Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Tsi(Tfsi)1.4 men även Fsi, en skönhet eller tickande Bomb?

a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 19 maj 2019 17:28 Svara med citat
En snabbguide med åtgärder som kan öka driftsäkerheten

Vad kan man göra för att öka driftsäkerheten i en Tsi(Tfsi)1,4 men även Fsi med Kamkedja

man kan montera det senast uppdaterade oljesugröret:

Senaste versionen:
03C115251AE >2012 (03C115251AD för 4WD)
Utgångna versioner:
03C115251M >2006
03C115251P <2006

1,2 Tsi:
03F115251B om (03F115251A är monterad)


Man kan byta termostaten för nedre kylkretsen så motorn går lite svalare:

Kylkrets C+:
____________Övre:____Nedre:__Byt den nedre till en:
Fsi 1.4, 1.6 ___87______105_____95 (avsedd för en Tsi140<)
Tsi122_______83______105_____95 (avsedd för en Tsi140<)
Tsi140<______80______95______87 Gates TH42687G1 (org art.nr. 03C121110AA, 03C121110J)
tsiGas_______80______80______<80 inget känt alternativ


Byt olja och Filter senast varje 15.000km, använd en olja med lite högre viskositet tex. 5W-40, 10W-40 som är syntetförstärkt och motsvarar VW502.00 (och/eller API SM,SN) vill man absolut ha en lågviskositetsolja så välj Aral Supertronic 0W-40


Purflux oljefilter med veckat filterinnanmäte:

Nyare med patron: Purflux Ls391 (Nyare Tsi samt 1,2 Tsi)
Äldre med insatsfilter: Purflux L353 (vet ej om filtret är veckat på denna modell) (Alla Fsi, äldre Tsi)


Vid byte av kedja bör även kedjeguider (03C109469K samt 03C109509P) bytas ut samt skruv till kugg för insugningskamaxel N 91197001, (N 90256202 för 1,4 fsi)

Kamkedja:
03C109158A
Utgågna före 2007:
03C109158


Övriga delar som är uppdaterade, kostar en slant, kanske inte ekonomiskt försvartbart att byta ut:

Kedjespännare:

03C109507BA >2014
03C109507AH <2014
03C109507M <2009

kamaxelkåpa:
03C103475BC <2013

Kamkedjekåpa Patron:
03C109210BF <2010
03C109210CD <2013
03C109210CP

Kamkedjekåpa Insats:
Olika modeller Polo Golf etc. har olika delnummer en koll i reservdelskatalogen tex. http://www.oemepc.com/vw/ är att föredra

med reservation för fel, kolla upp i förväg så delarna passar

Fsi 1,6 och Fsi 1.4 har i många fall en Kväveoxid-sensor (NOX) monterad, om motorn är byggd för >98 oktan vilket dessa vanligen är (står 98(95)Oktan blyfri bensin innanför tanluckan) så bör detta väjas i första hand, bränslet bör ha lägsta möljiga svavelhalt, man kan även ta E85/etanol ca 5-10 liter resten bensin för att höja oktanet

https://absolutman.wordpress.com/2014/12/20/fakta-och-myter-om-long-li fe-olja/
http://turbospecialisten.se/Installtation.pdf

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Basilusin
Kör: Golf 1 LX -83 Ort: Finland Medlem: 16 mars 2008
Fre 12 nov 2021 9:31 Svara med citat
a128 skrev:

Vid byte av kedja bör även kedjeguider (03C109469K samt 03C109509P) bytas ut samt skruv till kugg för insugningskamaxel N 91197001, (N 90256202 för 1,4 fsi)

Kamkedja:
03C109158A
Utgågna före 2007:
03C109158


Övriga delar som är uppdaterade, kostar en slant, kanske inte ekonomiskt försvartbart att byta ut:

Kedjespännare:

03C109507BA >2014
03C109507AH <2014
03C109507M <2009



Tänkte byta kamkedja, spännare, guider och drev på min Passat 1,4 TSI Ecofuel 2013, men märkte att drevet på insugsaxeln är väldigt dyrt som original del ~6000kr. Såg sedan att det kommit en ny sats (03C198229C) för motorer tillverkade efter 25 maj 2015. Men eftersom denna motor slutade användas i Passat och Golf redan 2013-14 är det inte många bilar den passar till (främst Eos, Golf 6 cab, Scirocco och Tiguan). Frågade offert från min lokala VW Service och märkte att de hade använt denna nya serie i deras offert. Frågade om den verkligen passar min äldre bil och fick svaret att den passar om det är dem som utför arbetet. Har du kunskap om vad annat som måste ändras för att få denna sats att passa ifall man köper original delarna från internet och använder annan service än VW?

Link till satsen från Tyskland: https://shop.ahw-shop.de/original-vw-skoda-reparatursatz-steuerkette-1 .4-tsi-motor-steuerkettensatz-kettenspanner?c=5912
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 14 nov 2021 10:31 Svara med citat
Tro det inte räckt med kedja, glidskenor och vä-gängad skruv till insugkammem från bildelaronline24 ect. ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 14 nov 2021 11:55 Svara med citat
Verkar som det på just >2015 är monterat:
Kamaxelkuggar 38 istället för 36 tänder
Vexaxelkugg 19 istället för 18 tänder 03C105209BD
kamkedja 132 istället för 130 kuggar 03C109158H
men även glidskenorna är annorlunda 03C109509AA 03C109469R
och även spännare 03C109507BD ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Basilusin
Kör: Golf 1 LX -83 Ort: Finland Medlem: 16 mars 2008
Mån 15 nov 2021 19:00 Svara med citat
Bilen har snart gått 20 000 mil så tänkte det eventuellt vore en idé att byta VTT eller vad den heter. Hittade paketet jag länkade till original på en lokal servervdelsfirma så tänkte att man kunde gynna lokala aktörer så här i Covid tider. Men jag är osäker om det är något jag förbiser.

Vinterbil: Golf 6 GT -10
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 16 nov 2021 10:26 Svara med citat
Kittet ser ut att innehålla allt utom packningar och de 3 skruvarna, dock måste oljepumpkedjan av om man byter vevkuggen, vilket betyder att olje-tråget behöver tas ned

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera