Forum - Golf 6 (09-13) - 1,6 TDI, automat, skakar och ryker

valneg
Kör: Golf 6 1,4 TDI Ort: Stockholm Medlem: 02 april 2019
Tis 02 apr 2019 6:43 Svara med citat
Hej, har under en längre tid märkt att när jag ibland står still så börjar bilen skaka, som att den vill driva framåt men inte kan. Ingen skillnad dock om man skiftar från D till P. Detta var sporadiskt och kom till och från.
Igår hände det dock igen, bilen började skaka kraftigt men nu under färd och det rykte väldigt mycket ut avgasröret, svart rök. Stannade på sidan och stängde av, väntade en stund och när jag startade om bilen var det borta.
Ringde VAG men de tyckte inte jag kunde lämna in bilen de de sa att de inte kunde felsöka så länge felet inte var kvar. ska tillägga att bilen är inte åtgärdad efter VAG skandalen så det kan inte vara det som är orsaken..
Någon aning om vad detta kan vara?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 02 apr 2019 11:28 Svara med citat
Kanske nån spridare som fastnar och kärvar ibland
valneg
Tis 02 apr 2019 11:33 Svara med citat
rolly skrev:
Kanske nån spridare som fastnar och kärvar ibland

Tack för svar, Den har varit inne hos VW förra året för att topplockspackningen har läckt olja, de bytte den. Kan det ha med det att göra tro?
Mvh
Valle
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Tor 04 apr 2019 14:36 Svara med citat
valneg skrev:
Tack för svar, Den har varit inne hos VW förra året för att topplockspackningen har läckt olja, de bytte den. Kan det ha med det att göra tro?
Mvh
Valle

Är du säker på att de var topplockspackningen de bytte och inte ventilkåpspackningen?

Går bilen bra nu?

Helt omöjligt att säga vad som är felet, kan sitta i komponenter till motorn, kan även har med växellådan att göra.
De är klart VAG kan felsöka även fast felet inte är där just nu, men jättesvårt att felsöka om de ej finns nå felkoder eller så att gå vidare i felsökningen med.

Hur ofta har du upplevt problemet med att den går sådär dåligt? Varje gång du startar den kall eller händer de helt plötsligt under färd oavsett om bilen är varm eller kall?

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
valneg
Tor 04 apr 2019 14:44 Svara med citat
golf666 skrev:
Är du säker på att de var topplockspackningen de bytte och inte ventilkåpspackningen?

Går bilen bra nu?

Helt omöjligt att säga vad som är felet, kan sitta i komponenter till motorn, kan även har med växellådan att göra.
De är klart VAG kan felsöka även fast felet inte är där just nu, men jättesvårt att felsöka om de ej finns nå felkoder eller så att gå vidare i felsökningen med.

Hur ofta har du upplevt problemet med att den går sådär dåligt? Varje gång du startar den kall eller händer de helt plötsligt under färd oavsett om bilen är varm eller kall?

Hej,tack för svar. Lite osäker blir jag nu när du frågar men det går att kolla upp om det skulle behövas. Problemet är verkligen sporadisk, har försökt att tänka efter men det finns verkligen inga röda trådar, det kommer och går lite då och då. När det händer så är det oftast så att bilen vibrerar lätt vid rödljus oavsett om den ligger i D eller P. Det här med mycket svart rök och kraftiga vibrationer har bara hänt en gång i måndags och inte mer sedan dess...
Det skulle vara bra att göra något innan sommaren eftersom maskinskadeförsäkringen går ut..fick tag på en mekaniker från VAG som rådde mig att hälla i Injector Cleaner och vänta i en månad för att se om det återkommer...