Forum - Golf 6 (09-13) - Kylarvätska låg vid minusgrader

VWgolfVI
Golf 6 Ort: Landskrona
Sön 16 dec 2018 12:44 Svara med citat
Hej!

Har haft problem med min kylare i ett år nu. Upptäckte felet första gången förrän vintern.

Vad som hände var att lampan för kylarvätska lyste en dag när jag kört bilen varm när de varit minusgrader ute. Dagen efter såg jag lampan lyste och när jag tittade under huven såg jag att nivån var ca "ett finger" under minimum.

Fyllde på med vatten och sedan läckte det inget mer under hela året!

Nu förra veckan var det minusgrader igen och då körde jag till jobbet och på väg hem kom samma problem igen. Har fyllt på med vatten och har inte läckt igen sedan dess.

Hade en mekaniker som felsökte problemet men kunde inte hitta någon läckage, varken från slangar eller vattenpumpen. Han tipsade då om att köpa kylarcement och prova med detta och se om det läcker igen vid minusgrader.

Själv är jag lite skeptisk till att använda detta så ville fråga er här om någon haft samma problem?

Kör en golf tdi som pendlar bil, 40km per sträcka.

Mvh
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 16 dec 2018 22:44 Svara med citat
VWgolfVI skrev:
Hej!

Har haft problem med min kylare i ett år nu. Upptäckte felet första gången förrän vintern.

Vad som hände var att lampan för kylarvätska lyste en dag när jag kört bilen varm när de varit minusgrader ute. Dagen efter såg jag lampan lyste och när jag tittade under huven såg jag att nivån var ca "ett finger" under minimum.

Fyllde på med vatten och sedan läckte det inget mer under hela året!

Nu förra veckan var det minusgrader igen och då körde jag till jobbet och på väg hem kom samma problem igen. Har fyllt på med vatten och har inte läckt igen sedan dess.

Hade en mekaniker som felsökte problemet men kunde inte hitta någon läckage, varken från slangar eller vattenpumpen. Han tipsade då om att köpa kylarcement och prova med detta och se om det läcker igen vid minusgrader.

Själv är jag lite skeptisk till att använda detta så ville fråga er här om någon haft samma problem?

Kör en golf tdi som pendlar bil, 40km per sträcka.

Mvh


Börja med att byta mekaniker.

En bra mekaniker trycksätter systemet, någonstans har du en läcka om det försvinner kylvätska. Men man kan behöva ösa på lite tryck för att få fram läckan (som troligen är väldigt liten)

Och kylarcement bör du hålla dig ifrån, om du vill slippa skriva frågor som jag får ingen kupevärme längre...
VWgolfVI
Golf 6 Ort: Landskrona
Mån 17 dec 2018 19:17 Svara med citat
Jag förstår, har helförsäkring men självrisken ligger på 5000...tänkte de bara var en klammer eller locket som gjorde den släppte kylarvätska.


men lika bra få det åtgärdat ordentligt. Ska lämna in den nästa vecka så det blir lagat nån gång. Tack för svaret