens kolvar av någon anledning ställer sig lite snett och fastnar vid lite hård inbromsning då handbromsen får ett glapp. Handbromsvajern går hur lätt som helst om man drar i kulan ute vid oken så det borde väl inte vara den. Är det någon som varit med om detta tidigare och kan ge en snart idélös själ lite hjälp?
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Mån 17 dec 2018 12:35 Svara med citat
Har du monterat nya bromsok eller begagnade?
Går handbromsarmen tillbaka lätt på bromsoken? Alltså om du trycker på armen så ska den ju fjädra tillbaka ut igen

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Mån 17 dec 2018 12:54 Svara med citat
Det är nya bromsok och handbromsarmen går lätt. Den gick lätt även på de gamla oken så det var nog inget fel på dem och det blev ju heller ingen skillnad med de nya tyvärr.
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Mån 17 dec 2018 13:22 Svara med citat
Märker du att det bromsen ligger på när du kör ? förutom det med handbromsen du nämnde

Hur varmt pratar vi om .
Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Mån 17 dec 2018 15:40 Svara med citat
Nja det känns inte direkt att de ligger på när man kör. Angånde temp. så kan jag bara gissa att det ofta ligger på runt 70 grader efter några få km körning. Det går att vidröra skivan men håller jag kvar fingret bara någon sekund så bränner jag mig. Vissa gånger när jag kört 2-3 mil så är det så varmt att det bara osar brända bromsar och hela fälgen är varm.
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Mån 17 dec 2018 15:51 Svara med citat
Du prata om glid eller styr pinnarna också . Har du smörjt in dom ?
Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Mån 17 dec 2018 16:52 Svara med citat
Jadå, de är bytta men efter att jag upptäckte att de har olika diameter så provade jag att sätta i bara de tjockare både övre och nedre. Jag har dock kollat noga så att de glider lätt. Eftersom de har olika tjocklek så vet jag inte vilken som ska sitta var men jag gissar att den tjockare ca 8,5 mm ska sitta i den övre och den smalare ca 7,5 mm ska sitta i nedre för då blev det lite bättre. Hade det varit bara ena sidan som ligger på och blir varm så kunde man ju misstänkt att hela hållaren till oket fått sig en smäll och blivit sned- Då ställer ju sig klart kolven snett vid hårdare bromsning men nu alternerar det ju mellan hö och vä dock oftast hö.
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Mån 17 dec 2018 17:25 Svara med citat
Använder du handbromsen ofta . Ibland när det blir blött o fryser omvartannat så kan det kärva när du släpper på handbromsen innan du åker iväg . .

Alltså frysa fast . jag har ett svagt minne av att jag trodde jag hade okej handbromsvajer för att dom löpte fritt när jag drog idom , men ibland gick dom inte tillbaka vid minusgrader . då bytte jag vajrar och det blev bättre .

Testa haka ur handbromsvajrarna från bromsoken och testa om problemen försvinner . bara för att utesluta .

Ps .Du kanske inte behöver lossa vajrarna . se bara till att armarna på oken är tillbaka helt och sen att du inte använder handbromsen på ett tag för att se om det blir bättre
Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Mån 17 dec 2018 20:09 Svara med citat
Jag har redan provat det också. hakade av vajrarna och armarna gick tillbaka så fint. Körde sedan några km men samma sak igen. Jag såg på detta forum någon som råkat ut för något mycket liknande 2013 men tråden lämnades till sitt öde när det började bli riktigt intressant. Nu ska jag prova att sätta dit de smalare styrpinnarna i de nedre hylsorna samt se om oken verkar stå snett mot skivorna om det möjligtvis kan vara det som får kolvarna att sätta sig. Återkommer med resultat.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Mån 17 dec 2018 20:26 Svara med citat
Det kan i alla fall vara handbromsen som ligger på. armen som går in i skölden måste vara välsmord, under de 20 år jag hade Golf 4
fick jag smörja denna axel ofta under vinterhalvåret den annars kärvar av fukt och salt, och då går inte handbromsen i retur tillräckligt då returen är svag.

Ett tips är att använda returfjädrarna som förstärker att vajrarna verkligen dras tillbaka hela vägen, dessa fjädrar finns på Passat varför Golf aldrig fick dessa kan man undra.
Mekonomen köpte jag dessa hos och kostade ung. en hundring styck.
Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Mån 17 dec 2018 21:26 Svara med citat
Jag tror du kan ha rätt. Det är svagare returfjädrar på de nya oken än på de gamla som går tillbaka jättefint men det bär ju emot att sätta tillbaka de gamla. De fjädrar du pratar om, sätts de utanpå eller måste man mecka ner oket? Jag funderade på om man kunde ta den delen från de gamla men man ser inge fjädrar utanpå.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Mån 17 dec 2018 21:37 Svara med citat
Fjädrarna är ganska stora som du fäster på armen till handbromsen och i ett hål i andra ändan, titta på mekonomens
sida över bromsok, det är samma till Passat och Golf där kan du se hur de ser ut, även VW reservdelar sålde dessa om de
numer finns kvar då bilarna börjar bli gamla och de nyare bilarna kanske inte använder dessa
Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Mån 17 dec 2018 21:56 Svara med citat
Jag såg i en annan tråd att Mekonomen passatfjädrar med artikelnr. 03-Q18117 och 03-Q18118 ska passa. Är det något du minns?
Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Mån 17 dec 2018 22:07 Svara med citat
Jag ska fixa fjädrar och testa. Funkar det är jag dig stort tack skyldig. Återkommer när de är inhandlade och på plats.
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tis 18 dec 2018 12:28 Svara med citat
Jag kom att tänka på du skriver att nya oken har sämre retur, det kan vara så att vajrarna kärvar något och då i kombination av
sämre returfjädrar på oken så orkar de inte dra vajrarna helt tillbaka utan beläggen blir anlagda.
Jag själv droppade olja i vajrarna från handbromsspaken många gången om jag fick i olja hela vägen vet jag ej men jag gjorde försök.
Samt lyfte jag på sista vajerdamasken -smorde där samt fyllde damasken och i vajerhylsan med så mycket fett jag kunde,
det motverkade fukt slask salt att tränga in, hade aldrig problem med kärvande vajer under mina 20 år av ägande.
Fjädrarna vi pratade om kanske ändå inte orkar dra vajern i retur utan att du försöker få in så mycket smörjmedel du kan
i vajerhylsan, på den långa sträckan blir det motstånd även vid litet kärvande, jag förstår hur du har det,
.
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Tis 18 dec 2018 13:45 Svara med citat
Fritidsmekarn skrev:
Jadå, de är bytta men efter att jag upptäckte att de har olika diameter så provade jag att sätta i bara de tjockare både övre och nedre. Jag har dock kollat noga så att de glider lätt. Eftersom de har olika tjocklek så vet jag inte vilken som ska sitta var men jag gissar att den tjockare ca 8,5 mm ska sitta i den övre och den smalare ca 7,5 mm ska sitta i nedre för då blev det lite bättre. Hade det varit bara ena sidan som ligger på och blir varm så kunde man ju misstänkt att hela hållaren till oket fått sig en smäll och blivit sned- Då ställer ju sig klart kolven snett vid hårdare bromsning men nu alternerar det ju mellan hö och vä dock oftast hö.

.

Ifall du har en glidpinne med 3 eller 4 små vågrätta hack så att säga så har jag för mej den skulle vara högst upp.
Fritidsmekarn
Golf 4 1,6-02 Ort: Växjö
Tis 25 dec 2018 12:56 Svara med citat
Hej igen! Jag har nu provat att sätta dit bara de "tjocka" styrpinnarna dvs. 2 av de nya och de 2 tjocka av de gamla. Det blir då inget glapp alls men glider kanonfint. Har även kollat utan klotsar att oken sitter i rak vinkel mot skivan och det såg bra ut och slutligen monterat på de extra returfjädrarna. Resultat är mycket lovande endast svagt ljummen skiva på ena sidan efter någon mils körning i 100 km/h. Det jag nu märkte var att jag nog lade lite för lite pengar på ok när jag bytte dem, ca 625 kr+200 kr i stomkostnad per ok. Köpte dem på Bildelar24online vilket i betalningsmomentet visade sig vara Autodoc från Tyskland. Trots att oken utlovades vara helt nya så går handbromsarmen både lättare och har bättre retur på de gamla oken så det var uppenbarligen skit jag köpte men det är ju bara ett ta lärdom av det och köpa i Sverige istället så man kan lämna tillbaka lite enkelt. Funderar därför på att snygga till de gamla oken och sätta dit dem igen. Jag vill i alla fall rikta ett stort tack till de som tipsat om handbroms och returfjädrarna då detta verkar vara grundorsaken på ett klurigt problem. Många tack och god fortsättning på Julen!
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tis 25 dec 2018 15:15 Svara med citat
Hejsan
jag kan inte än annat ta åt mig av din tacksamhet över alla inlägg vi haft för att hjälpa dig, så bra att det löste sig på ett hyggligt sätt
men du har ju inte tummen mitt i handen utan klurar ut en hel del själv.
Javisst det är lätt att falla för billiga grejor som dina ok men sådant vet man inte, själv köper jag från Biltema dessa ok håller i stort 10 år
sedan börjar kolvarna fastna så man inte kan skruva dem tillbaks bör beläggbyte men det var ung samma tidsrymd med de gamla
originaloken så jag har insett att byte av blir var 10år, jag köpte mig nu en Golf 08 så den var nu precis 10 år medslitna belägg och samma sak igen
kolvarna gick inte att skruva in så jag har insett att byte av bakre ok får man byta då och då frågan är bara vad man ska köpa med högsta kvalité
till rimligt pris för original verkar det inte vara, så slit ut dina ok och gör om jmontaget med dina fjädrar så hoppas vi att nästa uppsättning blir perfekt.
rolly
Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping
Tis 25 dec 2018 16:25 Svara med citat
Jag köpte från denna sääljare på ebay 2016 . och dom funkar kanon fortfarande .

https://www.ebay.com/itm/2x-BREMSSATTEL-BREMSZANGE-HINTEN-LINKS-RECHTS -AUDI-SEAT-SKODA-VW-OHNE-PFAND/153048698394?hash=item23a269ce1a:g:4W8A AOSwS3Za1uOS:rk:2:pf:0