Forum - Golf 7 (13-19) - Vattenpumpen trasig

snömannen
Kör: Golf 7 Alltrack 2.0 TDI Ort: Sundsvall Medlem: 10 februari 2019
Tis 19 mar 2019 14:02 Svara med citat
Jag har en GOLF ALLTRACK 2.0 TDI 4Motion, 184 hk årsmodell 16 som jag ägt ca 2 månader. Bilen har gått ca 6500 mil. I söndags varnade bilen för att motorn gick varm och min sambo misstänkte vattenpumpen. Bilen lämnades in på verkstad och detta bekräftades. De byter pumpen på garantin eftersom jag haft bilen så kort tid.

Är det vanligt att vattenpumpen går på en så pass ny bil? Och drivs vattenpumpen på denna modell av multirem eller kamrem?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tor 21 mar 2019 13:00 Svara med citat
Nej de är inte jätte vanligt, men de har hänt.

Vattenpumpen drivs av kamrem på denna motorn.

Vattenpumpen är delvis elektrisk och de är troligen de som havererat.

Kolla på denna länken:

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
snömannen
Kör: Golf 7 Alltrack 2.0 TDI Ort: Sundsvall Medlem: 10 februari 2019
Fre 22 mar 2019 12:25 Svara med citat
Tack så mycket för svar och film! Intressant att höra att vattenpumpen delvis är elektronisk, det visste jag inte att de kunde vara. Bilen är hemma igen och går nu som en klocka.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tis 26 mar 2019 18:02 Svara med citat
Bra där! Skönt de löste sig.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
pepe
Kör: Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Lör 30 mar 2019 8:41 Svara med citat
golf666 skrev:
Nej de är inte jätte vanligt, men de har hänt.

Vattenpumpen drivs av kamrem på denna motorn.

Vattenpumpen är delvis elektrisk och de är troligen de som havererat.

Kolla på denna länken:


Vad är det som är elekrisk i en vattenpump?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Sön 31 mar 2019 0:48 Svara med citat
pepe skrev:
Vad är det som är elekrisk i en vattenpump?


Gå in o kolla på filmen!

Den har som en kåpa som täcker för impellern i vattenpumpen.
Kåpan är elektronisk styrd och innan bilen nått rätt arbetstemperatur så är impellern täckt.
När den börjar bli varm så dras denna kåpa tillbaka och vattnet börjar cirkulera runt i motorn med hjälp av impellern.

Men åker inte kåpan ifrån impellern blir motorn för varm då vattnet ej cirkulerar och då kommer bilen varna för att den blir för varm.

Varför denna kåpa finns är för att snabbare nå rätt arbetstemp på motorn.
Vattnet cirkulerar då bara runt i en viss del av motorn och kommer på de vis upp snabbare i temp.

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
JHe
Kör: Golf 7 Alltrack TDI Ort: Karlskrona Medlem: 04 december 2020
Fre 04 dec 2020 17:57 Svara med citat
Håller inte med, mina senaste vw golf har vattenpumpen havererat mellan 6-7000 mil en 2013 började läcka en 2015 övertemp. Den senaste års mod.2016 gick varm bytte pumpen i veckan 9500:- tog det på maskinskadeförsäkringen. Borde vara goodwill från vw att åtgärda samt öka kvaliteten..samtliga diesel.