Forum - Golf 7 (13-19) - Ladda bilbatteriet Golf 7

argit
Kör: Golf 7 Ort: Stockholm Medlem: 30 mars 2016
Mån 07 jan 2019 9:24 Svara med citat
Hej,
Jag sitter och googlar och försöker hitta den informationen jag behöver men blir inte riktigt klok.
Vi har en Golf Alltrack -16 1.8 tsi och eftersom vi åker mestadels korta sträckor (cirka 20 min till från jobbet) och använder motorvärmaren ofta så är det troligtvis dags att ladda lite batteri tänker jag.

Har ett AGM-batteri.

Nu är det så att jag har denna laddare hemma (laddar andrabilen till och från) https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-o ch-tillbehor/batteriladdare/batteriladdare-608201/#tab04

Och det jag undrar är om den fungerar att använda utan att koppla ur batteriet?

De jag hittar på google är de som använder sig av Ctek-laddare.

Uppskattar all hjälp!
jdaniels
Kör: Golf 7 GT Ort: Motala Medlem: 04 oktober 2015
Mån 07 jan 2019 19:24 Svara med citat
Http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=52120&highlight=
argit
Kör: Golf 7 Ort: Stockholm Medlem: 30 mars 2016
Fre 11 jan 2019 12:46 Svara med citat
jdaniels skrev:
Http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=52120&highlight=


Den tråd du hänvisar till handlar om Ctek-laddare, men det finns ett inlägg som säger att de flesta laddare som är tillverkade detta årtionde ska klara av att göra det samtidigt som batteriet är inkopplat.

Du menar helt enkelt att denna laddare fungerar utan problem att använda sig av?
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 11 jan 2019 18:06 Svara med citat
Du, oavsett laddare, du ska koppla minuspolen enligt anvisning. Aspelut INTE direkt över polerna. Minus till avsedd plats så att laddningsövervakaren har koll på ditt batteri. Oavsett laddare. Nu var jag tydlig hoppas jag.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 11 jan 2019 18:07 Svara med citat
Tillägg: du behöver inte koppla bort batteriet men se till att koppla in laddaren på rätt sätt.
Lefty
Kör: Golf 7 Alltrack TSI -16 Ort: Mölndal Medlem: 23 juli 2016
Fre 11 jan 2019 21:50 Svara med citat
Jag har samma bil o samma körsätt, så jag hämtade ut en VW Connect , gratis, så är det lät att hålla koĺlpå batterispänningen.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Fre 11 jan 2019 21:55 Svara med citat
Lefty skrev:
Jag har samma bil o samma körsätt, så jag hämtade ut en VW Connect , gratis, så är det lät att hålla koĺlpå batterispänningen.

Vad jag vet så var den gratis t.o.m. 31/12 -18.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Jonnish
Kör: Golf 7 1.6 Ort: Borås Medlem: 27 april 2018
Lör 12 jan 2019 9:40 Svara med citat
Data pluggen mäter ju bara spänningen i realtid
Aloc
Kör: Golf 7 Ort: Ale Medlem: 27 oktober 2017
Lör 12 jan 2019 12:03 Svara med citat
Jonnish skrev:
Data pluggen mäter ju bara spänningen i realtid


Man kan hålla inne 0.0 knappen på instrumentpanelen med tändningen av och släppa när batteri visas. Då visas SOC (State of charge) i procent. Är dock inte aktiverat på alla bilar..
Lefty
Kör: Golf 7 Alltrack TSI -16 Ort: Mölndal Medlem: 23 juli 2016
Lör 12 jan 2019 20:00 Svara med citat
Jonnish skrev:
Data pluggen mäter ju bara spänningen i realtid


Kan hjälpa dig att se hur mycket du behöver köra för att batteriet skall laddas upp tillräckligt för nästa start.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 12 jan 2019 21:04 Svara med citat
Lefty skrev:
Kan hjälpa dig att se hur mycket du behöver köra för att batteriet skall laddas upp tillräckligt för nästa start.

Hur menar du att du ser det?
Jag har inte datapluggen men misstänker att den bara visar vad generatorn laddar?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Lefty
Kör: Golf 7 Alltrack TSI -16 Ort: Mölndal Medlem: 23 juli 2016
Lör 12 jan 2019 21:37 Svara med citat
Slå på tändningen och den visar batterispänningen.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 12 jan 2019 22:11 Svara med citat
Lefty skrev:
Slå på tändningen och den visar batterispänningen.


Aha, verkar ju lovande Thumbs up Ska hämta min VW Connect på onsdag, bokade den redan förra året.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Fre 18 jan 2019 17:24 Svara med citat
Har du motorvärmare i bilen så skaffa en laddare som är kopplad till batteriet och sitter ihop med motorvärmaren.
Då laddas bilen samtidigt som du kör motorvärmaren Smile Kanon smidigt när man kör kortare sträckor!

tex om du har en defa: https://www.defa.com/se/elektrisk-bilvarme/battery-chargers/?gclid=EAI aIQobChMIrJHYhN_33wIVi-iaCh1a1gxKEAAYASAAEgLeJ_D_BwE

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 19 jan 2019 10:59 Svara med citat
Lefty skrev:
Slå på tändningen och den visar batterispänningen.

Har du någon tabell eller dylikt? Vad ska batterispänningen ligga på?
Ett fulladdat AGM är ju 12.8 Volt. Min VW Connect säger 14.8 V batterispänning när jag kollade igår.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Lefty
Kör: Golf 7 Alltrack TSI -16 Ort: Mölndal Medlem: 23 juli 2016
Lör 19 jan 2019 16:58 Svara med citat
14,8 var väl laddspänningen med motorn igång? Ett fulladdat batteri visar väl en bit över 12 volt. Min bil har startat med spänningen nere på 11 volt.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi -17 Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 19 jan 2019 17:04 Svara med citat
Lefty skrev:
14,8 var väl laddspänningen med motorn igång? Ett fulladdat batteri visar väl en bit över 12 volt. Min bil har startat med spänningen nere på 11 volt.

Men laddspänningen är ointressant för mig. 11 Volt innebär att batteriet är tomt och obrukbart.
11.80 Volt = 0%
12.00 Volt = 25%
12.35 Volt = 50%
12.65 Volt = 75%
12.80 Volt = 100%

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.


Senast ändrad Sön 20 jan 2019 6:27, ändrad totalt 1 gång
Lefty
Kör: Golf 7 Alltrack TSI -16 Ort: Mölndal Medlem: 23 juli 2016
Lör 19 jan 2019 19:16 Svara med citat
Du har delvis rätt. Jag har inte kollat batterispänningen när batteriet är välladdat tidigare, men gjorde det ikväll o hade 14.6 volt.
Att batteriet är obrukbart vid 11.8 V stämmer inte då jag startat bilen med en lägre spänning.