Forum - Golf 7 (13-19) - Golf TGI service

KanskeJa
Kör: Golf 7 TGI Ort: Borlänge Medlem: 29 maj 2019
Ons 29 maj 2019 9:00 Svara med citat
Hej forumvänner!

Jag funderar starkt över att köpa en Golf TGI men det som sätter mig lite funderade är serviceintervallen. Är det oljebyte var 1500 mil och service var 3000 mil? Sen är det en dyr kontroll av gastanken också? Med vilken intervall?

Den verkar hyfsat ekonomisk om jag räknar på allt annat, men när det tillkommer mer service så känns det som att många bäckar små gör det ganska dyrt att äga en TGI ändå.

Tacksam om någon ägare kan ge en bild av servicekostnader och intervaller.

/Tobias
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Ons 29 maj 2019 19:54 Svara med citat
Oljebyte varje 1500mil och har för mig att det är inspektion vid 3000 mil eller var annat år.
Personligen byter jag iaf olja vid 1500mil även om det är 3000mil intervall på diesel.
Kör både en diesel och en TGI. Man kör riktigt billigt på gas.
Antingen betalar du för ett intyg som du får vid service eller så kryper du under bilen och lossar 4 plastmuttrer och tar bort baljan som döljer tuberna innan du åker till besiktningen så får dem kontrollera själva.
Klarar du skifta mellan sommar och vinterhjul själv klarar du även detta.
Har själv både en diesel och en gasbil. Gillar kraften i dieseln men gillar den tysta mjuka gången hos gasbilen. Har du inte allt för bråttom kommer du trivas i gasbilen och den går billigt. När jag pendlar till jobber snittar jag 3,5kg/100km vilket ger en milkostnad på 6,80kr.
Letar du begagnat så leta efter en välutrustad gammal tjänstebil. Min har tex bränslevärmare (bensindriven) och massagestolar.
Den är dessutom skattebefriad i 5 år.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
KanskeJa
Ons 29 maj 2019 23:21 Svara med citat
Masi skrev:
Oljebyte varje 1500mil och har för mig att det är inspektion vid 3000 mil eller var annat år.
Personligen byter jag iaf olja vid 1500mil även om det är 3000mil intervall på diesel.
Kör både en diesel och en TGI. Man kör riktigt billigt på gas.
Antingen betalar du för ett intyg som du får vid service eller så kryper du under bilen och lossar 4 plastmuttrer och tar bort baljan som döljer tuberna innan du åker till besiktningen så får dem kontrollera själva.
Klarar du skifta mellan sommar och vinterhjul själv klarar du även detta.
Har själv både en diesel och en gasbil. Gillar kraften i dieseln men gillar den tysta mjuka gången hos gasbilen. Har du inte allt för bråttom kommer du trivas i gasbilen och den går billigt. När jag pendlar till jobber snittar jag 3,5kg/100km vilket ger en milkostnad på 6,80kr.
Letar du begagnat så leta efter en välutrustad gammal tjänstebil. Min har tex bränslevärmare (bensindriven) och massagestolar.
Den är dessutom skattebefriad i 5 år.
/Mats

Tack Mats för svaret, det gav bra klarhet. Vad kostar gasen när du tankar? Här i Borlänge ligger den fn på 17.90 kr/kg.
Masi
Tor 30 maj 2019 7:23 Svara med citat
Det var riktigt bra pris! I Linköping kostar den 19,50kr/kg.
När jag åkte mot Stockholm har jag märkt att den är billigare och när jag åkt söder ut är den dyrare.
När vi köpte en TGI var det för att ersätta frugans Up! Hon ville ha en lite större bil med bränslevärmare, hon kör så lite så en diesel var inte att tänka på. Letade egentligen efter en besinare men insåg att det inte var så lätt att hitta en vettig med liten snål motor och värmare.
Då hade jag en Audi A6 som jag pendlade i då jag tyckte att en Up var för liten att pendla i.
Nu gick ju ju PrutGasGolfen så billigt så det fick bli den nya pendlarbilen.
Nu har jag precis bytt bort A6an mot en lite nyare Golf Alltrack.
Just nu åker jag väl kanske 50/50 i båda bilarna.
Frugan behöver egentligen bara bil en till två gånger i veckan.
Kört drygt 2000mil med PrutGasGolfen utan något som helst problem.
När vi köpte PrutGasGolfen för drygt ett år sedan skulle vi ut och åka en lite längre tur och jag hade ingen kolla på det där med gasmackar etc så jag tankade fullt både bensin och gas. Nu 2200 mil senare har jag fortfarande lite mer än halv bensintank kvar 😂
Rätt onödigt att släpa omkring på så mycket soppa!
Finns en app till telefonen som heter fordonsgas där man kan se alla mackar. Kommer runt 40 mil om man inte kör som en stålle innan det är dax att tanka.
Har väl alltid varit skeptisk till gas men har ju aldrig testat heller. Nu när jag vet hur bra det faktiskt funkar ser jag nästan inga nackdelar, det enda du offrar jmf med en liten besinare är utrymmet i reservhjulsbaljan.
Är riktigt nöjd fortfarande efter ett år!
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tor 30 maj 2019 16:11 Svara med citat
KanskeJa skrev:
Tack Mats för svaret, det gav bra klarhet. Vad kostar gasen när du tankar? Här i Borlänge ligger den fn på 17.90 kr/kg.

Jag tankade vid soptippen i Lund idag, Kraftringen heter företaget, där kostade gasen ca 21,50.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tor 30 maj 2019 21:10 Svara med citat
KanskeJa skrev:

Masi skrev:
Det var riktigt bra pris! I Linköping kostar den 19,50kr/kg.

maxmsm skrev:
Jag tankade vid soptippen i Lund idag, Kraftringen heter företaget, där kostade gasen ca 21,50.

Det var verkligen inga småskillnader på priserna Shocked

Så mycket skiljer det som tur är inte på övriga bränslen.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Masi
Tor 30 maj 2019 21:34 Svara med citat
candyweiss skrev:
Det var verkligen inga småskillnader på priserna Shocked

Så mycket skiljer det som tur är inte på övriga bränslen.

Jo, det blir snett när det inte finns någon lokal konkurrens.
I Östergötland finns ju bara Svensk Biogas vilket ägs av Tekniska Verken som i sin tur ägs av Linköpings kommun. Tillverkar biogas av avloppsvatten och slaktavfall från Scan.
Just denna råvara borde ju inte påverkas av råoljepriset men lustigt nog så blir gasen dyrare i samma takt som bensin, märkligt va 😉
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Fre 31 maj 2019 20:04 Svara med citat
maxmsm skrev:

Jag får nog tillägga att detta var ren biogas.
Masi
Fre 31 maj 2019 20:30 Svara med citat
maxmsm skrev:

I Östergötland är det som sagt Svensk Biogas som står för mackarna, vilket hörs på namnet vad det är i tankarna. 100% biogas.
Såg att dem höjt priset igen, nu kostar det 19:95kr/kg
I julas körde dem kampanj i 2 veckor och sålde för 5kr/kg om man hade deras kort, då åkte man billigt!
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Sön 02 jun 2019 10:04 Svara med citat
Masi skrev:
I Östergötland är det som sagt Svensk Biogas som står för mackarna, vilket hörs på namnet vad det är i tankarna. 100% biogas.
Såg att dem höjt priset igen, nu kostar det 19:95kr/kg
I julas körde dem kampanj i 2 veckor och sålde för 5kr/kg om man hade deras kort, då åkte man billigt!
/Mats

Tyvärr så med dagens gaspris så är det dyrare att köra på gas med min bil då den ska ha service vid 1500 mil istället för vid 3000 mil.
Jag håller just nu på att leta efter en dieselbil med vettig ekonomi för att ersätta Golfen, det lutar åt en Toyota Corolla.
candyweiss
Sön 02 jun 2019 11:04 Svara med citat
maxmsm skrev:
Tyvärr så med dagens gaspris så är det dyrare att köra på gas med min bil då den ska ha service vid 1500 mil istället för vid 3000 mil.
Jag håller just nu på att leta efter en dieselbil med vettig ekonomi för att ersätta Golfen, det lutar åt en Toyota Corolla.

Rekommender dig att serva bilen varje år eller max 1500 mil oavsett märke eller motor.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Masi
Sön 02 jun 2019 14:26 Svara med citat
maxmsm skrev:

Hänger väl lite på vad du jämför med för bil?
Jag snittar 3,5kg/100km vilket ger en bränslekostnad på 6,82kr/mil, bilen är ju dessutom skattebefriad dem första 5 åren, sedan ligger skatten på 360kr/år.
Kan du köra diesel billigare än så?
Bara det du sparar in på skatten räcker ju till det extra oljebytet.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Sön 02 jun 2019 15:53 Svara med citat
Masi skrev:
Hänger väl lite på vad du jämför med för bil?
Jag snittar 3,5kg/100km vilket ger en bränslekostnad på 6,82kr/mil, bilen är ju dessutom skattebefriad dem första 5 åren, sedan ligger skatten på 360kr/år.
Kan du köra diesel billigare än så?
Bara det du sparar in på skatten räcker ju till det extra oljebytet.
/Mats

Nu jämför jag givetvis med min befintliga bil, det är ju den som ska bytas ut, den använder nästan 0,5Kg/mil + en skvätt bensin och skatten är ca 900/år.
Masi
Sön 02 jun 2019 16:02 Svara med citat
maxmsm skrev:
Nu jämför jag givetvis med min befintliga bil, det är ju den som ska bytas ut, den använder nästan 0,5Kg/mil + en skvätt bensin och skatten är ca 900/år.

Iofs, men om du gör kalkylen på en modern PruttGasGolf kanske det går ihop sig trots allt?
Vad är det för bil du är ute efter, är det en Golf7?
Sedan är det ju så att olika körförhållanden påverkar förbrukningen kraftigt. Jag har nog väldigt gynnsamma förhållanden. Jag har 3,5mil landsväg mestadels 90km/h och 5km stadstrafik.
Bränslekostnad en på PruttGasGolfen är klart lägre än för min diesel Alltrack. Nu finns det givetvis snålare motoralternativ än 2,0 TDI med 4motion.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Rune E
Kör: Golf 7 TGI SC -15 Ort: Göteborg Medlem: 13 oktober 2017
Tis 04 jun 2019 8:53 Svara med citat
Masi skrev:

/Mats

Det var intressant. Så att avlägsna baljans plastmuttrar är allt som krävs för att få loss den? Jag har sökt info om detta på Golf utan framgång. På Passat tycks det vara betydligt besvärligare då andra delar sitter i vägen. Har du fått bilen godkänd efter denna förberedande åtgärd?
Jag är i övrigt jättenöjd med min TGI SC-15. Den drar i snitt 3,6kg/100km och med bra pris på biogasen blir det verkligen billigt. Det låga priset har av ägaren motiverats med att macken ligger nära en huvudgasledning.
http://gasefuels.se/

Åker också sedan länge omkring med en halv tank skvalpande bensin..

Rune /Gbg

Senast ändrad Tis 04 jun 2019 19:29, ändrad totalt 1 gång
Masi
Tis 04 jun 2019 17:23 Svara med citat
Rune E skrev:
Det var intressant. Så att avlägsna baljans plastmuttrar är allt som krävs för att få loss den? Jag har sökt info om detta på Golf utan framgång. På Passat tycks det vara betydligt besvärligare då andra delar sitter i vägen. Har du fått bilen godkänd efter denna förberedande åtgärd?
Jag är i övrigt jättenöjd med min TGI SC-15. Den drar i snitt 3,6kg/100km och med bra pris på biogasen blir det verkligen billigt. Det låga priset har av ägaren motiverats med att macken ligger nära en huvudgasledning.
http://gasefuels.se/

Åker också sedan länge omkring med en halv tank bensin skvalpande i tanken..

Rune /Gbg

Jag har aldrig behövt besiktiga min bil än men det är den förklaringen jag fått.
Däremot har jag hart bort detta skydd på många bilar då jag tidigare jobbat som bilplåtslagare, nu mer sitter jag på kontoret och vänder papper på plåtverkstan.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Rune E
Tis 04 jun 2019 19:24 Svara med citat
OK tack. Jag ska ta ett ordentlig till själv. Det är ingen brådska.
Har för övrigt fått motstridiga uppgifter om hur länge ett intyg om godkända gastankar gäller. 12 eller 18 månader? Med 18 månader blir det ju mindre tajt att nyttja det två gånger.

/Rune
Masi
Tis 04 jun 2019 19:45 Svara med citat
Rune E skrev:
Har för övrigt fått motstridiga uppgifter om hur länge ett intyg om godkända gastankar gäller. 12 eller 18 månader? Med 18 månader blir det ju mindre tajt att nyttja det två gånger.

/Rune

Minns inte hur länge dem gäller då jag inte jobbar på servicesidan men kan ta reda på det om jag bara kommer ihåg att fråga på jobbet. Men det gäller mer än 12 månader, det är jag säker på.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Tis 04 jun 2019 20:53 Svara med citat
Rune E skrev:

/Rune

Jag har ingen erfarenhet av detta själv, bara läst på andra forum att det handlar om 18 månader, även för andra märken.

Masi
Ons 05 jun 2019 15:14 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har ingen erfarenhet av detta själv, bara läst på andra forum att det handlar om 18 månader, även för andra märken.

Frågade på jobbet, 15 månader.
Det står faktiskt på transportstyrelsens hemsida att intyget inte får vara äldre än 15 månader så detta gäller alla märken.
Det står även att man som alternativ kan se till att frilägga gastankarna, så tydligen behöver man alltså inte se ledningarna fram till motorn. Så att lossa 4 muttrar inför besiktningen känns som lätta pengar att spara.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Rune E
Ons 05 jun 2019 20:50 Svara med citat
Tack Mats! Värdefullt med klara besked Smile

/Rune
maxmsm
Tor 06 jun 2019 9:11 Svara med citat
Masi skrev:
Iofs, men om du gör kalkylen på en modern PruttGasGolf kanske det går ihop sig trots allt?
Vad är det för bil du är ute efter, är det en Golf7?
Sedan är det ju så att olika körförhållanden påverkar förbrukningen kraftigt. Jag har nog väldigt gynnsamma förhållanden. Jag har 3,5mil landsväg mestadels 90km/h och 5km stadstrafik.
Bränslekostnad en på PruttGasGolfen är klart lägre än för min diesel Alltrack. Nu finns det givetvis snålare motoralternativ än 2,0 TDI med 4motion.
/Mats

Med de gaspriser vi har i mitt närområde plus att jag måste köra en omväg till-från jobbet för att fylla tanken och de höga service kostnaderna så faller tyvärr det för miljöns skull bättre bränslet.
Tyvärr så hittade jag inte alla priser på nätet, men EON tar 20,59/Kg och Kraftringen vill jag minnas tog 20,99.

En annan sak som också finns med i kalkylen är alla topp-haveriena som VW ägarna har fått ta notan för på de tidigare 1,4 Ecofuel motorerna.

Senast ändrad Tor 06 jun 2019 9:47, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Tor 06 jun 2019 9:46 Svara med citat
Masi skrev:
Frågade på jobbet, 15 månader.
Det står faktiskt på transportstyrelsens hemsida att intyget inte får vara äldre än 15 månader så detta gäller alla märken.
Det står även att man som alternativ kan se till att frilägga gastankarna, så tydligen behöver man alltså inte se ledningarna fram till motorn. Så att lossa 4 muttrar inför besiktningen känns som lätta pengar att spara.
/Mats

Enligt den så kallade besiktningsteknikern på Besikta på Väla i Helsingborg i lördags så SKA ledningarna vara synliga hela vägen.
Mitt första och sista besök hos Besikta, snorkigare typ har jag aldrig haft med att göra.
Masi
Tor 06 jun 2019 14:17 Svara med citat
maxmsm skrev:
Enligt den så kallade besiktningsteknikern på Besikta på Väla i Helsingborg i lördags så SKA ledningarna vara synliga hela vägen.
Mitt första och sista besök hos Besikta, snorkigare typ har jag aldrig haft med att göra.

Så står det faktiskt inte på Transportstyrelsens hemsida. Det står bara att "gastankarna ska vara helt frilagda"
Dem kan ju inte hitta på egna direktiv.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
maxmsm
Tor 06 jun 2019 19:42 Svara med citat
Masi skrev:
Så står det faktiskt inte på Transportstyrelsens hemsida. Det står bara att "gastankarna ska vara helt frilagda"
Dem kan ju inte hitta på egna direktiv.
/Mats

Han var missnöjd över att jag inte hade fällt upp luckan i bagaget och undrade om jag hade tagit av skyddet under bilen, då frågade jag om han hade besiktigat någon MK IV som hade gastank undertill då blev han riktigt sur och då insåg jag att min bil går inte igenom denna gången vilket den givetvis inte gjorde................
KanskeJa
Fre 14 jun 2019 12:08 Svara med citat
maxmsm skrev:

Samma här, ren biogas i Borlänge, i alla fall i nuläget. Priset har precis gått upp till 18.90 kr/kg
Vi har bara en mack och ingen egen produktion av biogas så den är inköpt från någon annan ort, men kommunen ska eventuellt bygga egen ett rötverk.

Det verkar vara en bra produkt (biogas) sett till många aspekter:
- Räckvidd (30-40 mil på gas?)
- Betydligt mindre utsläpp (90% mindre co2 + mindre metan-utsläpp)
- Lokal produktion (om man har sån)
- Bränslekostnad (lite beroende på vart man bor då)

Men lite struligt med tankningen (just nu är vår enda biogas-mack trasig).

Vi kollar fortfarande runt, men det lutar mot en Golf TGI. Blir nog ett köp under semestern. Very Happy
Masi
Mån 29 jul 2019 19:28 Svara med citat
KanskeJa skrev:
Samma här, ren biogas i Borlänge, i alla fall i nuläget. Priset har precis gått upp till 18.90 kr/kg
Vi har bara en mack och ingen egen produktion av biogas så den är inköpt från någon annan ort, men kommunen ska eventuellt bygga egen ett rötverk.

Det verkar vara en bra produkt (biogas) sett till många aspekter:
- Räckvidd (30-40 mil på gas?)
- Betydligt mindre utsläpp (90% mindre co2 + mindre metan-utsläpp)
- Lokal produktion (om man har sån)
- Bränslekostnad (lite beroende på vart man bor då)

Men lite struligt med tankningen (just nu är vår enda biogas-mack trasig).

Vi kollar fortfarande runt, men det lutar mot en Golf TGI. Blir nog ett köp under semestern. Very Happy

Har du hittat någon PruttGasGolf än?
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Rune E
Fre 06 sep 2019 7:16 Svara med citat
Rune E skrev:

/Rune

Efter ett samtal med DS bilservice i Kortedala tycks min vision om att nyttja ett intyg vid två besiktningstillfällen vara falsk. Bilen kommer inte att godkännas andra året då intyget upphör att gälla under den kommande perioden.
Masi
Sön 08 sep 2019 15:39 Svara med citat
Rune E skrev:
Efter ett samtal med DS bilservice i Kortedala tycks min vision om att nyttja ett intyg vid två besiktningstillfällen vara falsk. Bilen kommer inte att godkännas andra året då intyget upphör att gälla under den kommande perioden.

Man ska inte uttala sig om man inte har koll på reglerna.
Utgår från att dem är en icke auktoriserad VW verkstad?
Transportstyrelsen har svaren och vad gäller för intyget gällande gasanläggningen får intyget vara äldre än 15 månader. Så det går alldeles utmärkt att besiktiga med bara en dag kvar på intyget!
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktnin g/nya-besiktningsregler-20-maj-2018/gasfordon/
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Rune E
Sön 08 sep 2019 17:30 Svara med citat
Masi skrev:

Transportstyrelsen har svaren och vad gäller för intyget gällande gasanläggningen får intyget vara äldre än 15 månader.
/Mats

Tack för länken. Jag lämnar bilen för årlig service på DS Bilservice om ett par veckor. De har ett gott rykte och jag fick ett positivt intryck av företaget vid förra besöket. Det ska bli intressant att höra hur han bemöter Transportstyrelsens formulering. Besiktning är inte inte aktuell förrän till våren.

För ordningens skull, jag citerar:
"I samband med kontrollbesiktning får inte intyget vara mer än 15 månader gammalt"
Sida 1, 2  >