Forum - Golf 4 (98-04) - Golf variant 1.6 dör hela tiden/vill inte starta.

mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 13:49 Svara med citat
Hej!

Jag köpte en Golf Variant 1.6 2001 för två veckors sedan. Den gick perfekt tills den började plötsligt dö hela tiden och inte ville starta alls ibland. Motorlampan började också lysa och det stod "EMISSION WORKSHOP", felsökte och stod att det var fel på lambdasondan?

Bilen vill inte starta i vissa tillfällen alls och andra vill den starta. Ibland går det att köra några timmar i sträck utan problem och sen nästa dag vill den inte alls starta. Jag vågar inte ge mig ut på vägarna eftersom den dör, för några dagar sen dog den på motorvägen och på något sätt fick jag igång den och åkte hem. Trodde först att det var fel på batteriet av det var dåligt och gammalt, men köpte nytt och problemet återstod fortfarande. Bilen ville inte starta med ett helt nytt batteri.

Jag märker också att bilen skakar lite när man kör i hastigheter vid 80-90km i timmen, man känner lite när man sitter i bilen. Kan det bero på avgaserna och att lambdasonda är dålig? Det har hänt också att den inte vill starta med startkablar uppkopplade! Kan tändstiften vara dåliga? Bilen bluddrar också lite på tomgång.

Har köpt en ny lambdasonda och ska testa att byta ut den och se om problemet återstår. Nu ställer man sig frågan är det i främre eller i bakre kat som ska bytas isåfall?

Vad kan allt detta bero på? Vad kan felet vara på bilen? Sad

UPPDATERING: Felsökte och fick upp följande felkoder

10 faults found

16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0102 - 35-10 - Signal Too Low - Intermittent

17923 - Intake Manifold Valve (N156)
P1515 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17523 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: B1 S1
P1115 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17525 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating Circuit: B1 S2
P1117 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17843 - Secondary Air Pump Relay (J299)
P1435 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16654 - Fuel injector #4 (N33)
P0270 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16648 - Fuel Injector #2 (N31)
P0264 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16645 - Fuel Injector #1 (N30)
P0261 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16651 - Fuel Injector #3 (N32)
P0267 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent


Senast ändrad Ons 01 maj 2019 18:32, ändrad totalt 2 gånger
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 apr 2019 14:14 Svara med citat
Ifall du köpt ny lamdasond hur vet du då det är rätt då främre o bakre skiljer sig åt ?

Vore bättre ifall du la upp felkoden du fick så kanske någon kan hjälpa dej lättare .
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 14:23 Svara med citat
En vän till mig som är mekaniker la en beställning på den. Då antar jag också att han visste eftersom han felsökte bilen. Vad kan felet vara på att den dör hela tiden och inte vill starta? Sad
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 apr 2019 16:15 Svara med citat
Toppen då kan du fråga vilken lamda du ska ge dej på , då din vän har svaret på om det är främre eller bakre .

Sen att bilen inte går att starta tror jag inte beror på lamdan . Den borde gå igång även fast den är dålig .

Problemet kan bero på mycket och det går inte säga på rak arm vad det är .
Det kan vara soppa pumpen eller relät till ecu etc .
generator kabeln kan smälta på dessa bilar också . den svarta i lådan uppepå batteriet .

Att bilen bluddar och tvekar och har sig det kan bero på din lamda
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 16:23 Svara med citat
Det ska jag göra. Då måste det vara något annat Confused

Eftersom bilen dör från ingenstans och vägrar att starta igen. Vad bör jag titta på, eftersom jag inte är så erfaren. Jag ska ta en titt på generator kabeln.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 apr 2019 16:33 Svara med citat
Testa att ta tex en plastklubba och dunka lite på bensin tanken när du försöker att starta bilen .

Går den igång då så kan det vara något vajsing med pumpen
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 17:12 Svara med citat
Får testa det. Problemet kanske inte kan ligga hos någon sensor, säkring eller liknande eftersom den dör bara från ingenstans? Kanske vevaxelsensorn, eller nå tändstift eller t.o.m säkring?

Bilen beter sig jätte konstigt när jag ska starta bilen så tar det 1-2sek innan den vaknar till liv, inte så att det startar upp direkt. Plus att den bluddrar lite på tomgång. Kollade på avgasvärdena och efter senaste besiktningen låg de på:

CO 0,0 (0,5) HC 40 (200)
CO2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,02 (0,97 ­ 1,03)
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 apr 2019 17:22 Svara med citat
Det är ju helt normala avgasvärden .

Visst jag förstår vad du menar eftersom den dör och fungerar . Har för mej det sitter ett relå under ratten vid fötterna . själva huvudrelät till ecu . och strular det så kan den bara dö .

Tror det står 409 på det och det fungerar även som bränslepump relä beroende på vilken modell du har
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 17:29 Svara med citat
Okej, är inte så erfaren därför undrade jag kanske om det var fel på värdena.

Får ta en titt på det och lokalisera relät. Ska leta efter 409, menar du att detta relä har två funktioner? Är det bara köpa nytt och slänga in det nya och hoppas för det bästa?

Funderar också lite på om det skulle kunna vara problem med generatorn, för att bilen dör under färd när som helst. Bara en tanke dock.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 apr 2019 17:40 Svara med citat
Det enkla du kan göra är att hålla fingret på det och se ifall det klickar när du slår på tändningen och försöker starta .

Säkring f28 går också till bensin pumpen och den kan du kolla .

När man öppnar förar dörren brukar man höra att det surrar ifall soppa pumpen är hel.

Du kan kolla jord kablarna mellan chassi motor etc och se så dom är hela . under batteriet sitter det en jordpunkt tex och den kan erja .

Men att chansa och börja byta grejer på måfå tycker jag inte du ska göra . Att jag nämnde relät var bara ett förlag och det kan vara värt att kolla tänkte jag .

Det kan bli väldigt dyrt för dej att börja byta kanske saker som inte ens är trasiga .
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 17:49 Svara med citat
När jag öppnar dörren hör jag tydligt ett surrande ljud likså när jag vrider på tändningen.

Ligger säkringen f28 och under ratten? Jag får kolla så att dom är hela, hur märker jag om det erjat på jordpunkten under batteriet? Jag ska inte göra det utan kolla först allt du förslagit.

När jag startar bilen också nu låter det ett surrande ljud direkt och slutar, detta efter allt försök att få igång den när den dött. Har med startmotorn och göra?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 apr 2019 17:50 Svara med citat
Generatorn går väl inte utesluta . har ditt nya batteri tappat laddningen när bilen fungerat så kanske det kan vara det .

Försök kolla alla kablar så gott du kan i motorummet som går från generator till startmotor batteri etc .
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 17:56 Svara med citat
Nej, kan ha gjort. Köpte nytt batteri och funkade fint med det en lite stund men när jag skulle starta med nya batteriet ville bilen inte starta. Det ska jag göra.

Relä 109 har jag också hört att det strular mycket från en vän, vet du vad den har för funktion?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 apr 2019 18:04 Svara med citat
Relä 109 brukar motorns huvudrelä på diesel bilar

du märker ifall det erjat ifall det är massor med rost eller grönaktig färg . då kan du skruva loss och göra rent .

Surrandet är lite svårt att svara på , men gasspjället kan surra lite tex när man vrider på tändningen
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 18:18 Svara med citat
Jaha, är det bara och ta ut alla säkringar och kolla?

Kan det verkligen vara att något relä som gått som gör allt detta? att bilen strular, startar och dör och sen inte vill starta, för att en dag gick den i fem timmar utan problem. Nu dör den kanske genast efter eller om man stänger av den startar den inte alls.

Jag får ta en titt på alla säkringar och relä. Har du en lista eller ett schema med relä till golf variant 1.6 2001 aut?
Inte värt och byta ut alla tändstift och testa därifrån med?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 30 apr 2019 18:34 Svara med citat
Tändstift är väl inte fel att byta .
Börja med att kolla lite vi pratat om .
Vet att det finns folk på detta forum som jobbar professionellt med dessa bilar .
Med lite tur kanske du kan få nåt bättre tips .
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Tis 30 apr 2019 18:38 Svara med citat
Det ska jag göra, det hoppas jag och att jag kan få ytterligare hjälp!
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 01 maj 2019 14:07 Svara med citat
mirre237 skrev:
Får testa det. Problemet kanske inte kan ligga hos någon sensor, säkring eller liknande eftersom den dör bara från ingenstans? Kanske vevaxelsensorn, eller nå tändstift eller t.o.m säkring?

Bilen beter sig jätte konstigt när jag ska starta bilen så tar det 1-2sek innan den vaknar till liv, inte så att det startar upp direkt. Plus att den bluddrar lite på tomgång. Kollade på avgasvärdena och efter senaste besiktningen låg de på:

CO 0,0 (0,5) HC 40 (200)
CO2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,02 (0,97 ­ 1,03)


Ja vevaxelsensorn kan ju ställa till det med symtom att bilen är svår att starta och dör och har sig .

Det är inte alltid så att man får felkod på sånt som är dåligt heller .

Du kan kolla kablarna till den och se ifall du hittar nån skada .
Tror det ska vara 4.5 volt med tänding på . på terminal 1&3 .

Sen är väl den sensorn lite lurig att byta ifall du inte är så meckar van så du vet
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Ons 01 maj 2019 15:48 Svara med citat
rolly skrev:
Ja vevaxelsensorn kan ju ställa till det med symtom att bilen är svår att starta och dör och har sig .

Det är inte alltid så att man får felkod på sånt som är dåligt heller .

Du kan kolla kablarna till den och se ifall du hittar nån skada .
Tror det ska vara 4.5 volt med tänding på . på terminal 1&3 .

Sen är väl den sensorn lite lurig att byta ifall du inte är så meckar van så du vet


Jag ska felsöka bilen idag och kolla vad jag får upp för koder. Var idag och kolla lite säkringar alla var hela, la fingret på relä 409 när jag testa starta, den känner till lite när man känner med fingret.

Hur lokaliserar jag vevaxelsensorn? Många antyder också på att det kan vara den här vevaxelsensorn det rör sig om, vevaxelsensorn är impulsgivaren?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 01 maj 2019 16:33 Svara med citat
Kontakten börjar vid mapsensorn nere till vänster vid oljestickan så att säga .
Sen löper den på baksidan av motorn till ett gummi lock . innanför gummilocket sitter givarn en bit in med en insexskruv .

Ifall du lokaliserar gasspjället så är det rakt nedanför så att säga . Du ser var sladden går igenom gummilocket .
Det är lite trångt så en spegel och en bra lampa är en fördel . Givarn sitter en bit in och se till att inte skada skruven

Sen har du inte sagt vilken motorkod du har så jag hoppas beskrivningen blir korrekt nu
Men jag tror det är likvärdigt på alla
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Ons 01 maj 2019 17:59 Svara med citat
Jag har nu felsökt och fick följande felkoder:

10 faults found

16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent

16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0102 - 35-10 - Signal Too Low - Intermittent

17923 - Intake Manifold Valve (N156)
P1515 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17523 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating: B1 S1
P1115 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17525 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating Circuit: B1 S2
P1117 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

17843 - Secondary Air Pump Relay (J299)
P1435 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16654 - Fuel injector #4 (N33)
P0270 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16648 - Fuel Injector #2 (N31)
P0264 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16645 - Fuel Injector #1 (N30)
P0261 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

16651 - Fuel Injector #3 (N32)
P0267 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent

Vad bör jag göra för att fixa mina problem? (Inte så erfaren) Sad
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 01 maj 2019 20:49 Svara med citat
Från början hade du bara en felkod på lamda för du sa din vän hade felsökt .

Nu att du har alla dessa felkoder kan bero på att du fibblat med bilen . du har ju pillat med relän och säkringar så det är möjligt datorn satt alla felkoder pga av det .

Säg gärna vad du har för motorkod så man kan kolla upp lite bättre . kanske kan titta på ett elschema och se ifall dessa felkoder du har nåt gemensamt

Du har ju varit på relä 409 och har du ryckt ut det med tänding på kanske du fick felkoderna då .

Annars är relä 409 orsaken ifall det är dåligt . Har du tur är du nåt på spåren
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Ons 01 maj 2019 21:17 Svara med citat
Jag hade inte pillat med relän endast kollat säkringarna som var hela. Betyder inte dessa felkoder att det är en kortslutning någonstans, (short to ground)?

Motorkoden är AVU på bilen. Ja gärna!

Relä 409 har jag inte ryckt ut! Endast lagt fingret på och testat starta och det gav utslag lite på relät. Jag tror också att relät 409 är dåligt! Jag hoppas att det är det, men det är kortslutning någonstans eftersom det står short to ground å intermittent..
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 01 maj 2019 21:20 Svara med citat
mirre237 skrev:
Jag hade inte pillat med relän endast kollat säkringarna som var hela. Betyder inte dessa felkoder att det är en kortslutning någonstans, (short to ground)?

Motorkoden är AVU på bilen. Ja gärna!


ja det betyder kortslutning .

Nu när du har dessa felkoder så misstänker jag relä 409 starkare . För det relät styr ju inte bara bränsle pumpen som vi pratat om tidigare
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Ons 01 maj 2019 21:26 Svara med citat
Men kan ju också vara någon kabel som strular eller har fått vatten på sig? Finns jätte mycket spekulationer men håller tummarna är det är relät 409. När jag bytt ut relät borde jag inte få dessa felkoder igen? Om jag får det då är det någon annan stans kortslutning.

Vet du vart man kan köpa ett sådant relä och måste det stå 409 på det, alltså vara likadant? Har lagt upp på flera forum för att få hjälp, vad tror du om vad som sägs här? Jag håller tummarna att det är relä 409 och inget annat Sad
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4545154#p4545154
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Ons 01 maj 2019 21:40 Svara med citat
Ja . Har du osis så kan det vara en mardröm . Men man måste vara optimist .

Angående relät så vet du vilket det är . Antingen beställer du det online . eller går till din lokala vw
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Ons 01 maj 2019 22:25 Svara med citat
Självklart det måste man vara, om det inte är relät vad bör jag vända mig till då? Hittade du ett elschema? Har ett relä det står 100 också på, detta är under ratten vid plasten.
mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Sön 05 maj 2019 15:13 Svara med citat
Jag har nu tittat runt om i motorutrymmet, hittade inget skumt eller som det såg meckat ut. Alla var på sin plats, ingen kabel hade brunnit upp eller skarvat. Kablagen till lambdan såg ok ut inga fel där heller. Kollade riktigt ordentligt runt om i hela motorutrymmet hittade ingenting alls, kollade dessutom vid batteriet att ingenting såg skumt ut där. Därefter kollade jag alla säkringar som var ok, sen rev jag ner under ratten kollade på relä 409 rengjorde inget resultat. Samma med boxen i motorutrymmet tog bort kåpan rengjorde både relä 100 och de andra minns inte vilket nummer det hade.

Bilen hade också varit tänd i 10 min och det bildades ungefär en blöt cirkel ungefär som en vattenpöl vid slutet av avgasröret borde vara pga av lambdan? Sen har jag lite tankar omkring radion som är installerad i bilen? Det är en Pioneer, kan inte den kanske bero på kortslutningen att bilen stängs av under färd?

Vet inte vad jag ska göra? Kollat allt, återstår och byta ut relä 409 kanske? Hjälp!
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Sön 05 maj 2019 16:47 Svara med citat
mirre237 skrev:
Jag har nu tittat runt om i motorutrymmet, hittade inget skumt eller som det såg meckat ut. Alla var på sin plats, ingen kabel hade brunnit upp eller skarvat. Kablagen till lambdan såg ok ut inga fel där heller. Kollade riktigt ordentligt runt om i hela motorutrymmet hittade ingenting alls, kollade dessutom vid batteriet att ingenting såg skumt ut där. Därefter kollade jag alla säkringar som var ok, sen rev jag ner under ratten kollade på relä 409 rengjorde inget resultat. Samma med boxen i motorutrymmet tog bort kåpan rengjorde både relä 100 och de andra minns inte vilket nummer det hade.

Bilen hade också varit tänd i 10 min och det bildades ungefär en blöt cirkel ungefär som en vattenpöl vid slutet av avgasröret borde vara pga av lambdan? Sen har jag lite tankar omkring radion som är installerad i bilen? Det är en Pioneer, kan inte den kanske bero på kortslutningen att bilen stängs av under färd?

Vet inte vad jag ska göra? Kollat allt, återstår och byta ut relä 409 kanske? Hjälp!

Du hade ju sett en film på youtube såg jag nu enligt din länk innan .
Det är ju nästan samma felkoder . Han beskriver mycket om du läser alla kommentarer under videon. Han ger råd till att byta detta relä till att börja med, ifall man har många short to ground felkoder.
Ifall någon annan undrar vilken . här är videon



Han beskriver att man kan kolla stift 30 och se om man har ström där . Om inte så skulle man kolla en 50 amp säkring . Om den är hel så ska man följa kabeln mellan säkring och relä och se om man hittar skada .
Tror din säkring ska sitta uppe på batteriet
Men detta gör du om det inte blir bättre av ett byte av relä 409 .
Edit : Såg att orginal relä kostar en slant så ett eftermarknads kanske känns bättre att köpa . oem nr : 1J0906383C . se till att polantal stämmer med ditt orginal bara
Bild
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Sön 05 maj 2019 21:04 Svara med citat
mirre237 skrev:
Jag har nu tittat runt om i motorutrymmet, hittade inget skumt eller som det såg meckat ut. Alla var på sin plats, ingen kabel hade brunnit upp eller skarvat. Kablagen till lambdan såg ok ut inga fel där heller. Kollade riktigt ordentligt runt om i hela motorutrymmet hittade ingenting alls, kollade dessutom vid batteriet att ingenting såg skumt ut där. Därefter kollade jag alla säkringar som var ok, sen rev jag ner under ratten kollade på relä 409 rengjorde inget resultat. Samma med boxen i motorutrymmet tog bort kåpan rengjorde både relä 100 och de andra minns inte vilket nummer det hade.

Bilen hade också varit tänd i 10 min och det bildades ungefär en blöt cirkel ungefär som en vattenpöl vid slutet av avgasröret borde vara pga av lambdan? Sen har jag lite tankar omkring radion som är installerad i bilen? Det är en Pioneer, kan inte den kanske bero på kortslutningen att bilen stängs av under färd?

Vet inte vad jag ska göra? Kollat allt, återstår och byta ut relä 409 kanske? Hjälp!


Relä 100 är secondary air pump relä tror jag och det andra kan faktiskt vara engine control relä verkar det som , så nu är jag osäker på tidigare info . men om du har ett relä brevid 100 , så är det troligt att det är huvud relät för ECM på din bil . Så kolla upp det också
Sida 1, 2  >