Forum - Golf 7 (13-19) - Drat min golf mkt olja?

Bäcke
Kör: Golf 7 1,6 Tdi 4-motion Ort: Hudiksvall Medlem: 30 augusti 2018
Mån 31 dec 2018 13:03 Svara med citat
Hej!
Köpte en golf i somras och har kört ca 1000 mil till dags datum.
Den har larmat för låg oljenivå 2 ggr..
Är detta normalt?
Har garanti kvar,så jag undrar ifall det är ngt jag ska anmärka på?
Tack på förhand och för ett suveränt forum!
/Micke
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Mån 31 dec 2018 14:11 Svara med citat
Lillbrorsans golf 7a (bensinare) drar också olja, vi lurar på om de är en kombination med turbo och stadskörning som gör att den drar olja?
Jon@s
Mån 31 dec 2018 14:13 Svara med citat
Han bor i Malmö, inte byhålan Orsa som jag bor i .......här kör alla 10-20km under anvisad hastighet Wink
Bäcke
Kör: Golf 7 1,6 Tdi 4-motion Ort: Hudiksvall Medlem: 30 augusti 2018
Tis 01 jan 2019 1:30 Svara med citat
Jon@s skrev:
Han bor i Malmö, inte byhålan Orsa som jag bor i .......här kör alla 10-20km under anvisad hastighet Wink

Orsa,det är ju nästgårds:) Ja håller till i hudik.
Ibland (kall bil) verkar den vilja slira till på lamellerna då jag drar iväg på ettan,men det ger sig sedan....tänkte ifall den släpper olja mot lamellhuset.
/Micke
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tis 01 jan 2019 10:45 Svara med citat
Bäcke skrev:
Orsa,det är ju nästgårds:) Ja håller till i hudik.
Ibland (kall bil) verkar den vilja slira till på lamellerna då jag drar iväg på ettan,men det ger sig sedan....tänkte ifall den släpper olja mot lamellhuset.
/Micke

Växellådan och motorns olja har inte med varandra att göra. Har du fått olja på lamellerna så slirar den inte, då hugger den istället.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Jon@s
Tis 01 jan 2019 10:58 Svara med citat
candyweiss skrev:
Växellådan och motorns olja har inte med varandra att göra. Har du fått olja på lamellerna så slirar den inte, då hugger den istället.

Nu har jag inte så nya bilar som ni, men jag har fått olja på lamellerna pga. trasig bakre vevaxelpackning, då slirade kopplingen så fort man tryckte på gasen och det blev inte bättre, åka lugnt gick. Thumbs up
Nå huggande va jag inte med om. Think
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tis 01 jan 2019 12:07 Svara med citat
Jon@s skrev:
Nu har jag inte så nya bilar som ni, men jag har fått olja på lamellerna pga. trasig bakre vevaxelpackning, då slirade kopplingen så fort man tryckte på gasen och det blev inte bättre, åka lugnt gick. Thumbs up
Nå huggande va jag inte med om. Think

Lamellerna löses upp av oljan och blir "klistriga", därav huggandet.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Tis 01 jan 2019 18:33 Svara med citat
candyweiss skrev:
Lamellerna löses upp av oljan och blir "klistriga", därav huggandet.

Blir oftast slirande, många gånger tex när bilen är kall och det runnit ner ny olja på lamellen så slirar det till. När det blir lite värme försvinner mycket av oljan samt går in i själva lamellmaterialet.

Kan även återkomma vid riktigt varmt motor- och växellådspaket efter längre körning eller bankörning som just slirning.

Huggande är oftast dubbelmassesvänghjulet som börjar ge upp.