Forum - Golf 7 (13-19) - Extra rostskydd på Alltrack -18?

V.White
Kör: Golf 7 Alltrack TSI Ort: Göteborg Medlem: 04 januari 2019
Fre 04 jan 2019 13:40 Svara med citat
Hejsan.

I November skaffade jag mig en ny Alltrack för att dagligen pendla mellan Göteborg och Kungälv. Bilen kommer att stå under tak men ouppvärmt.

Då jag klarat mig utan egen bil i nästan fem år (innan det hade jag en diesel-Berlingo -04, lätt lastbil) så är jag lite osäker på behovet av extra rostskydd, underredsbehandling, på en ny VW. Jag antar att förra årets modell är identisk med -16 som fick 4/5 i vibilägares test (länken).

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-volkswagen-golf-alltrack-2 016
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 04 jan 2019 23:31 Svara med citat
V.White skrev:
Hejsan.

I November skaffade jag mig en ny Alltrack för att dagligen pendla mellan Göteborg och Kungälv. Bilen kommer att stå under tak men ouppvärmt.

Då jag klarat mig utan egen bil i nästan fem år (innan det hade jag en diesel-Berlingo -04, lätt lastbil) så är jag lite osäker på behovet av extra rostskydd, underredsbehandling, på en ny VW. Jag antar att förra årets modell är identisk med -16 som fick 4/5 i vibilägares test (länken).

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-volkswagen-golf-alltrack-2 016

Tänker du äga bilen långt över 10 år, annars skit i det.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Masi
Kör: Golf 7 TGI SC - 15 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Lör 05 jan 2019 10:42 Svara med citat
candyweiss skrev:
Tänker du äga bilen långt över 10 år, annars skit i det.

Skulle vilja påstå att ev framtida rost kommer från yttre påverkan från början, typ stensprut etc. Så en rostskyddsbehandling hjälper föga faktiskt. Är det utfört av en av VW icke godkänd firma lär ju även eventuella framtida rostproblem/garanti avvisas.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
Audi A6 avant, 2.0tdi. Multitronic.' 14
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 05 jan 2019 11:26 Svara med citat
Den värsta rosten är den man inte ser

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
V.White
Kör: Golf 7 Alltrack TSI Ort: Göteborg Medlem: 04 januari 2019
Lör 05 jan 2019 16:47 Svara med citat
Tack för svar.

Jag tänker i samma banor men bra att höra(läsa) andras åsikter och tankar.
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 05 jan 2019 17:52 Svara med citat
Är ju även ett plus i kanten om man ska sälja bilen i framtiden, att den är extra rostskyddad.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Sön 06 jan 2019 10:50 Svara med citat
Har en Alltrack -18, men detta gäller alla VAG märken / modeller.

De svartlackerade delarna under bilen typ länkarmar, framvagnsram, är ofta bara skyddslackade utan galv. Inget övrigt rostskydd. Det skadar inte att hålla det under uppsikt även när bilen är ganska ny.

Jag har rengjort och sprayat på i höst så att det inte ska börja rosta, företrädesvis de bakre länkarmarna på längden och tvären där jag kommer åt, svetsskarvar främre hjälpram framvagn kan man ta i samband med ett oljebyte tänkte jag. Använde vanlig tjockflytande vaxbaserad rostskydds spray (Carosol F40). Hittar man någon hålighet som är intressant tar man lämpligen tunnflytande vax. Torkade bara av innan jag gav mig på det. Hade givetvis spolat av bilen under dagen innan.

Detta tog mig lite tid och krypande i garaget samt kostnad för spray. Hissade bara upp bilen med garagedomkraft + pallbock.

Har för gjort samma sak på vår 2018 Seat Leon (är tekniskt en Golf 7).

I övrigt tror jag att rostskyddet är bra.

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Matin
Kör: Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Trollhättan Medlem: 23 juli 2015
Lör 12 jan 2019 18:47 Svara med citat
Att rostskydda sin bil visar att man är mån om sin bil och villig att lägga det där lilla extra för att hålla bilen i ett så bra skick som möjligt. Vissa människor värdesätter det, andra inte...
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 13 jan 2019 2:00 Svara med citat
Matin skrev:
Att rostskydda sin bil visar att man är mån om sin bil och villig att lägga det där lilla extra för att hålla bilen i ett så bra skick som möjligt. Vissa människor värdesätter det, andra inte...

Exakt, vi lämnade in sambons Passat på rostskydd förra året och nu när jag kollar efter ersättare till Golfen så frågar jag om de har lämnat in sin bil på rotskydd och då brukar säljaren se ut som en fågelholk i ansiktet.
Masi
Sön 13 jan 2019 10:18 Svara med citat
Matin skrev:

Jobbade tidigare som bilplåtslagare (12år) så man har ju sett en hel del rostiga bilar genom åren. Jobbat bland annat Mercedes och VAG.
Dem bilarna som var extra rostskydda de kan jag ärligt talat inte säga klara sig bättre från rost! När bilen blir lite till åren och rosten börjar bli ett problem så rostar det faktiskt rätt friskt under den extra tektylen, det syns bara inte förrän man börjar arbeta med bilen.
Bästa sättet att hålla en bil rostfri är att se till att spola rent i alla tänkbara skrymslen som kan samla sand/vägsmuts som sedan håller sig fuktig hur länge som helst i kombination med vägsalt. Tänker skärmkanter, tröskelkjolar, mellan stötfångare och bakskärm, bakom stänkskydden fram etc.
Det ni pratar om med farlig rost, typ balkar etc. Då snackar vi ju 15-20år gamla bilar som sedan länge ser ut som rosthögar och saknar allt penningvärde.
Jag förstår tanken med extra rostskydd men kan inte se att det faktiskt tillför något. Vad gör tex lite ytrost på framvagnsbrygga eller länkarmar? Ofta täpper istället det extra rostskyddet för dräneringshål etc och förvärrar situation. Det ser bra ut så länge den svarta smeten är kvar smen det rostar under den istället.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Sön 13 jan 2019 12:32 Svara med citat
Masi skrev:
Jobbade tidigare som bilplåtslagare (12år) så man har ju sett en hel del rostiga bilar genom åren. Jobbat bland annat Mercedes och VAG.
Dem bilarna som var extra rostskydda de kan jag ärligt talat inte säga klara sig bättre från rost! När bilen blir lite till åren och rosten börjar bli ett problem så rostar det faktiskt rätt friskt under den extra tektylen, det syns bara inte förrän man börjar arbeta med bilen.
Bästa sättet att hålla en bil rostfri är att se till att spola rent i alla tänkbara skrymslen som kan samla sand/vägsmuts som sedan håller sig fuktig hur länge som helst i kombination med vägsalt. Tänker skärmkanter, tröskelkjolar, mellan stötfångare och bakskärm, bakom stänkskydden fram etc.
Det ni pratar om med farlig rost, typ balkar etc. Då snackar vi ju 15-20år gamla bilar som sedan länge ser ut som rosthögar och saknar allt penningvärde.
Jag förstår tanken med extra rostskydd men kan inte se att det faktiskt tillför något. Vad gör tex lite ytrost på framvagnsbrygga eller länkarmar? Ofta täpper istället det extra rostskyddet för dräneringshål etc och förvärrar situation. Det ser bra ut så länge den svarta smeten är kvar smen det rostar under den istället.
/Mats

Exakt så tänker jag Thumbs up
Mycket bättre att vara noga när man tvättar bilen. Tvätta inte i maskintvätt, utan tvätta manuell och var noggrann.
Spola överallt så har man en fräsch bil så länge motor och övrigt håller på bilen.
Sen är bilen ändå så gammal att det är dags för skroten.
Bilen är ju trots allt sprutad med vax på känsliga ställen från fabriken.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 13 jan 2019 15:31 Svara med citat
Annars ska man kunna ta Rostskydd, diesel och spillolja i lika delar och blanda ihop och spruta/pensla på
enligt denna recension: https://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433
och udrag rephandbok: https://minfil.com/P45aobb4b5/rostskydd.pdf (se upp för skräpreklam)

billigt och bra

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Masi
Sön 13 jan 2019 15:44 Svara med citat
[quote="a128"]Annars ska man kunna ta Rostskydd, diesel och spillolja i lika delar och blanda ihop och spruta/pensla på
enligt denna recension: https://www.clasohlson.com/se/Duschflaska-Pressol/34-433
och udrag rephandbok: https://minfil.com/P45aobb4b5/rostskydd.pdf (se upp för skräpreklam)

billigt och bra[/quote
Nej nej nej!
Bilen är från början behandlad med vaxbaserat hålrumsvax som är snällt mot tex den gummimassa som sitter som stenskottsskydd på utsatta delar. Det krockar med spilloljan som är allt för aggressiv för att inte tala om miljövidrigt, cancerframkallande och luktar illa i kupén sedan.
Blanda inte in massa kemikalier som man inte vet hur det reagerar med resten av det som finns i bilen.
Säg även adjö till all form av lack/rostgaranti/goodwill om du blandar i den smörjan i din bil!
/Mats

VW Golf SC TGI '15
Pensionären
Kör: Golf 7 GT R-line -15 Ort: Västerås Medlem: 14 oktober 2014
Sön 13 jan 2019 16:09 Svara med citat
[quote="Masi"]
a128 skrev:
Annars ska man kunna ta Rostskydd, diesel och spillolja i lika delar och blanda ihop och spruta/pensla på

billigt och bra[/quote
Nej nej nej!
Bilen är från början behandlad med vaxbaserat hålrumsvax som är snällt mot tex den gummimassa som sitter som stenskottsskydd på utsatta delar. Det krockar med spilloljan som är allt för aggressiv för att inte tala om miljövidrigt, cancerframkallande och luktar illa i kupén sedan.
Blanda inte in massa kemikalier som man inte vet hur det reagerar med resten av det som finns i bilen.
Säg även adjö till all form av lack/rostgaranti/goodwill om du blandar i den smörjan i din bil!
/Mats

Dessutom innehåller spilloljan svavel, så varför hålla på som dom gjorde på 50-talet!
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 13 jan 2019 19:27 Svara med citat
Vem använder spilloja (fattigmans rostskyddsbehandling) på nya bilar? det är vaxbaserade hålrums vätskor som används nu för tiden.