Forum - Golf 2 (83-91) - Byta kamrem på Mk2 -89 med 1.8l bensinmotor, svårt?

Gew
Kör: Ingen VW Ort: Utomlands Medlem: 06 februari 2013
Lör 08 jun 2019 9:16 Svara med citat
Tjo!

Tänker ev. ge mig på mammas gamla Golf. För den entusiastiska har den motorkod "RP" ( https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA827_engine ) och ska enligt en vän vara hyfsat "primitiv", med andra ord ett bra val för ens livs första kamremsbyte. Någon som har erfarenhet av detta jobb? Man behöver endast åtkomst uppifrån motorhuven, inte sant? Annat att tänka på?

Tacksam för all input! Smile
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 08 jun 2019 13:43 Svara med citat
Ska försöka få med allt
1. Ta bort generator remmen och servo remmen (om du nu har servo), samt övre kåpan för kamremmen.
2. hissa upp bilen fram och ta av hjulet på passagerarsidan (nej, du kommer inte åt allt uppifrån)
3. vrid motorn till dödlägena både uppe och nere (skruva loss tändstiften så går det lätt att vrida runt motorn), finns markering på kamaxel drevet och nedre remskivan (det krävs 2 varv för kamaxel drevet att snurra för att remskivan på vevaxeln ska snurra ett varv)
4. lossa insex skruvarna (4st) på nedre remskivan (ej 12 kants bulten i mitten) och knacka runt på remskivan lätt med en gummiklubba eller liknande tills den lossnar.
5. lossa nedre kamrems kåpan.
6. ta och markera alla drev med en spritpenna, däckpenna etc. (på remskivan och blocket) så villar du inte bort dig hur allt skulle stå (kamaxeln, vevaxeln och axeln till fördelaren som sitter i mitten)
7. nu kan du lossa spännhjulet för kamremmen och byta till den nya kamremmen och det nya spännhjulet.
Kamremmen är lagom spänd om du kan vrida remmen ett kvartsvarv där remmen är i samma nivå som generatorn.
8. vrid runt kamremmen ett varv och kolla så att dödpunkterna hamnar på rätt ställe.
Ta även foton om du är nybörjare, alltid en bra hjälp om man har glömt hur det skulle vara.
Sen är det bara att göra detta bakvänt när du ska montera tillbaka
PS det är klokt att byta vattenpumpen när man ändå är där och meckar så slipper du dubbelarbete om pumpen skulle paja i en nära framtid, men du kan givetvis chansa, ditt val.
Har du inte servo så är det enklare att byta vattenpumpen i efterhand.
Det är inte speciellt svårt, tar bara lite tid Thumbs up

My check engine light is a flashlight