Forum - Golf 4 (98-04) - ABS lampan lyser.

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Sön 09 jun 2019 16:07 Svara med citat
ABS lampan började lysa i går. Jag har inte sökt så mycket svar än.

Är det bara ABS i fram på bilen? höger bakbroms funkar dåligt på bilen. Jag ska byta broms-ok. Kan det vara något där som gör att lampan lyser? Handbromsen tar lite dåligt. Kolven i oket kärvar nog.(har köpt nytt ok men inte monterat än)

Det har inget med sladdarna till bromsbeläggen fram att göra?

Jag körde igenom en vattensamling då det var översvämning för 14 dagar sen. Kan det kommit vatten i ABS kontakten vid framhjulet?

Jag får söka i datorn. Men tänkte slänga ut frågor här så länge. Jag har inte koll riktigt Detta har aldrig hänt mig innan.

Jag kollade nyss en film där Bosse bildoktorn sprayade kontaktspray i kontakten vid framhjul ock han hade i en ny o-ring. Undrar vad det är för storlek på den o-ringen? Köpa en hel låda olika kanske är onödigt.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 09 jun 2019 16:36 Svara med citat
rostful skrev:
ABS lampan började lysa i går. Jag har inte sökt så mycket svar än.

Är det bara ABS i fram på bilen? höger bakbroms funkar dåligt på bilen. Jag ska byta broms-ok. Kan det vara något där som gör att lampan lyser? Handbromsen tar lite dåligt. Kolven i oket kärvar nog.(har köpt nytt ok men inte monterat än)

Det har inget med sladdarna till bromsbeläggen fram att göra?

Jag körde igenom en vattensamling då det var översvämning för 14 dagar sen. Kan det kommit vatten i ABS kontakten vid framhjulet?

Jag får söka i datorn. Men tänkte slänga ut frågor här så länge. Jag har inte koll riktigt Detta har aldrig hänt mig innan.

Jag kollade nyss en film där Bosse bildoktorn sprayade kontaktspray i kontakten vid framhjul ock han hade i en ny o-ring. Undrar vad det är för storlek på den o-ringen? Köpa en hel låda olika kanske är onödigt.

Min Golf 4 har ABS givare runt om.
Om du har en anliggande bakbroms som gått varm så kan hjullagret ha skadats och "tryckt" till ABS-givaren.
rostful
Sön 09 jun 2019 16:42 Svara med citat
Ok. Tack! mycket tänkbart. Jag ska känna på fälgarna om de är varma nästa gång jag kört. Jag ska byta broms-ok så fort jag det är helg ock bättre väder.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 09 jun 2019 17:30 Svara med citat
rostful skrev:
Ok. Tack! mycket tänkbart. Jag ska känna på fälgarna om de är varma nästa gång jag kört. Jag ska byta broms-ok så fort jag det är helg ock bättre väder.

Jag fick byta lager och ABS-givare på höger bak i mars av just denna anledningen.
rostful
Lör 15 jun 2019 13:52 Svara med citat
Jag blir galen på Biltemas skitsida i datorn. Söker man på bromsskiva kommer det en massa annat man inte vill titta på,
På höger sida,bak ser inte skivan så vacker ut. Det kan bero på att kolven kärvar. Ska byta broms-ok till att börja med. Kanske det slipar skivan renare då.
Men jag var nyfiken på om Biltema hade skiva eller skivbromssats.

Jag kan byta skiva på semestern annars. Se vad som händer om jag bara byter oket nu.. Mekonomens sida är bättre, Där kommer det upp saker som passar min bil. Biltemas grejer duger annars till min gamla bil.
Men det är inte lätt att hitta exakt det man söker.

Möjligt att skiva 64-321 passar min 2002 Golf combi.. Jag hitta en gammal anteckning i pärmen. Men jag hade bara skrivit mått ock vilka belägg som passade.. Inte nr. på skivan. Jag ska försöka vara mer noggrann.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Lör 15 jun 2019 14:42 Svara med citat
rostful skrev:
Jag blir galen på Biltemas skitsida i datorn. Söker man på bromsskiva kommer det en massa annat man inte vill titta på,
På höger sida,bak ser inte skivan så vacker ut. Det kan bero på att kolven kärvar. Ska byta broms-ok till att börja med. Kanske det slipar skivan renare då.
Men jag var nyfiken på om Biltema hade skiva eller skivbromssats.

Jag kan byta skiva på semestern annars. Se vad som händer om jag bara byter oket nu.. Mekonomens sida är bättre, Där kommer det upp saker som passar min bil. Biltemas grejer duger annars till min gamla bil.
Men det är inte lätt att hitta exakt det man söker.

Möjligt att skiva 64-321 passar min 2002 Golf combi.. Jag hitta en gammal anteckning i pärmen. Men jag hade bara skrivit mått ock vilka belägg som passade.. Inte nr. på skivan. Jag ska försöka vara mer noggrann.

Skriver du inte in reg nr på biltemas sida ?
Ifall du inte gör det , så gör det Very Happy
rostful
Lör 15 jun 2019 15:34 Svara med citat
Jo, naturligtvis söker jag med reg nummer.
Jag får söka mer sen på Biltemasidan.
Svårt att få grepp om hur den sidan fungerar.

Har bytt oket nu. Det är inte speciellt svårt. De gamla beläggen sitter kvar. Omkring 7 mm. kvar på dem.
Sen lufta jag oket med luftman-grejen man kopplar till ett ett däck.
Ska strax provköra till stan.

Provkört!
Bromsen tar lite för långt ner. Jag antar att jag ska lufta bromsoket en gång till. ABS bromslampan lyser än. Lite osäkert vart det är fel. Får läsa i VW boken eller testa med multimetermätare i ABS kontakter Finns en film med Bildoktorn på Youtube. När man snurrar skivan ska mätaren-visaren röra på sig.

Förmodligen Inget man kan släcka med felkodläsaren? Jag får googla det.

Jag kom på en grej till: När jag grejat med avgassystemet har jag kört upp framhjulen på ramper. När jag kört ner igen har det låtit som en larmsignal.

Kan det tyda på att bromsvätskan var låg? att det är det som gjort att lampan lyser? Jag fyllde ju på vätska i dag.efter att jag luftat systemet.

Kan lampan släcka sig självt? Eller måste man ha någon grej till det? Jag får kolla upp det. För jag googlade nyss att låg bromsvätska kan ge en varningssignal.
Merkusb
Kör: Polo 4 Ort: Fagersta Medlem: 18 juni 2019
Mån 24 jun 2019 15:52 Svara med citat
Guiden kanske kan hjälpa? https://www.abswheels.se/blog/hur-kan-du-kontrollera-att-abs-bromsen-f ungerar/
niclast
Kör: Golf 4 GTI Ort: Sigtuna Medlem: 12 augusti 2011
Mån 24 jun 2019 22:25 Svara med citat
Har lagat ABS på många golfar. Det är nästintill lönlöst att försöka utan en bra felsökare, t.ex. VCDS/VAG-COM.
Då får du direkt reda på vad som triggat ABS-lampan. I de allra flesta fall är det en trasig ABS-givare alternativt en dålig ABS-krans. Oftast är det en dålig givare.
rostful skrev:

Bromsen tar lite för långt ner. Jag antar att jag ska lufta bromsoket en gång till. ABS bromslampan lyser än. Lite osäkert vart det är fel.

Du kan få lufta fler gånger. Du bör ha t.ex. VCDS/VAG-COM för felsökning. Du kan även använda det för att aktivera en luftningsrutin i ABS-enheten.
rostful skrev:

Förmodligen Inget man kan släcka med felkodläsaren?

Jo...det är precis det du gör gör med t.ex. VCDS/VAG-COM.
rostful skrev:

Jag kom på en grej till: När jag grejat med avgassystemet har jag kört upp framhjulen på ramper. När jag kört ner igen har det låtit som en larmsignal.

Mycket troligt. Inget mer att göra än att kontrollera nivå. Den gula ABS-lampan brukar inte lysa om det är låg bromsvätskenivå. Det brukar vara den röda (O)-lampan som lyser då.
rostful skrev:

Kan det tyda på att bromsvätskan var låg? att det är det som gjort att lampan lyser? Jag fyllde ju på vätska i dag.efter att jag luftat systemet.

ABS-lampan lyser bara om det upptäkts något fel i ABS-systemet.
rostful skrev:

Kan lampan släcka sig självt?

Ja, den kan släcka sig själv men bara efter man fixat givare eller krans.
Börja med att läsa felkoder på ABS....det kommer att visa vad som är fel.

Lycka till!
rostful
Tis 25 jun 2019 20:50 Svara med citat
Jag sökte felkoder med min felkodläsare från Biltema, Men det kom inte upp några koder alls.

Ska prova igen när jag hinner.

Kan vatten i bromsledningar få bromskolvar att rosta fast? Om jag har bromsvätska som inte är helt ny, Kan det då komma vatten fukt i en stängd flaska?
Kanske bäst köpa helt färsk bromsvätska..
niclast
Kör: Golf 4 GTI Ort: Sigtuna Medlem: 12 augusti 2011
Tis 25 jun 2019 21:08 Svara med citat
Vilken felkodsläsare från Biltema har du? De enklare modellerna tar ju bara motor och inte allt annat.

Vatten i bromsvätskan kan absolut göra så det rostar och börjar gå trögt.
Rekommendationen är ju att byta bromsvätska typ vartannat år.
rostful
Lör 29 jun 2019 16:01 Svara med citat
Jag tror min felkodläsare tar ABS för det kom upp nåt sånt på displayen. Men någon felkod har jag inte sett. Jag bytte ett bromsrör i bak.det började läcka då jag skulle rätta till det lite. Jag köpte ett nytt. Sen skulle jag prova den nya avluftaren. Men Hur då? Jag har pumpat upp kompressorn 4 gånger nu till 8 BAR. Det kommer ju så lite bromsvätska. Luften i kompressorn tar ju slut skitfort.

Ska det låta sådär från avluftningsmaskinen?...blåsa ut luft alltså. Det kommer ju väldigt lite bromsvätska. Inte är det nåt självtryck heller att tala om. Jag ser inte ens om det kommer ny bromsvätska. Plastslangen fylls ju inte ens. Sådär som det gör med en luftman.

Nä. jag fattar ingenting. Pedalen tar jättelångt ner. Visserligen rann det ut en hel del bromsvätska då jag bytte bromsröret. Men jag tycker jag fyllt på en hel del ny bromsvätska.

Vilket krångel. Sen ska man väl inte öppna luftnippel jättemycket? Kanske det är ett kvarts varv. Kanske minde. Nyckel tar ju i. Man kan inte öppna så¨himla mycket.

Jag får kolla filmen på Mackans garage igen.

Senare:

Jo det pyser med ur den där luftningsgrejen som Mackan har. Jag kollade hans film om lufting av bromsar. Men han får luftningsslangen full av bromsvätska, Jag fick mest luft ock svag ström av vätskan.

Jag provade till affären. Jo den bromsar även om jag upplever att det är en bit ner den tar.

Det gick säkert åt mer än 1/3 dels liter för att lufta en broms.

Ska strax prova felkodsökaren igen. Ganska vimsig grej att göra helt rätt med. Annars får jag väl ta av ett framhjul ock kolla o kontakten till ABS vid hjulet. Kan ju vara fukt där. Jag såg en Bildoktorn film då var det fukt i kontakten så han sprayade i WD40 eller nåt där ock det fattades en o-ring.

Senast ändrad Lör 29 jun 2019 17:28, ändrad totalt 1 gång
rolly
Lör 29 jun 2019 17:28 Svara med citat
Ibland kan det suga luft vid gängorna på luftskruven . Så lite fett av nåt slag skadar inte . Var bara försiktig så du inte tar för mycket . så det kommer ner massor i hålet , bara så det tätar .

Sen låter den ganska mycket . blåser ut luft alltså . så det är inget att oroa sig för . funkar det inte så använd din luftman med ett bildäck ,med tryck 1 bar .

Ifall man inte ser till att det inte rinner ut vätska när man gör ett jobb så finns det risk att du fått in luft .
Dessa golfar kan vara lite tjuriga att få bort all luft ifall det kommit in luft i abs pumpen /systemet)
Då tar pedalen långt ner .
Då måste du lufta med hjälp av tex :vagcom.
rostful
Lör 29 jun 2019 17:33 Svara med citat
Tack för svar! Ja, det är inte helt lätt att greja. Men nu är jag mer sugen på att få släckt ABS lampan. Lufta alla hjul+byta bromsvätska kan man ju göra en annan helg. Jag skulle gärna prova luftman-slangen igen med rätt tryck.

Nu har jag ju på senaste helgerna lagt ner tid på byta ok,bromsskiva ock belägg+det där brosrröret som det gick hål på i dag.

Undrar om någon använder gängtejp på luftnippeln? Vet inte om det är en tokig ide'
rolly
Lör 29 jun 2019 18:04 Svara med citat
Det går säker bra med gängtejp .

Angående abs lampan . Försök ta reda på om din verkligen funkar för abs systemet . Du kanske har artikel nr eller nåt på den så du kan ta reda på det .
Ifall din har stöd för det så måste du kanske välja att den ska söka på abs i början innan du scannar .
rostful
Lör 29 jun 2019 18:37 Svara med citat
Men jag trycker fram ABS på felsökaren men får ingen felkod. Jag kollar kontakter nu. Men svårt att hålla spetsarna till multimetern på kontakten samtidigt som man snurrar runt skivan.Det får väl inte gå för sakta runt. Det är lite trög snurrat.

Senare: Det var besvärligt. Jag vet inte i vilket läge multimetern ska stå på. Svårt att se om det var fukt i de där kontakterna. Där nere i kuggkransen har jag inte kollat. Det är väl kontakt där nere med. Vet inte hur det ser ut där inne.

Någon som vet vilken diameter på nyckel det ska vara på luftnipplar fram? 11mm. gick inte på och 10 glappade.
Jag får köpa några nya. Hoppas de lossar med rörtången, Det vore bra att lufta systemet ock byta bromsvätska.

Jag får läsa på mer ock se mer filmer hur man letar fel.

Senare: Jag plockade av en luftnippel från gamla oket. Biltema ska ha nya vid info /osv butiken. 46,90 kr för 2. De har även de där gummihattarna 10 st. för 22.90 kr.
Jag städar gamla luftnippel i citronsyra+varmvatten. Vore bra att lista ut vilket nr. den har i katalogen.

Konstigt att gamla nipplar blir så anfrätta av salt osv att 10:ans nyckel slirar. Borde kanske köpa metallfri pasta med att ha på. Ska vara bättre än kopparpasta?

Jo. Jag trycker fram ABS på felkodsökaren och sen scannar. Inga koder säger den. Sen kan man tydligen inte släcka ABS lampan som lyser på instrumentpanelen.. Det är lite underligt.

Sådant här tråkigt tidsödande jobb är inget man gör för än fredag efter jobbet. Jag kan inte skruva isär om jag ska jobba nästa dag.
rostful
Tor 04 jul 2019 18:42 Svara med citat
Undrar om någon vet om Biltemas felkodsläsare funkar på ABS bromsfel? Jag har en äldre modell som det står att de tydligen ska ta ta ABS fel..men jag får inga felkoder alls.
Därför tvekar jag att köpa en nyare.

Sen en annan grej. Är det 2 katalysatorer på min bil? En lamdasond sitter ju framför motorn. Sen är det en sladd som går in i en ljuddämpare under bilen..? Är det en lamdasond till där? Ja den där ljuddämparen/katalysatorn? har det rosta hål på. Har Bildelar24 från Tyskland de billigaste katalysatorerna tro?
1000 spänn nånting.

Jag kleta på Gungum men det håller väl inte så bra? Svetsa kanske är fånigt med? Lägga på plåt ock migsvetsa..

Jag funderar hur jag ska göra... Någon universal katalysator från Biltema kanske inte är bra om det blir för mkt ihopaplock...bättre ha de rätta måtten om man ska fortsätta byta mer avgasdelar längre bak senare.
rostful
Lör 13 jul 2019 23:43 Svara med citat
Jag köpte den dyra felkodsläsaren på Biltema 999 kr. H. sensor fram var trasig. Har bytt den. Det gick rätt fort. Inte så svårt. Fick slå sönder sensor ock packa ut den. Nu är ABS lampan slocknad.
rostful
Ons 24 jul 2019 8:47 Svara med citat
Bromsarna verkar okey. Även om pedalen tar en bit ner. Jag har nu bytt till nya skivor och nya broms-ok+belägg och nya bromsrör bak. Mekster har billiga grejer.

Jag har luftat bak med luftman-slangen ock 1,5 kilo tryck i däcket. Ska lufta en gång till. Den där luftaren från biltema 19-1531. Den med tryckluft. Den förstår jag inte. Det fungerar ju inte. Även om jag har 8 kg tryck så suger den ju ingen bromsvätska. Men jag ska prova den en gång till. Tveksamt om en använd grej går på garantin? Luftman slang är ju väldigt effektivt sätt att trycka ut vätskan. hellre den än den där skitmaskinen. Men jag ska prova en gång till ock öppna nippel väldigt mycket. Ett halvt varv eller nåt. Sen blir det svårt att lufta i fram , Nipplarna ser hemska ut. nycklarna slirar på de ärgade nipplarna. Får se hur jag löser det.
rolly
Ons 24 jul 2019 11:35 Svara med citat
rostful skrev:
Bromsarna verkar okey. Även om pedalen tar en bit ner. Jag har nu bytt till nya skivor och nya broms-ok+belägg och nya bromsrör bak. Mekster har billiga grejer.

Jag har luftat bak med luftman-slangen ock 1,5 kilo tryck i däcket. Ska lufta en gång till. Den där luftaren från biltema 19-1531. Den med tryckluft. Den förstår jag inte. Det fungerar ju inte. Även om jag har 8 kg tryck så suger den ju ingen bromsvätska. Men jag ska prova den en gång till. Tveksamt om en använd grej går på garantin? Luftman slang är ju väldigt effektivt sätt att trycka ut vätskan. hellre den än den där skitmaskinen. Men jag ska prova en gång till ock öppna nippel väldigt mycket. Ett halvt varv eller nåt. Sen blir det svårt att lufta i fram , Nipplarna ser hemska ut. nycklarna slirar på de ärgade nipplarna. Får se hur jag löser det.

lufta du med din luftman om du tycker den fungerar bra .
Angående dina luftnipplar fram . skippa vanlig ringnyckel och kör med en 1/4 lång hylsa istället .
Gör rent så noga du kan med en stålborste och dränk in med lite 5-56 eller nåt .
Är luftnippel skadad så kan du ta en liten fil och fila kanterna runt om , så att du får på en storlek mindre hylsa .
Värm sedan med mapgas eller vad du har tillgång till . Du kan ta en plåtbit och ha som skydd så inte gummit i närheten smälter .
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 24 jul 2019 17:06 Svara med citat
rolly skrev:
lufta du med din luftman om du tycker den fungerar bra .
Angående dina luftnipplar fram . skippa vanlig ringnyckel och kör med en 1/4 lång hylsa istället .
Gör rent så noga du kan med en stålborste och dränk in med lite 5-56 eller nåt .
Är luftnippel skadad så kan du ta en liten fil och fila kanterna runt om , så att du får på en storlek mindre hylsa .
Värm sedan med mapgas eller vad du har tillgång till . Du kan ta en plåtbit och ha som skydd så inte gummit i närheten smälter .

Och det VIKTIGASTE, KÖP NYA nipplar innan du påbörjar arbetet och släng bort de gamla när du väl får loss dem...