Forum - Volkswagen Passat - Byta batteri Passat TDI 2.0 2011

Nybbe
Kör: Passat 7 Ort: Göteborg Medlem: 01 juli 2019
Mån 01 jul 2019 20:48 Svara med citat
Hej

Jag måste byta batteri, vågar man göra detta själv eller orsakar man problem om den blir strömlös?

Tacksam för svar
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Tis 02 jul 2019 8:41 Svara med citat
Ett tips är att kolla instruktionsboken om det står nåt om det där .

Koden till radion är ju en grej människor kan glömma ifall man nu har det till radion.
Nybbe
Tis 02 jul 2019 9:43 Svara med citat
Står inget speciellt i manualen, bara att de rekommenderar att VW gör bytet. Specifikationen är dock viktigt då det är star/stop funktion.
Står inget om kod till radion, har nog ingen kod.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Tis 02 jul 2019 17:48 Svara med citat
Nybbe skrev:
Står inget speciellt i manualen, bara att de rekommenderar att VW gör bytet. Specifikationen är dock viktigt då det är star/stop funktion.
Står inget om kod till radion, har nog ingen kod.

Ett litet tips man kan göra är att ansluta ett litet 12V hojbatteri, eller frugan/polaren/förälder/barns bil till ciggtändaruttaget när bytet ska göras.

Då kommer bilen vara spänningsförsörd även när du tar bort batteriet och sätter dit det nya, och du behöver inte mata in eventuell radiokod, ställa in radiostationer, kalibrera fönsterhisssar etc.

OBS, tänk på att pluspolen inte får läggas mot plåt etc under bytet, utan du får linda in den i en trasa så du inte kortsluter medans du byter plats på gamla och nya batteriet.
Nybbe
Tis 02 jul 2019 18:03 Svara med citat
Nu har jag bytt batteri utan några synliga problem. Klockan behövdes ställas in, det var allt.
Och nu funkar Star/Stop igen! 😀
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 02 aug 2019 20:53 Svara med citat
r o l l e skrev:
Ett litet tips man kan göra är att ansluta ett litet 12V hojbatteri, eller frugan/polaren/förälder/barns bil till ciggtändaruttaget när bytet ska göras.

Då kommer bilen vara spänningsförsörd även när du tar bort batteriet och sätter dit det nya, och du behöver inte mata in eventuell radiokod, ställa in radiostationer, kalibrera fönsterhisssar etc.

OBS, tänk på att pluspolen inte får läggas mot plåt etc under bytet, utan du får linda in den i en trasa så du inte kortsluter medans du byter plats på gamla och nya batteriet.

Du som brukar ha bra koll på grejor, jag måste parkera en bil i 2 månader på en plats där det inte finns möjlighet till att koppla en batteriladdare, kan jag koppla ett extra batteri till uttaget i bagaget så att det garanterat finns kräm när jag kommer hem och behöver bilen?
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Lör 03 aug 2019 10:24 Svara med citat
maxmsm skrev:
Du som brukar ha bra koll på grejor, jag måste parkera en bil i 2 månader på en plats där det inte finns möjlighet till att koppla en batteriladdare, kan jag koppla ett extra batteri till uttaget i bagaget så att det garanterat finns kräm när jag kommer hem och behöver bilen?

Finns ju en liten risk att även det dragits ur, även om det beroende på omständigheter kan en bil stå två månader och sedan starta utan problem.

Skulle nog testat hemma i lugn och ro hur du kan låsa upp bilen (se till att dörrlås etc fungerar) när bilen är strömlös...

När du sedan parkerar, öppna huven, stängg alla dörrar och lås bilen. Ta bort minuspolen, låt 10mm blocknyckeln ??? ligga kvar nedanför batteriet. Stäng huven. Du har inte larm längre på bilen men nu kommer inte batteriet dra ur sig.
När du kommer tillbaka lås upp bilen med nyckel och öppna huven och sätt tillbaka minuspolen och starta. Tyvärr får du kanske ställa in stationer etc på radio igen men känns som en rejält säker lösning.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 03 aug 2019 19:17 Svara med citat
r o l l e skrev:
Finns ju en liten risk att även det dragits ur, även om det beroende på omständigheter kan en bil stå två månader och sedan starta utan problem.

Skulle nog testat hemma i lugn och ro hur du kan låsa upp bilen (se till att dörrlås etc fungerar) när bilen är strömlös...

När du sedan parkerar, öppna huven, stängg alla dörrar och lås bilen. Ta bort minuspolen, låt 10mm blocknyckeln ??? ligga kvar nedanför batteriet. Stäng huven. Du har inte larm längre på bilen men nu kommer inte batteriet dra ur sig.
När du kommer tillbaka lås upp bilen med nyckel och öppna huven och sätt tillbaka minuspolen och starta. Tyvärr får du kanske ställa in stationer etc på radio igen men känns som en rejält säker lösning.

Så har jag gjort tidigare men jag har läst att moderna bilar kan tappa sina inställningar om man gör så och jag håller just nu på att köpa en 3:e bil och då är tanken att hyra ett garage i stan och ställa ena bilen i så kan vi ta en taxi dit när vi kommer hem och köra hem med alla väskor utan problem.
Det kanske är bäst att bara parkera bilen med kopplat batteri och ha ett extra löst i bagaget om det behövs för start.