Forum - Golf 3 (92-99) - Problem med tomgång 1.8

RymdSegel
Kör: Vento Ort: Strängnäs Medlem: 23 juni 2010
Fre 07 jun 2019 1:02 Svara med citat
Halloj
Precis köpt mig en Vento som går illa som fan på kallstart och lite bättre när den är varm.
Den startar alltid utan problem men smäller och ligger runt 1000-1200 varv när den är kall och sjunker till 1000 när den är varm och går som om det satt en värsting kamaxel i den. Gasar man till lite grann så går den hur fint som helst och drar som den ska hela vägen upp till rödmarkeringen. Gummit ser fräscht ut men kanske ska byta det ändå. Neutral
Kollade felkoder och då gav den på kamaxelsensor(001510)? Det sitter väl inte ens en sån på dom här bilarna?

Någon som har nått bra tips på vad jag ska kolla?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 07 jun 2019 19:53 Svara med citat
RymdSegel skrev:
Halloj
Precis köpt mig en Vento som går illa som fan på kallstart och lite bättre när den är varm.
Den startar alltid utan problem men smäller och ligger runt 1000-1200 varv när den är kall och sjunker till 1000 när den är varm och går som om det satt en värsting kamaxel i den. Gasar man till lite grann så går den hur fint som helst och drar som den ska hela vägen upp till rödmarkeringen. Gummit ser fräscht ut men kanske ska byta det ändå. Neutral
Kollade felkoder och då gav den på kamaxelsensor(001510)? Det sitter väl inte ens en sån på dom här bilarna?

Någon som har nått bra tips på vad jag ska kolla?

Tja, ALLT det vanliga... Och göra en fullservice

du kollar och åtgärdar eventuella vaccumläckor från luftburk till ventiler, likadant på avgassidan. Byter slitna tänddelar som stift, rotor, fördelarlock mot nya, byter luftfilter, oljefilter och olja, kollar över elkontakter under huven etc att sladdar och stift etc verkar ok

I 98% av fallen så löser det problemen. Annars får du börja mäta enskilda komponenter, bränsletryck etc.

Och gissar som du att du inte har en kamaxelsensor.
RymdSegel
Fre 07 jun 2019 20:50 Svara med citat
Har köpt rotor och gummit så ska testa byta det ikväll, sitter sportfilter på den just nu men ska kolla vakum på den också
Kontakterna ser schyssta ut så tror inte problemet ligger där tyvärr
RymdSegel
Lör 08 jun 2019 1:16 Svara med citat
Bytte rotor och gummi och nu går den bra Very Happy