Forum - Golf 4 (98-04) - Golf variant 1.6 dör hela tiden/vill inte starta.

mirre237
Kör: Golf 4 variant 1.6 - 01 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2019
Sön 05 maj 2019 23:12 Svara med citat
Jag vet, har tittat på videon. Jag kommer att testa med att börja byta ut relä 409. Nu är frågan går det bra att plocka av från en golf ifrån skroten eller måste jag köpa nytt?

Ja, det är 30 amp säkring ovanför batteriet som jag har och tre stycken har jag. Vad menar du med att kolla stift 30, förstod inte och sen 50 amp säkring? Jag börjar med relä 409. Jag vet orginal kostar ganska mycket låg på omkring 1000 spänn hs VW. Original relä har ett polantal på 7 st, och tänkte med detta då? Men OEM nmr måste inte vara samma eller något? Bara och köpa ett eftermarknads? Hade detta eftermarknads reläet funkat? https://www.reservdelar24.se/bil-maerke/reservdelar-vw/golf-iv-variant -1j5/15542/10818/branslepump-rela.html

Jag har två relä 100, en liten box ovanför luftmassemätaren som han visar på videon och det satt ett relä 100 och ett annat av grå färg ECM?. Jag har också relä 100 under ratten? Om relä 100 är seconday air pump relay och jag har en felkod på den - 17843 - Secondary Air Pump Relay (J299) P1435 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent. Måste den också bytas? Eller e det kortslutning bara?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 06 maj 2019 2:03 Svara med citat
Ja . Jag tror att huvudrelät till ecm är det som är brevid seconday air pump relay (100) i den lilla boxen ovanför luftmassemätaren på din bil .

Jag nämde tidigt i tråden att relä 409 fungerar som bränslepumps och engine control realay till ecm på en del modeller .
Men det finns modeller som har engine control relay i motorummet . Så jag tror din bil har det i motorummet .

Därför blev jag osäker på relä 409 för din del eftersom ditt egine control relay verkar sitta i motorummet brevid det där relä 100 . Men det är samma tänk bara det att du ger dej på det relät också.

I den första videon om du läser alla kommentarer och även läser intro han skrivit om vad videon handlar om så har du svar på mycket av dina funderingar .

Så vad du gör är upp till dej . Det kan vara precis vad som helst med bilen . Detta är kanske värt att kolla upp bara . .

Det andra relä 100 (under ratten ) tror jag det stod -ignition auxiliary circuits relay-

Edit : I denna länk är det en som får en massa short to ground felkoder och när han bytte lamda så blev det bra .
Du hade ju köpt en ny lamda ,så kanske du ska byta den . man vet ju aldrig .

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?1897635-got-8-codes-17880-1 7833-17525-17843-etc

.
mirre237
Mån 13 maj 2019 18:30 Svara med citat
Liten uppdatering, köpte nytt bränsle pumps relä 409. Innan jag satte dit det nya reläet testade jag om problemet kvarstod med bilen om att den inte ville starta efter att den blivit varm.

Jag gjorde så att jag startade bilen med gamla reläet inne innan jag la dit det nya. Jag lät bilen stå 5-10 min tills den blev varm och därefter stängde av den, och testade att starta den direkt efter men den gick inte igång. Då la jag dit det nya reläet och den starta direkt.. Hmm. Innan ville den inte alls starta när den blev varm, men när jag la dit det nya så woops starta den.

Dock så startar inte bilen direkt tar en halv sek eller en sekund. Inte så att den tänder direkt direkt.. Alla felkoder kvarstod dock, när jag la dit det nya reläet? Kan vara något annat Confused Vad bör man ge sig in nu på? Funderar lite eftersom alla felkoder kommer upp fortfarande efter att jag tagit bort de.

Bör jag ge mig på ecm reläet bredvid secondary air pump reläet som ligger under motorhuven bredvid luftmassemätaren?
rolly
Mån 13 maj 2019 22:41 Svara med citat
Har du gjort rent jordpunkten i närheten av batteriet . om inte så gör det också . sitter säkert jordpunkter på motorblocket och säkert någon mer , så försök hitta alla dom och gör rent dom . så du vet att dom är ok iallafall .
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 13 maj 2019 22:53 Svara med citat
Det sitter 2 jordanslutningar under plattan till batteriet, jag gjorde rent dessa på min Golf och blev av med lite irritationsmoment.
mirre237
Mån 13 maj 2019 23:46 Svara med citat
rolly skrev:
Har du gjort rent jordpunkten i närheten av batteriet . om inte så gör det också . sitter säkert jordpunkter på motorblocket och säkert någon mer , så försök hitta alla dom och gör rent dom . så du vet att dom är ok iallafall .

Vart lokaliserar jag jordpunkten som ligger i närheten av batteriet? Vart ligger dom, och hur vet jag om de inte är ok?
mirre237
Mån 13 maj 2019 23:48 Svara med citat
maxmsm skrev:
Det sitter 2 jordanslutningar under plattan till batteriet, jag gjorde rent dessa på min Golf och blev av med lite irritationsmoment.

är det bara att plocka av plattan, eller hur går jag till väga? Är det här under batteriet?
rolly
Tis 14 maj 2019 1:13 Svara med citat
Gör rent alla liknande dessa du hittar .

rolly
Ons 15 maj 2019 11:22 Svara med citat
mirre237 skrev:
Jag vet, har tittat på videon. Jag kommer att testa med att börja byta ut relä 409. Nu är frågan går det bra att plocka av från en golf ifrån skroten eller måste jag köpa nytt?

Ja, det är 30 amp säkring ovanför batteriet som jag har och tre stycken har jag. Vad menar du med att kolla stift 30, förstod inte och sen 50 amp säkring? Jag börjar med relä 409. Jag vet orginal kostar ganska mycket låg på omkring 1000 spänn hs VW. Original relä har ett polantal på 7 st, och tänkte med detta då? Men OEM nmr måste inte vara samma eller något? Bara och köpa ett eftermarknads? Hade detta eftermarknads reläet funkat? https://www.reservdelar24.se/bil-maerke/reservdelar-vw/golf-iv-variant -1j5/15542/10818/branslepump-rela.html

Jag har två relä 100, en liten box ovanför luftmassemätaren som han visar på videon och det satt ett relä 100 och ett annat av grå färg ECM?. Jag har också relä 100 under ratten? Om relä 100 är seconday air pump relay och jag har en felkod på den - 17843 - Secondary Air Pump Relay (J299) P1435 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent. Måste den också bytas? Eller e det kortslutning bara?

Hej . Du hade köpt ett nytt relä . Vad var det för relä ? orginal eller eftermarknads .

Killen i första videon säger om man läser alla kommentarer under videon att han sett människor köpa eftermarknads relä och då kan det fattas en pol . så det är noga att kolla att det verkligen är samma polantal .

Symtomen då var att bilen går igång , men short to ground koderna stannar kvar .

Så oem nr ska stämma + polantalet . Så det gäller att se upp då oem nr kan stämma men det kan vara 6 poler fast det ska vara 7 .
mirre237
Ons 15 maj 2019 14:33 Svara med citat
Jag ska göra rent jord punkterna under batteriet och se vad det blir utav det.

Det var eftermarknads relä med 7 polantal som orginal reläet. Det såg exakt likadant ut och lika många polantal bara att det inte var original. Ja bilen startar nu ändå om den är varm förut gjorde den inte det alls. Jag kan ändå ta en titt igen så att det är samma antal poler som på original, men är nästan helt hundra på att det är det.

Jag misstänker att det är något relä eller säkring som orsakar allt detta, eller att det är någon dålig kontakt vid någon säkring eller relä? Vill kolla detta, men hur? multimeter?

Det kan omöjligt vara kortslutning om bilen startar och kör? Min tanke är att ECM misstänker att det är kortslutning någonstans eftersom ECM inte får ström från någon komponent i bilen som gör att ECM slänger ut alla dessa short to ground felkoder.

Bilen startar nu, men ändå trögt.. Den går inte igång direkt som en bil ska göra, utan tar en halv sekund så startar den upp, detta tar verkligen på startmotorn.. som gör att jag fått ett ljud nu när bilen startar upp.
Den startar segt pga av felkoderna som fortfarande finns kvar, eller?

Har hittat ett wiring diagram, med samma motorkod AVU och ska börja titta på alla sladdar. Men har en känsla att en kontakt i någon säkring eller relä är dålig, eller att något annat relä är dåligt? Vad tror ni, vad bör jag göra härifrån?
rolly
Ons 15 maj 2019 17:47 Svara med citat
Ja . Gör rent jordpunkterna till att börja med så du vet dom har bra kontakt. Du kanske kan ta bort vid startmotorn också och göra rent där med så kontaktytorna har bra kontakt .

Sen när bilen är igång så kanske du kan försöka vicka lite på relän säkringar kablar etc . för att se ifall du kan framkalla att bilen dör själv . Vicka även på nyckeln i tändningslåset .

Har du kvar symtomen att bilen dör efter relä bytet eller blev det bara att du kunde starta den varm ?

edit : Upptäckte en grej om eftermarknadsrelä .
i denna länk fast det är en annan bil hade han inte så rolig info om eftermarknasrelä .

http://michaelmati.com/fuel-pump-relay-check-engine-light-mk4-jetta/

Du kanske kan låna ett orginalrelä av någon eller kolla om du får tag i ett orginal på skroten . Ifall du inte hittar felet vill säga .
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 15 maj 2019 20:37 Svara med citat
mirre237 skrev:
är det bara att plocka av plattan, eller hur går jag till väga? Är det här under batteriet?

På min var det bara att lossa de 4 skruvarna som syns i botten av plattan och ta bort denna och sedan så fanns det på min 2 st jordanslutningar som jag lossade och borstade rent med stålborste och smorde med lite fett och skruvade ihop igen.
mirre237
Ons 15 maj 2019 20:59 Svara med citat
rolly skrev:
Ja . Gör rent jordpunkterna till att börja med så du vet dom har bra kontakt. Du kanske kan ta bort vid startmotorn också och göra rent där med så kontaktytorna har bra kontakt .

Sen när bilen är igång så kanske du kan försöka vicka lite på relän säkringar kablar etc . för att se ifall du kan framkalla att bilen dör själv . Vicka även på nyckeln i tändningslåset .

Har du kvar symtomen att bilen dör efter relä bytet eller blev det bara att du kunde starta den varm ?

edit : Upptäckte en grej om eftermarknadsrelä .
i denna länk fast det är en annan bil hade han inte så rolig info om eftermarknasrelä .

http://michaelmati.com/fuel-pump-relay-check-engine-light-mk4-jetta/

Du kanske kan låna ett orginalrelä av någon eller kolla om du får tag i ett orginal på skroten . Ifall du inte hittar felet vill säga .

Jag har precis varit och gjort rent jordpunkterna under batteriet. Använde sandpapper också och gjorde rent all där, inge resultat utav det. Vart lokaliserar jag det för startmotorn? Vill gärna göra rent där med.

Får testa att vicka lite på relän och säkringar kablar etc när bilen är på och se om något händer, lika så med nyckeln.
Jag har inte kvar symptomen att bilen inte dör längre eller startar inte efter att den varit varm länge efter start. Innan jag bytte relä när bilen hade blivit varm ville den inte starta, men nu kan jag ha på den hur länge som helst och den startar, men den är seg startmotorn kämpar.. Tänder inte upp direkt liksom men den går igång tar typ 0.5 - 1 sek.

Kikade på länken, väldigt intressant.. Men det är exakt samma polantal på reläet på OEM och inte OEM som jag köpte.. Får väl testa att köra smått fram och öppna bilen, stängs bilen av är felet funnet. Jag ska till skroten och kolla om jag kan hitta ett original relä. Bilen startar men kanske segt som han beskerver very rough.. Det kan vara också att eftermarknads relä inte funkar, men förstår inte varför det inte skulle funka?

En individ kommenterade också att den bytte detta och personens bil startade upp bra igen efter byte. Kommer testa att byta till original om jag kan.
mirre237
Ons 15 maj 2019 21:00 Svara med citat
maxmsm skrev:
På min var det bara att lossa de 4 skruvarna som syns i botten av plattan och ta bort denna och sedan så fanns det på min 2 st jordanslutningar som jag lossade och borstade rent med stålborste och smorde med lite fett och skruvade ihop igen.

Jag lossade 4 skruvarna på botten, gjorde rent. Inge resultat.
rolly
Ons 15 maj 2019 21:48 Svara med citat
mirre237 skrev:
Jag har precis varit och gjort rent jordpunkterna under batteriet. Använde sandpapper också och gjorde rent all där, inge resultat utav det. Vart lokaliserar jag det för startmotorn? Vill gärna göra rent där med.

Får testa att vicka lite på relän och säkringar kablar etc när bilen är på och se om något händer, lika så med nyckeln.
Jag har inte kvar symptomen att bilen inte dör längre eller startar inte efter att den varit varm länge efter start. Innan jag bytte relä när bilen hade blivit varm ville den inte starta, men nu kan jag ha på den hur länge som helst och den startar, men den är seg startmotorn kämpar.. Tänder inte upp direkt liksom men den går igång tar typ 0.5 - 1 sek.

Kikade på länken, väldigt intressant.. Men det är exakt samma polantal på reläet på OEM och inte OEM som jag köpte.. Får väl testa att köra smått fram och öppna bilen, stängs bilen av är felet funnet. Jag ska till skroten och kolla om jag kan hitta ett original relä. Bilen startar men kanske segt som han beskerver very rough.. Det kan vara också att eftermarknads relä inte funkar, men förstår inte varför det inte skulle funka?

En individ kommenterade också att den bytte detta och personens bil startade upp bra igen efter byte. Kommer testa att byta till original om jag kan.

Ja . Sunda förnuftet säger att det ska funka . Annars borde dom inte få sälja kan man tycka .
Synd bara att det skulle vara så himla dyrt orginal , så det är ju värt ett försök med ett eftermarknads då.
Synd bara att det inte löste problemet helt .Dock är det värt att notera att bilen blev bättre än innan på vissa områden.

tyvärr förekommer det ofta att eftermarknads grejer inte fungerar riktigt som dom ska . Men funkar det så har man gjort en home run . funkar det inte så blir det dyrare i slutänden . men det är sånt man får ta tyvärr .
mirre237
Ons 15 maj 2019 21:55 Svara med citat
Jag att det ska vara det, nja inte helt.. men ska hitta problemet måste göra det. Gjorde ett försök iallafall med ett eftermarknads relä, men vad föreslår du utifrån att jag går och tar ett oem relä från skroten.. hur/vad bör jag göra här ifrån. Idag tittade jag även på alla kablar i motorrummet allt ser okej ut. Det måste vara någon säkring eller relä som är dålig... Jag vet inte vad jag ska göra härifrån..
rolly
Ons 15 maj 2019 23:03 Svara med citat
Har slut på ideer men en grej som många gör är att inte inse var säkringarna sitter så att säga . Det är säkringar vi pratat om tidigare .

Det är ju en mutter i varje ände så att säga där kablarna går in .
lossa muttrar i varje ände och gör rent och skruva åt så dom har bra kontakt .
ritade 2 gröna pilar för muttrar jag pratar om .

Detta är en exempelbild och det är inte säkert det stämmer med din , men lossa alla och gör rent och dra åt ordentligt så dom har bra kontakt

Bild
mirre237
Tor 16 maj 2019 22:27 Svara med citat
Körde idag i bilen över 2 timmar, startar utan problem även när den är varm, dock startar inte upp direkt kanske för det inte är OEM bränsle pumps relä.. Men dock så hände det en sak när jag var ute och körde Sad Motorlampan tändes och det stod EMISSIONS WORKSHOP, och bilen började gå väldigt dåligt.. Bilen började blöddra från avgassystemet..

Körde hem sakta som tur var endast 1 mil hemifrån.. Vad kand detta vara? Kanske lambdan eftersom hade redan två felkoder på de att de var over heating?
..
rolly
Fre 17 maj 2019 11:38 Svara med citat
Hade du inte sett den tidigare länken . Det fanns människor som haft massa short to ground och det berodde på främre lambdasond .

Du hade ju köpt en sån , så byt den .
Finns ingen som bara kan säga vad du har för fel på bilen ,bara så där .

Man måste vara vid bilen och se hur den beter sig etc etc ....

Lambdan var ju en möjlighet som du sett tidigare så du får testa att byta den .
Funkar inte det så kan du gå vidare med nåt annat .
mirre237
Fre 17 maj 2019 16:38 Svara med citat
rolly skrev:
Hade du inte sett den tidigare länken . Det fanns människor som haft massa short to ground och det berodde på främre lambdasond .

Du hade ju köpt en sån , så byt den .
Finns ingen som bara kan säga vad du har för fel på bilen ,bara så där .

Man måste vara vid bilen och se hur den beter sig etc etc ....

Lambdan var ju en möjlighet som du sett tidigare så du får testa att byta den .
Funkar inte det så kan du gå vidare med nåt annat .

Jag får byta den, nu pratar vi om främre vilket är reglersond eller hur? Finns två reglersond diagnossond. Hur vet jag vilket som måste bytas, tror främre iallafall.

Jag gjorde en video på hur bilen betedde sig, ta en titt så kanske du förstår situationen bättre.
.be

där hör man hur den beter sig och går väldigt dåligt, bluddrar bara. Gasar jag bluddrar den ännu mer..
rolly
Fre 17 maj 2019 17:32 Svara med citat
Ser att motor lampan blinkar . Det kan tyda på att bilen misständer och katalysatorn kan ta skada av det .

Kanske du ska kolla upp det också .
tändspolar ,Kablage. tändstift kan ju va bra att kolla upp .

Angående lambda så hade du ju en vän som hade felsökt bilen först . Han hade ju köpt hem en sond . fråga honom om du är osäker .

Men jag tycker du ska byta lamdan när du ändå har en ny, samt felsöka misständning
mirre237
Sön 19 maj 2019 13:57 Svara med citat
Ja, motorlampan blinkar och det står EMISSION WORKSHOP. Jag vet inte riktigt, vet bara att den bluddrar och släpper ut luft i taget inte så att det går igenom hela vägen och ut från avgassystemet. Tror fortfarande att det är någon form av kabelskada Confused som jag inte hittar. Tändstiften ska jag också kolla upp, kan det vara därfär den beter sig som den gör?

Hur felsöker jag misständning?
rolly
Sön 19 maj 2019 14:57 Svara med citat
Det är svårt att säga på rak arm .
Helt klart så misständer den .

Kan vara en spridare . tändspole , tändstift . kablage mm .

Angående hur du felsöker så kan du lära dej mycket på youtube .skriv tex : golf 4 misfire
Sida <  1, 2