Forum - Golf 6 (09-13) - Bilen "wobblar"/gungar i sidled.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Tor 30 maj 2019 16:07 Svara med citat
Ngn vecka eller två tillbaka har jag märkt att bilen "wobblar"/gungar mer än den gjort tidigare.

Undrar vad det kan bero på.

Har kollat däcktryck. OK, 2,2bar.

Har skruvat av alla hjul, torkat av anliggnings-ytorna (i syfte att få bort ev. skräp som kan göra att hjulen sitter snett).

Funderar på om en balanserings-vikt har ramlat av.

Tacksam för svar!

Kör Golf VI 1.6TDI Bluemotion, 105HP, 2011, 9.500mil.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tor 30 maj 2019 16:18 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Ngn vecka eller två tillbaka har jag märkt att bilen "wobblar"/gungar mer än den gjort tidigare.

Undrar vad det kan bero på.

Har kollat däcktryck. OK, 2,2bar.

Har skruvat av alla hjul, torkat av anliggnings-ytorna (i syfte att få bort ev. skräp som kan göra att hjulen sitter snett).

Funderar på om en balanserings-vikt har ramlat av.

Tacksam för svar!

Be någon köra din bil mycket sakta medan du tittar på de olika hjulen för att se om något av hjulen vinglar lite, detta låter nämligen som något jag råkade ut för några år tillbaka som däckverkstaden kallade stomsläpp dvs slitbanan hade lossnat från däckstommen.
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Sön 02 jun 2019 0:04 Svara med citat
Testa en annan uppsättning hjul, blir de bättre då?
Lämna in dina nuvarande hjul på balansering.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Fålkswagen Gålf säx
Tor 06 jun 2019 21:43 Svara med citat
golf666 skrev:
Testa en annan uppsättning hjul, blir de bättre då?
Lämna in dina nuvarande hjul på balansering.

Bra idé.

Fålkswagen Gålf säx
Lör 08 jun 2019 21:43 Svara med citat
Uppd.

Monterade fast vinterdäcken, "wobblandet"/gungandet försvann.

Monterade sedan fast sommardäcken, som förut satt på bakaxeln, på framaxeln. Behöll vinterdäck på bakaxeln. Inget "wobblande"/gungande.

Monterade sedan sommardäck (de som förut satt på framaxeln) på bakaxeln. "Wobblandet" kom tillbaka, men med mindre intensitet.

En bekant inspekterade hjulen när jag framförde bilen. Ingen skönjbar anomali uppfattades.

Sommardäcken inspekterades i syfte att undersöka om någon balanserings-vikt ramlat loss. Slutsatsen att någon balanserings-vikt ramlat av, kunde ej styrkas.

Slutsats.
Något eller båda av sommardäcken (som från början satt fastmonterade på framaxeln) förefaller defekt. Ev. defekt kunde ej verifieras vid okulärbesiktning. Inga balanserings-vikter synes ha fallit av.

Åtgärd.
Besök på däckverkstad. Finn felet. Balansera/köpa nytt hjul/hjulpar.