Forum - Volkswagen Passat - Lås höger bakdörr går inte att öppna

M60
Kör: Passat 5 1.8T Ort: Malmö Medlem: 18 januari 2019
Fre 18 jan 2019 12:02 Svara med citat
Låset på höger bakdörr på min Passat från 2005 (B5) går inte att öppna. Varken med fjärrkontroll eller genom att dra i handtaget på insidan av dörren. Felet har kommit och gått under några år, men nu verkar det vara bestående. Det är inga problem att öppna/stänga fönstret, så där finns det i alla fall ström.
Jag har felsökt trasiga kablar genom att ta bort damasken i framkanten på dörren, men inte sett något som är skadat eller löst.
Jag vet alltså inte om felet finns i själva låset eller någon annanstans. Är det någon som vet om man med universalinstrument kan mäta vid kontakterna i framkanten på dörren och se om det går fram ström när man trycker på nyckelfjärrkontrollen?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Fre 18 jan 2019 17:19 Svara med citat
Garanterat låset, bytte på en skoda med likadant fel igår på jobbet (VAG verkstad).

Fick banka utifrån på plåten ungefär där låset sitter, sen ha en kompis till hjälp som låste upp på fjärren samtidigt som vi ryckte i dörrhandtagen (Både inre o yttre).
Till slut öppnade sig dörren, monterade i en ny låskista och problem löst!

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
M60
Lör 19 jan 2019 14:24 Svara med citat
Tack för svaret. Det är säkert låset det är fel på, men jag tänkte att det hade varit bra om man kunde utesluta annat innan man ger sig på dörren.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Sön 20 jan 2019 13:32 Svara med citat
M60 skrev:
Tack för svaret. Det är säkert låset det är fel på, men jag tänkte att det hade varit bra om man kunde utesluta annat innan man ger sig på dörren.

Ja du har ju kollat kablaget ut till dörren och hittar inget fel.

Du kan ju läsa av felkoder och se om de finns ngt vettigt.

Men kan nog med 99% säkerhet säga att felet sitter i din låskista.
På en passat från 05 är de inget konstigt med att låset säger upp sig.

Du får dessutom en 2a på besiktningen om dörren ej går att öppna varken från utsida eller insida.

De hade skodan som ja bytte lås på jobbet fått!

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
M60
Tis 22 jan 2019 12:50 Svara med citat
Har fått prisuppgifter på byte av lås och det kommer att kosta ca 6000. Lite sura pengar för ett lås på en gammal bil. Fick dock tips per telefon av en verkstad att inte bara kolla kablarna som går in i bakdörren utan även kolla där kablarna går från bakluckan (tydligen ska kablarna komma därifrån). Är det någon som vet lite närmare om var och hur denna koll kan göras?