Forum - Golf 7 (13-19) - Motortvätt?

Trojlee
Kör: Golf 7 R-line Ort: Boden Medlem: 10 augusti 2018
Tis 15 jan 2019 17:33 Svara med citat
Har alltid varit försiktigt med att göra en motortvätt men man får ju inte.bort allt damm och all smuts om man inte gör det. Vad säger ni, ger man sig bara problem genom att motortvätta? Vad täcker ni för?
/
M
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Nacka Medlem: 10 november 2015
Tis 15 jan 2019 20:51 Svara med citat
Tror jag motortvättade min 7:a säkert 6-7 ggr på mindre än 10.000 mil. Jag gick loss med vanlig bilsvamp och hink med vatten och vanligt yes diskmedel (vanliga kombon jag för övrigt alltid tvättat bilen med) överallt där jag kom åt. Efter det spolade jag av med högtryck men på långt avstånd för att slippa för mycket tryck. OK macken hade bara högtryck. Hade aldrig några problem. Brukade avsluta med att blåsa bort vattnet med tryckkluft efteråt. Kändes liksom trevligt att det var rent och fint under huven på trafikskolebilen. Smile
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Fre 18 jan 2019 17:22 Svara med citat
Inga problem att tvätta med högtryck.

Tvättar under huven titt som tätt på jobbet (Aukt. VAG verkstad).

På med avfettning sen högtryck, man behöver ju inte spola och stanna upp på komponenter.
Håll rörelse på högtrycken hela tiden, sen kör du bilen riktigt varm och låter den stå inne i ett varmgarage över natten.

Klart och rent o snyggt Smile

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00