Forum - Golf 4 (98-04) - Justera handbroms

maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 07 jun 2019 22:25 Svara med citat
Vad jag förstått så ska man kunna justera handbromsen på en skruv inne vid spaken och denna ska man komma åt genom att plocka bort askfatet till baksätet, hur får man loss detta askfat?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 08 jun 2019 10:15 Svara med citat
maxmsm skrev:
Vad jag förstått så ska man kunna justera handbromsen på en skruv inne vid spaken och denna ska man komma åt genom att plocka bort askfatet till baksätet, hur får man loss detta askfat?

VAD ska du justera med handbromsen?

Finns egentligen ingenting du kan justera om du inte möjligtvis bytt handbromsvajrar men då hade du inte frågat...
maxmsm
Lör 08 jun 2019 10:56 Svara med citat
r o l l e skrev:
VAD ska du justera med handbromsen?

Finns egentligen ingenting du kan justera om du inte möjligtvis bytt handbromsvajrar men då hade du inte frågat...

Den tar för högt.
maxmsm
Sön 09 jun 2019 20:40 Svara med citat
Är det verkligen inte någon som vet hur man kommer åt justeringen som sitter vid handbromsspaken??
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Sön 09 jun 2019 21:45 Svara med citat
Https://i.imgur.com/GbUdNkV.jpg

https://i.imgur.com/2J15D8p.jpg

För att komma åt mutter så tar du bort skålen framför askkoppen .

Det kan vara lite trångt att justera muttern , så ta bort askkoppen så kommer du åt 2 skruv
Ta sedan bort 2 skruv fram vid växelspaken (en på varje sida ) Lyft sedan upp hela mittenkonsolen
Var beredd på att koppla ur sladden till tank knappen så du inte sliter sönder
maxmsm
Sön 09 jun 2019 22:36 Svara med citat
rolly skrev:
Https://i.imgur.com/GbUdNkV.jpg

https://i.imgur.com/2J15D8p.jpg

För att komma åt mutter så tar du bort skålen framför askkoppen .

Det kan vara lite trångt att justera muttern , så ta bort askkoppen så kommer du åt 2 skruv
Ta sedan bort 2 skruv fram vid växelspaken (en på varje sida ) Lyft sedan upp hela mittenkonsolen
Var beredd på att koppla ur sladden till tank knappen så du inte sliter sönder

Stort tack!
Ska testa detta så fort jag hinner.
r o l l e
Mån 10 jun 2019 0:04 Svara med citat
maxmsm skrev:
Är det verkligen inte någon som vet hur man kommer åt justeringen som sitter vid handbromsspaken??

Å andra sidan är det helt ointressant att komma åt handbromsvajrarnas justering då det inte är felet...

Om handbromsen börjar ta högt upp har du fel ute vid oket. Tex

handbromsens arm inte går hela vägen tillbaka (då fungerar inte självjusteringen)
justermekanismen inne i oket trasig
kärvande glidpinnar
kärvande kolv
kärvande bromsbelägg
kärvande handbromsvajrar

Det som kommer hända om du spänner vajrarna är att justerarmen på bromsoket inte kommer kunna gå tillbaka, och du förstör oket.

Leta upp och fixa FELET istället är mitt tips.
maxmsm
Mån 10 jun 2019 19:26 Svara med citat
r o l l e skrev:
Å andra sidan är det helt ointressant att komma åt handbromsvajrarnas justering då det inte är felet...

Om handbromsen börjar ta högt upp har du fel ute vid oket. Tex

handbromsens arm inte går hela vägen tillbaka (då fungerar inte självjusteringen)
justermekanismen inne i oket trasig
kärvande glidpinnar
kärvande kolv
kärvande bromsbelägg
kärvande handbromsvajrar

Det som kommer hända om du spänner vajrarna är att justerarmen på bromsoket inte kommer kunna gå tillbaka, och du förstör oket.

Leta upp och fixa FELET istället är mitt tips.

Jag vet inte riktigt vad du menar skulle vara fel, allt byttes förra våren innan besiktningen.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 10 jun 2019 19:59 Svara med citat
Man jusrerar inte handbromsen med den justermutter du ville komma åt .

Man justerar bara så det inte ska glappa så att säga när du tar i spaken .

Det är självjustering .

Men om allt är bytt så kanske det räcker o spänna lite , Svårt att säga , men om allt var bra när du bytte allt och den tar högt upp nu så ligger felet förmodligen inte där
maxmsm
Tis 11 jun 2019 21:04 Svara med citat
rolly skrev:
Man jusrerar inte handbromsen med den justermutter du ville komma åt .

Man justerar bara så det inte ska glappa så att säga när du tar i spaken .

Det är självjustering .

Men om allt är bytt så kanske det räcker o spänna lite , Svårt att säga , men om allt var bra när du bytte allt och den tar högt upp nu så ligger felet förmodligen inte där

Jag har beställt de klassiska fjädrarna som Passaten har på oken bak men som VW var för snåla att sätta på golfen trots samma typ av bakbromsar, så får jag se om detta kan vara lösningen.
r o l l e
Tor 13 jun 2019 17:53 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar skulle vara fel, allt byttes förra våren innan besiktningen.

Tja, någon av alla de punkter jag listar är mest troligt fel. Och när allt byttes, använde verkstaden vw originaldelar eller eftermarknadsdelar?
Det är inte alla eftermarknadsdelar som är bra...

Men om allt byttes förra våren och det fungerade, om allting är korrekt så ska det ju fungera perfekt nu. Fungerar det inte korrekt är någonting fel.

Men prova att 'förspänna' vajrarna lite, så kommer inte armarna på oken gå tillbaka hela vägen och efter ett tag får du byta ok, handbromsvajrar, belägg etc.
maxmsm
Tor 13 jun 2019 19:11 Svara med citat
r o l l e skrev:
Tja, någon av alla de punkter jag listar är mest troligt fel. Och när allt byttes, använde verkstaden vw originaldelar eller eftermarknadsdelar?
Det är inte alla eftermarknadsdelar som är bra...

Men om allt byttes förra våren och det fungerade, om allting är korrekt så ska det ju fungera perfekt nu. Fungerar det inte korrekt är någonting fel.

Men prova att 'förspänna' vajrarna lite, så kommer inte armarna på oken gå tillbaka hela vägen och efter ett tag får du byta ok, handbromsvajrar, belägg etc.

När bromsarna byttes så var det samma fabrikat och nummer på oken som original, klossar och skivor var eftermarknads prylar, wirarna är inte bytta.