Forum - Golf 7 (13-19) - Hur eftermontera släpvagnsel i bilen

fredsknekt
Kör: Golf 7 1,6 Ort: Piteå Medlem: 07 november 2015
Lör 13 apr 2019 11:22 Svara med citat
JAg blir riktigt frustrerad. vill som sagt veta vilka lampor är VAD men hittar ingen bild någonstans som förklarar det.
vet jag vilket som är backljus,dimljus bromsljus mm så kan man följa lampkontakt till rätt kabelfärg och koppla in sig.
Köpte en westfalia dragkrok
kan ni hjälpa mig hur gjorde ni.
vet att parkeringsljuset bak och bromsljus har samma kabel
Blåbäret
Kör: Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping Medlem: 11 maj 2014
Lör 13 apr 2019 18:53 Svara med citat
Här har du monteringsanvisningen till Brinks elkabelsats hos Autoexperten.
Den övre filen är Volkswagen, den undre är Audi.

https://www.autoexperten.se/tillbehor/dragkrok/elkabelsatser/elkabelsa ts-7-polig-27756879/#files

Jag vet inte ifall du kan hitta alla kablarna baktill i bilen och koppla in dig som man gjorde förr i tiden. Jag hade i alla fall satsat på en modellanpassad sats.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Mån 15 apr 2019 12:48 Svara med citat
Man ska INTE koppla in sig bak vid bakljusen på dessa bilar, ajabaja!

Bilen kommer få nå fel och fattar inte att du har släpvagn tillkopplad m.m.

Dessa ska kopplas in mot elsystemstyrdonet och sen kodas in så bilen vet att de sitter drag på bilen.

Vi hade en bil på jobbet nyss som kunden tyckte de var för dyrt att lämna in och få ett drag monterat på våran original märkeverkstad.
Han åkte till "nisse på hörnet" och de monterade ett drag åt honom. Slutade med att flertal fel på bilen.
Vi fick felsöka, byta några styrdon + montera ny kabelsats och koppla in de RÄTT.

Summa sumarum, de hade blivit billigare att lämna in den och få de rätt monterat från början Wink

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Pensionären
Kör: Golf 7 GT R-line -15 Ort: Västerås Medlem: 14 oktober 2014
Mån 15 apr 2019 13:50 Svara med citat
golf666 skrev:
Man ska INTE koppla in sig bak vid bakljusen på dessa bilar, ajabaja!

Bilen kommer få nå fel och fattar inte att du har släpvagn tillkopplad m.m.

Dessa ska kopplas in mot elsystemstyrdonet och sen kodas in så bilen vet att de sitter drag på bilen.

Vi hade en bil på jobbet nyss som kunden tyckte de var för dyrt att lämna in och få ett drag monterat på våran original märkeverkstad.
Han åkte till "nisse på hörnet" och de monterade ett drag åt honom. Slutade med att flertal fel på bilen.
Vi fick felsöka, byta några styrdon + montera ny kabelsats och koppla in de RÄTT.

Summa sumarum, de hade blivit billigare att lämna in den och få de rätt monterat från början Wink

Helt rätt golf666, fattar inte mig på folk som köper en bil för flera hundra tusen kronor och sen tycker att det är så dyrt att lämna in bilen på en märkesverkstad! Dancing