Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Tsi(Tfsi)1.4 men även Fsi, en skönhet eller tickande Bomb?

a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 19 maj 2019 17:28 Svara med citat
En snabbguide med åtgärder som kan öka driftsäkerheten

Vad kan man göra för att öka driftsäkerheten i en Tsi(Tfsi)1,4 men även Fsi med Kamkedja

man kan montera det senast uppdaterade oljesugröret:

Senaste versionen:
03C115251AE >2012 (03C115251AD för 4WD)
Utgångna versioner:
03C115251M >2006
03C115251P <2006

1,2 Tsi:
03F115251B om (03F115251A är monterad)


Man kan byta termostaten för nedre kylkretsen så motorn går lite svalare:

Kylkrets C+:
____________Övre:____Nedre:__Byt den nedre till en:
Fsi 1.4, 1.6 ___87______105_____95 (avsedd för en Tsi140<)
Tsi122_______83______105_____95 (avsedd för en Tsi140<)
Tsi140<______80______95______87 Gates TH42687G1 (org art.nr. 03C121110AA, 03C121110J)
tsiGas_______80______80______<80 inget känt alternativ


Byt olja och Filter senast varje 15.000km, använd en olja med lite högre viskositet tex. 5W-40, 10W-40 som är syntetförstärkt och motsvarar VW502.00 (och/eller API SM,SN) vill man absolut ha en lågviskositetsolja så välj Aral Supertronic 0W-40


Purflux oljefilter med veckat filterinnanmäte:

Nyare med patron: Purflux Ls391 (Nyare Tsi samt 1,2 Tsi)
Äldre med insatsfilter: Purflux L353 (vet ej om filtret är veckat på denna modell) (Alla Fsi, äldre Tsi)


Vid byte av kedja bör även kedjeguider (03C109469K samt 03C109509P) bytas ut samt skruv till kugg för insugningskamaxel N 91197001, (N 90256202 för 1,4 fsi)

Kamkedja:
03C109158A
Utgågna före 2007:
03C109158


Övriga delar som är uppdaterade, kostar en slant, kanske inte ekonomiskt försvartbart att byta ut:

Kedjespännare:

03C109507BA >2014
03C109507AH <2014
03C109507M <2009

kamaxelkåpa:
03C103475BC <2013

Kamkedjekåpa Patron:
03C109210BF <2010
03C109210CD <2013
03C109210CP

Kamkedjekåpa Insats:
Olika modeller Polo Golf etc. har olika delnummer en koll i reservdelskatalogen tex. http://www.oemepc.com/vw/ är att föredra

med reservation för fel, kolla upp i förväg så delarna passar

Fsi 1,6 och Fsi 1.4 har i många fall en Kväveoxid-sensor (NOX) monterad, om motorn är byggd för >98 oktan vilket dessa vanligen är (står 98(95)Oktan blyfri bensin innanför tanluckan) så bör detta väjas i första hand, bränslet bör ha lägsta möljiga svavelhalt, man kan även ta E85/etanol ca 5-10 liter resten bensin för att höja oktanet

https://absolutman.wordpress.com/2014/12/20/fakta-och-myter-om-long-li fe-olja/
http://turbospecialisten.se/Installtation.pdf

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera