Forum - Golf 7 (13-19) - Strålkastarspolare -"locket" fastnar ute

benkar
Kör: Golf 7 1.2 SC -16 Ort: Stockholm Medlem: 02 november 2016
Tis 26 mar 2019 19:15 Svara med citat
Aningens irriterad... På min gamla Golf -00 så fungerade det här i nästan 10 år.

På "nya" Golfen så fastnar strålkastarspolarnas "lock" ute efter spolning, blir tvungen trycka tillbaka de manuellt efter spolning. (Se bild)

Ingen skillnad om det är varmt eller kallt ute.

Någon annan med samma problem? Eller bara jag som fått ett måndags-ex?

Tips kring åtgärd?

Bild
andolfino79
Kör: Passat 8 2.0 TDI 4M Rline-18 Ort: Örebro Medlem: 07 mars 2014
Tis 26 mar 2019 19:37 Svara med citat
Hade samma problem på min 2016 Golf R, fick de utbytta på garantin.
benkar
Tis 26 mar 2019 19:42 Svara med citat
andolfino79 skrev:
Hade samma problem på min 2016 Golf R, fick de utbytta på garantin.

Tack Very Happy Ska ta tag i det hela snart. Har ett annat garantiärende som ska åtgärdas. Glad att det ingick 3 års garanti på mitt köp. Thumbs up

Om det skulle återkomma, någon som åtgärdat problemet själv? Blåsa rent med tryckluft + silikon-spray?
soer
Kör: Golf 7 2017 Ort: Göteborg Medlem: 04 april 2019
Tor 04 apr 2019 23:35 Svara med citat
benkar skrev:

Någon annan med samma problem? Eller bara jag som fått ett måndags-ex?

Tips kring åtgärd?

Jag hade samma problem. Sa till om det på första servicen, när bilen var ett år och verkstaden fixade det men felet återkom efter ett halvår. Nästan varje gång jag parkerade bilen fick jag gå och dra i en eller båda spolarmarna så att de åkte in. När jag tvättade bilen brukade jag spola lite extra med högtryckstvätten ner i luckorna och sen fungerade det lite bättre ett tag, för att sedan bli sämre igen. Så en dag gick armarna inte ens in när jag drog i dem, de åkte bara en bit ner och låste sig. Testade att dra ut armen så långt den gick och spraya på med silikonspray. När jag släppte armen åkte den direkt raka vägen in och jag har inte haft ett enda problem efteråt. Detta var tidigt i höstas. Så silikonspray är mitt tips på åtgärd!
benkar
Fre 05 apr 2019 5:44 Svara med citat
soer skrev:
Jag hade samma problem. Sa till om det på första servicen, när bilen var ett år och verkstaden fixade det men felet återkom efter ett halvår. Nästan varje gång jag parkerade bilen fick jag gå och dra i en eller båda spolarmarna så att de åkte in. När jag tvättade bilen brukade jag spola lite extra med högtryckstvätten ner i luckorna och sen fungerade det lite bättre ett tag, för att sedan bli sämre igen. Så en dag gick armarna inte ens in när jag drog i dem, de åkte bara en bit ner och låste sig. Testade att dra ut armen så långt den gick och spraya på med silikonspray. När jag släppte armen åkte den direkt raka vägen in och jag har inte haft ett enda problem efteråt. Detta var tidigt i höstas. Så silikonspray är mitt tips på åtgärd!

Thumbs up Tack för tips!
benkar
Mån 29 apr 2019 15:50 Svara med citat
soer skrev:

Hade bilen på verkstaden för några dagar sedan. De provade en del olika tips och trix, inklusive silikonspray, men det fortsatte strula.

De har beställt hem nya spolararmar och ska byta ut dem om ett par veckor.
benkar
Tis 14 maj 2019 17:35 Svara med citat
Så, då var någon komponent bytt på garantin. Hoppas det håller/fungerar framåt i tiden.
Xeizz
Kör: Golf 7 1.6Tdi -15 Ort: Kalmar Medlem: 02 mars 2008
Ons 15 maj 2019 14:59 Svara med citat
benkar skrev:
Så, då var någon komponent bytt på garantin. Hoppas det håller/fungerar framåt i tiden.

Har du halogen strålkastare, xenon eller Led? Om du har halogen så kan du koda bort dem.
Beror såklart på var du bor också om du känner att du vill ha dem eller ej.

Jag bor i södra delen av landet, så det enda mina gjorde var att förbruka hutlösa mängder av spolarvätska på vintern. Så jag kodade bort mina med "OBD11".

Aldrig känt att jag behövt spolning heller på strålkastarna, så det är inget jag saknar.
Och i och med att jag har halogen så säger de inget på besiktning heller. Har besiktat min bil med dem avstängda och frågade även besiktningsmannen, han sa bara att "då du har halogen så är det inget krav från dem" dock kan ju "helfordonsgodkännandet" bli ett problem kanske, men tror knappast länsman orkar bry sig om strålkastarspolningen fungerar inte fungerar på en golf Thumbs up
benkar
Ons 15 maj 2019 19:33 Svara med citat
Xeizz skrev:
Har du halogen strålkastare, xenon eller Led? Om du har halogen så kan du koda bort dem.
Beror såklart på var du bor också om du känner att du vill ha dem eller ej.

Jag bor i södra delen av landet, så det enda mina gjorde var att förbruka hutlösa mängder av spolarvätska på vintern. Så jag kodade bort mina med "OBD11".

Aldrig känt att jag behövt spolning heller på strålkastarna, så det är inget jag saknar.
Och i och med att jag har halogen så säger de inget på besiktning heller. Har besiktat min bil med dem avstängda och frågade även besiktningsmannen, han sa bara att "då du har halogen så är det inget krav från dem" dock kan ju "helfordonsgodkännandet" bli ett problem kanske, men tror knappast länsman orkar bry sig om strålkastarspolningen fungerar inte fungerar på en golf Thumbs up

Det var bättre på min gamla Golf -00. Då var det ingen strålkastarspolning när man hade Autoläge för belysning, bara strålkastarspolning när man aktiverade belysning.

På min Golf -16 (halogen) så spolas det hej vilt hela tiden, finns något manuellt läge där halvljuset lyser, men strålkastarspolning inte är aktiverat, använder det när det är is/snö på bilen.