Forum - Golf 4 (98-04) - Kylvattenläcka bakom motorn

arnlund
Kör: Golf 4 Ort: Halmstad Medlem: 27 december 2018
Tor 27 dec 2018 17:45 Svara med citat
Jag har precis köpt en golf 04 .Den verkar fin ,men tyvärr läcker den kylarvatten bakom motorn.Ligger man under bilen kan man precis se ett plaströr som går på baksidan av blocket med en liten spricka där det droppar vatten. Nu undrar jag om någon kan tippsa mig om hur man tar sig an problemet.Det blir väl att plocka bort en hel del först men var börjar man?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Tor 27 dec 2018 22:33 Svara med citat
arnlund skrev:
Jag har precis köpt en golf 04 .Den verkar fin ,men tyvärr läcker den kylarvatten bakom motorn.Ligger man under bilen kan man precis se ett plaströr som går på baksidan av blocket med en liten spricka där det droppar vatten. Nu undrar jag om någon kan tippsa mig om hur man tar sig an problemet.Det blir väl att plocka bort en hel del först men var börjar man?

Tar lite bilder på röret som läcker, gärna från olika vinklar. Kolla hur DU kan komma åt röret och vad du behöver demontera...

Åker till din närmaste vw handlare och beställer detta rör, med regnr och bilderna så bör de kunna hitta vilket rör det handlar om.
Köp även glykol.
Kolla om du ska ha någon oring etc också. Kolla också om du behöver oringar, packningar etc till de delar du tänkt demontera....

Demontera det som behövs, byt röret. Passa på och spola ur hela kylsystemet när du ändå håller på och rotar, fyll sedan på med ny glykol och vatten till korrekt blandningsförhållande på kylvätskan (vanligtvis hälften glykol, hälften vatten).

På vissa bilar behöver du lufta, kolla om din motorkod brukar kräva luftning...
arnlund
Kör: Golf 4 Ort: Halmstad Medlem: 27 december 2018
Fre 28 dec 2018 12:00 Svara med citat
Hej och tack. Så långt är jag med. Det jag mest undrar över är arbetsgången. Börjar man från rätt håll kan man ju spara mycket jobb Tar man det bäst ovan eller underifrån? Röret vekar gå snett neråt från termostathuset Ligger man under bilen kan man nästan nå röret med fingrarna. Ovanifrån kan man varken se eller känna det
Loonquawl
Kör: Golf 4 Ort: Linköping Medlem: 10 december 2018
Fre 28 dec 2018 17:12 Svara med citat
r o l l e skrev:
Passa på och spola ur hela kylsystemet när du ändå håller på och rotar

This. Så värt att backspola systemet och framför allt värmepaketet så man har go-värme i många år framöver.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 30 dec 2018 0:49 Svara med citat
arnlund skrev:
Hej och tack. Så långt är jag med. Det jag mest undrar över är arbetsgången. Börjar man från rätt håll kan man ju spara mycket jobb Tar man det bäst ovan eller underifrån? Röret vekar gå snett neråt från termostathuset Ligger man under bilen kan man nästan nå röret med fingrarna. Ovanifrån kan man varken se eller känna det

Då får du titta lite till, hur du ska göra för att komma åt röret mer...

Ps, det är inte heller omöjligt att reservdelskillen kan skriva ut en anvisning hur just din del ska bytas om han är på bra humör. Ds