Forum - Andra Volkswagen-modeller - Tiguan ac-rengöring

Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Ons 20 mar 2019 19:26 Svara med citat
Nu när värmen dykt upp lite kom den klassiska ac-doften som påminner om sura strumpor blandat med ostbågar. Två år klarade sig Tiggy innan rengöring behövdes. Precis som på golf och Passat var det ett lekande lätt jobb! Ac-rengöring i skumform inhandlat från mekster. Bara att ta loss sidopanelen till vänster om passagerarens ben (en torx skruv i framkant sedan bara dra ut panelen försiktigt med start bakifrån) bort med gummisnorkeln som leder kall luft till handskfacket. I med slangen från rengöringsburken och töm hela innehållet (håll tätt med fingrar så medlet inte smiter ut) En burk räcker och man kan också se att skummet hittar upp till luftutblåsen i mitten och sidorna. Efter ca 20 minuter blir skummet till en vätska som rinner ut via ac drännering. Under tiden skruvar man fast sidopanelen igen.

Resultat märktes idag i vårvärmen. Doftar inte ett dugg illa!

Så enkelt att jag kommer göra detta varje vår och höst, precis som jag gjorde med golfen.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 20 mar 2019 20:15 Svara med citat
Mranderz skrev:
Nu när värmen dykt upp lite kom den klassiska ac-doften som påminner om sura strumpor blandat med ostbågar. Två år klarade sig Tiggy innan rengöring behövdes. Precis som på golf och Passat var det ett lekande lätt jobb! Ac-rengöring i skumform inhandlat från mekster. Bara att ta loss sidopanelen till vänster om passagerarens ben (en torx skruv i framkant sedan bara dra ut panelen försiktigt med start bakifrån) bort med gummisnorkeln som leder kall luft till handskfacket. I med slangen från rengöringsburken och töm hela innehållet (håll tätt med fingrar så medlet inte smiter ut) En burk räcker och man kan också se att skummet hittar upp till luftutblåsen i mitten och sidorna. Efter ca 20 minuter blir skummet till en vätska som rinner ut via ac drännering. Under tiden skruvar man fast sidopanelen igen.

Så enkelt att jag kommer göra detta varje vår och höst, precis som jag gjorde med golfen.

Låter bra att det är så enkelt att göra om det behövs. Min förra bil, en Golf hade jag i 5 år utan att lukta något överhuvudtaget, Tiguanen är snart 3 år och är också helt luktfri.
Undrar vad det är som gör att det blir dålig lukt? Beror det på var i landet man befinner sig och vad det är för väder? Kanske ofta fuktigt inne i bilen?

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Mranderz
Ons 20 mar 2019 20:34 Svara med citat
Faktiskt ingen aning vad som gör att det luktar så. Har alltid ac på auto läge. Kör till 90% väldigt långa sträckor. Ingen aning.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Ons 20 mar 2019 23:17 Svara med citat
Mranderz skrev:
Faktiskt ingen aning vad som gör att det luktar så. Har alltid ac på auto läge. Kör till 90% väldigt långa sträckor. Ingen aning.

Jag har också alltid på auto, året runt och kör i stort sett alltid så motorn blir genomvarm.
Ingen i vår familj som har fyra bilar har haft dålig lukt av vad jag vet. Jag har faktiskt haft många bilar nya som gamla och har aldrig haft dålig lukt från ac'n. Kul att veta varför.

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
olifen
Kör: Tiguan 2017 Ort: Skövde Medlem: 18 maj 2019
Lör 18 maj 2019 19:42 Svara med citat
Mranderz skrev:

Vad hette medlet du använde? Jag har samma problem med unken lukt i Tiguanen.
Mranderz
Sön 19 maj 2019 10:32 Svara med citat
Https://spraycan.se/sv/artiklar/air-conditioning-cleaner-500-ml.html
Mranderz
Sön 19 maj 2019 10:48 Svara med citat
Https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.liqui -moly.de/fileadmin/user_upload/Downloads/Klimaanlagen-Infos_DE/Volkswa gen/VW_Golf_VII.pdf&ved=2ahUKEwietJLSmqfiAhWlyqYKHfr3D1oQFjAVegQIARAB& usg=AOvVaw2XWvUYS-6wkPmIJajrRc10
Mranderz
Sön 19 maj 2019 10:49 Svara med citat
Sista länken är till Liqui Molys sida som ger dig en tydlig bild av hur du går till väga. Den är för golf mk7 men det ser likadant ut på nya Tiguan.

När du gör rengöringen ska bilen varit igång med ac på full kyla innan du stänger av. Det kan droppa lite här och där från skarvar i ventilationen så jag brukar trycka in en handduk under kylpaketet mot golvet i mitten. När du tar bort sidopanelen kommer du åt att trycka in en handduk. Brukar droppa lite från luftutblåset vid förarens fötter också.

Efter ca 30 minuter har allt runnit ut under bilen och en del dunstat bort. Starta inte bilen tidigare än så för att vara på säkra sidan att allt runnit ut.

Pm:a om du har fler frågor. Lycka till!