Forum - Golf 2 (83-91) - Byta motor i Mk2 diesel

sunkmaster
Kör: Golf 2 1,8 Ort: Borås Medlem: 13 augusti 2011
Sön 03 feb 2019 16:10 Svara med citat
Hejsan. Jag har en golf mk2 diesel 1.6td som jag inte får nån ordning på. Får inte motorn till att gå riktigt alls. På tomgång går den fint men vid belastning orkar den ingenting. Blir galen nu och tänker att det kanske är lättare att byta hela motorn från en bil som går riktigt. Om man kunde hitta en likadan motor hade det varit det optimala men jag tänkte fråga om nån vet vilka andra modeller man kan ta motor ifrån som passar mot mk2ans växellåda. Ifrån vilka årsmodeller osv. Skulle det tex funka med en TDI från en seat toledo årsmodell 98 eller kanske en 1.9tdi från passat -96. Är tacksam för all info.

Mvh
Fredrik
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 03 feb 2019 20:37 Svara med citat
sunkmaster skrev:
Hejsan. Jag har en golf mk2 diesel 1.6td som jag inte får nån ordning på. Får inte motorn till att gå riktigt alls. På tomgång går den fint men vid belastning orkar den ingenting. Blir galen nu och tänker att det kanske är lättare att byta hela motorn från en bil som går riktigt. Om man kunde hitta en likadan motor hade det varit det optimala men jag tänkte fråga om nån vet vilka andra modeller man kan ta motor ifrån som passar mot mk2ans växellåda. Ifrån vilka årsmodeller osv. Skulle det tex funka med en TDI från en seat toledo årsmodell 98 eller kanske en 1.9tdi från passat -96. Är tacksam för all info.

Mvh
Fredrik

Ja, mot lådan är de likadana. Men i alla fall 1.9 tdi passaten har väl lite modernare motorstyrning (inte bara helt mekanisk pump utan styrbox också)

Så då ska du antingen riva över stora delar av elsysttemet från passaten eller byta pump till en äldre mekanisk...
sunkmaster
Kör: Golf 2 1,8 Ort: Borås Medlem: 13 augusti 2011
Sön 03 feb 2019 22:09 Svara med citat
Hur vet man på en modell om det är mekanisk pump eller inte. Är det mekaniskt så går väl pumpen på kamremmen och sitter på motorn eller finns det kombinerat?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 11 feb 2019 22:41 Svara med citat
sunkmaster skrev:
Hur vet man på en modell om det är mekanisk pump eller inte. Är det mekaniskt så går väl pumpen på kamremmen och sitter på motorn eller finns det kombinerat?

Tja, är det en td så är det rent mekaniskt. Är det tdi så är det mekanisk pump med elektronisk (styrbox) reglering av rökgasbegränsaren (anrikning/magring av bränsle efter hård gasning etc)

Både td och tdi har en 'mekanisk' pump med 4 spridarutgångar/rör och är i princip identiska förutom rökgasbegränsaren, sitter på motorblocket och drivs av kamremmen.

Detta gäller gammalt härke. Går vi in på nyare så har du väl elektroniska spridare?