Forum - Golf 4 (98-04) - AC byter automatiskt till varmluft

Lucasosterberg
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Götene Medlem: 01 juli 2018
Fre 12 jul 2019 1:18 Svara med citat
Hej! Jag åkte hem från jobbet för några dagar sedan och bilen hade stått ute i solen och blivit varm.

Som vanligt satte jag på AC’n på lägsta möjliga temperatur och fläkten på max och det började blåsa kall luft, precis som det ska vara. Men efter ca 1-2 minuters körning så känner jag att det börjar bli fruktansvärt varmt i bilen och känner att fläkten öser ut varmluft som den gör när man har på högsta värme.

Den har fortsatt så sen dess; AC’n funkar i max 5 minuter, sen låter det som att värmekontrollen ”slår om” precis som när man vrider vredet från kallt till varmt. Stänger man då av fläktarna i ca 10 min så kommer det kalluft igen i max 5 min och sen blir det varmt igen.

Jag trodde först att det var något fel så AC vätskan värmdes upp, men det är inte så att luften blir gradvis varmare ur fläkten utan det slår om liksom direkt på en sekund från kallt till högsta värme.

Jag tog loss vreden och kollade så att inget hoppat loss från styrenheten där, och alla vred drar runt det dem ska i styrenheten och värmevredet är vridet till max kyla.

Är det någon har har någon aning vad problemet kan vara eller vad jag kan kolla? AC’n har funkat felfritt hittils.

Tacksam för all hjälp jag kan få då det är väldigt svettigt att behöva åka utan AC i sommarvärmen
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Fre 12 jul 2019 10:08 Svara med citat
Nu bollar jag med en ide´ för brorsan har samma fel på sin volvo s70 och där får han felkod på en tryckvakt som sitter ena gasledningen i motorrummet, han har dock inte bytt den för bilen är avställd.

My check engine light is a flashlight
Lucasosterberg
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Götene Medlem: 01 juli 2018
Fre 12 jul 2019 18:03 Svara med citat
Problemet löst!

Om någon har samma problem och hittar tråden så var problemet för mig att ”armen” som drar runt ”vingen” som styr blandningen mellan varm och kall luft lossnat och därför rörde sig vingen antagligen fritt mellan varmt och kallt och styrdes helt slumpmässigt av luftströmmarna. Armen sitter en bit in bakom mittenkonsollen långt ner. Precis över luftkanalen som går till baksätena. Det sitter en beige/brun vajer på armen som styr värme/kyla. Se video nedan:

https://youtu.be/KRl54qfMpFU[/b]