Forum - Golf 4 (98-04) - Jag borde byta katalysator.

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Sön 14 jul 2019 0:05 Svara med citat
Funderar att köpa på skruvat.se.Original är så dyr. Det skramlar i den jag har+ den läcker. Rosthål.

Problemet är att jag ingen trekantig fläns har på avgasröret från motorn. Tror inte det var någon då jag bytte för 6 år sedan. Då får jag såga av flänsen på katalysatorn ock ha ett rör emellan.Har ingen fläns på gamla katalysatorn heller. Är inte original avgasrör från motorn..

Alternativ 2 är att även byta avgasröret från motorn. Men muttrar vid motorn är fastrostade stenhårt. Jag har ingen induktionsvärmare.

Ett problem är att när man byter avgasrör från motorn så måste bilen pallas upp väldigt högt upp, För avgasröret är långt ock har en krök ock det är väldigt trångt att få dit det.
Har någon lyckats få dit avgasrör med enbart pallbockar under bilen?

Eller ska jag köpa en universal katalysator utan trekantiga flänsar ock sätta dit? Det blir ju lite hemmagjort då. Men jag slipper ju såga av flänsen på nya katalysatorn i originalstil , Jag slipper byta avgasrör från motorn med. Slipper även såga av den flänsen.

Eller en katalysator från skroten att kapa av flänsen bak på. Fast de kostar hela 1900 kr såg jag. En ny är ju billigare.

Svår fråga Jag vet. Helst skulle jag vilja byta både avgasrör+katalysator. (det är den bakre katalysatorn jag menar) så blir det ju som original fast med piratdelar typ. Ja som ser ut som original.
FRS05
Kör: Golf 6 1.6TDI - 12 Ort: Hylte Medlem: 26 december 2014
Sön 14 jul 2019 16:24 Svara med citat
Köp grejerna från exempelvis autodoc.se istället. Antagligen billigare lösning.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 14 jul 2019 19:43 Svara med citat
Sätt dit en universal på något lämpligt ställe

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
rostful
Sön 14 jul 2019 19:55 Svara med citat
Tack för svar! Jag har väl haft funderingar på autodoc, Men blir det fel så blir det jobbigt...deras frakt var över 500kr för skrymmande grejer.
Det var ju lite dyrt,

Ja, en universal kanske skulle funka. Det satte jag på en annan vanlig Golf jag hade, Det funkade ju bra genom besiktningen.

Det är ju trots allt en gammal bil. Man lappar ock lagar utan att det ska kosta skjortan.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 14 jul 2019 19:59 Svara med citat
Köp en såga upp 3st slitsar i varje ända, så den man montera med klämmor

tag en med lämplig innerdiameter:
https://www.ebay.com/sch/m.html?_ssn=flex-autoteile&LH_PrefLoc=&_from= R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=UNIVERSAL-KATALYSATOR&_sacat=0

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
rostful
Ons 24 jul 2019 9:00 Svara med citat
Jag ska ta ner katalysatorn och kolla hur mycket rost hål det är på den. +Skaka på den. Om det nu är någon trasig keramik i den. Undrar om man kan spray måla värmebeständig färg på den om man svetsat på den? Blir en katalysator varmare än ett avgasrör? För jag har sett att det går att spraya avgasrör.( Biltema spray tål 600 grader)

Jag vet inte om Biltemas felkodläsare nr: 15-1367 visar trasig katalysator?/ läckande avgaser. jag fick i alla inte fram någon kod.

Som sagt. Jag ska undersöka katalysatorn. Mäta längden och andra mått. Se hur illa den är rostad.
rostful
Ons 24 jul 2019 18:38 Svara med citat
Jag plockade ner katalysatorn. Något sitter löst i den. Nåt stort grejs..nåt med små hål i.
Jag hittar ingen som ser ut som den jag har. 12 cm i diam. Rund i formen.67 lång med rören fram ock bak. 25 cm långt rör bakåt där lamdasonden sitter. 45 mm långt rör framåt. Jag tror jag sågade av det när jag bytte avgasrör framåt. allt satt nog ihop svetsat som en enhet från början.

Värst av allt. Sladden till lamda sonden gick av. jag kämpade som tusan att att lossa lamdasonden.. vips så gick sladden av.Den där öppna hylsan bara slira ock hamna snett. Jag tror inte Biltema har lamdasonder för i bak. Sladden ser kort ut. Jag vet inte hur lång sladden ska vara eller vart den tar vägen. Så jag har lite problem att reda ut nu. Att laga en sladd går väl inte?

Undrar om man kan öppna katalysatorn. Såga den runt om. kika i den. Eventuellt svetsa fast det som är löst .Sen svetsa ihop den. Den har rostat i svetsskarven. Därför den låter tror jag. Kan man köra runt utan lamdasond ett tag? Jag bara undra. (förmodligen jag har kört runt med trasig lamda sond förr). Jag får skicka efter en antar jag,

Biltemas katalysatorer är är väldigt korta. Svårt att veta vad man ska ha. Jag får kolla på nätet. Måste fixa detta snabbt helst.

Kom på en grej. Fixera filtret i katalysatorn med 2 bult eller skruv. Eventuellt gänga lite snett bakåt tills det sitter fast. Sen en svetsloppa på skruven. men sitter filtret långt fram eller bakåt.? När jag besiktiga bilen borde det ju kanat bakåt. Ju mer jag kört desto mindre har det skramlat sen. Ingen motorlampa har tänt sig. Jag tror jag chansar på att göra så. 1 eller 2 skruv att fixera med. Sen svetsa ihop katalysatorn där den läcker i de gamla svetsskarvarna.

Då kanske jag kommer undan med en ny lamdasond bara. Frågan är vart den sladden tar vägen? In i motorrummet antar jag? någon som vet? Man kanske kan få ihop bilen redan i morgon. Sen stoppa i ny lamda sond när jag beställt en någonstans. Borde leta efter keramik pasta med, Den var slut på Biltema.

kväll: Nu är jag sugen på att öppna katalysatorn. kolla hur den ser ut invändigt. Det är sånt glapp i sidled på det där filtret invändigt. Om man dunka till med släggan utanpå katalysatorn så det fastnade? Fast det är tjock plåt.

Lamda sonden lossade inte med värme. Rörtången kändes för liten. Kanske får fila på den och ta en mindre hylsa. Ska kolla mer i datorn efter lamda sonder mm. Mekonomens är svindyr. Har dessutom 4 sladdar??

Är det verkligen en lamda sensor i bakre katalysator? Eller är det en sensor med ett annat namn? Jag har svårt att hitta något när jag söker på den. Skroten kanske vet nåt vad den kallas?
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tor 25 jul 2019 10:56 Svara med citat
rostful skrev:
Jag plockade ner katalysatorn. Något sitter löst i den. Nåt stort grejs..nåt med små hål i.
Jag hittar ingen som ser ut som den jag har. 12 cm i diam. Rund i formen.67 lång med rören fram ock bak. 25 cm långt rör bakåt där lamdasonden sitter. 45 mm långt rör framåt. Jag tror jag sågade av det när jag bytte avgasrör framåt. allt satt nog ihop svetsat som en enhet från början.

Värst av allt. Sladden till lamda sonden gick av. jag kämpade som tusan att att lossa lamdasonden.. vips så gick sladden av.Den där öppna hylsan bara slira ock hamna snett. Jag tror inte Biltema har lamdasonder för i bak. Sladden ser kort ut. Jag vet inte hur lång sladden ska vara eller vart den tar vägen. Så jag har lite problem att reda ut nu. Att laga en sladd går väl inte?

Undrar om man kan öppna katalysatorn. Såga den runt om. kika i den. Eventuellt svetsa fast det som är löst .Sen svetsa ihop den. Den har rostat i svetsskarven. Därför den låter tror jag. Kan man köra runt utan lamdasond ett tag? Jag bara undra. (förmodligen jag har kört runt med trasig lamda sond förr). Jag får skicka efter en antar jag,

Biltemas katalysatorer är är väldigt korta. Svårt att veta vad man ska ha. Jag får kolla på nätet. Måste fixa detta snabbt helst.

Kom på en grej. Fixera filtret i katalysatorn med 2 bult eller skruv. Eventuellt gänga lite snett bakåt tills det sitter fast. Sen en svetsloppa på skruven. men sitter filtret långt fram eller bakåt.? När jag besiktiga bilen borde det ju kanat bakåt. Ju mer jag kört desto mindre har det skramlat sen. Ingen motorlampa har tänt sig. Jag tror jag chansar på att göra så. 1 eller 2 skruv att fixera med. Sen svetsa ihop katalysatorn där den läcker i de gamla svetsskarvarna.

Då kanske jag kommer undan med en ny lamdasond bara. Frågan är vart den sladden tar vägen? In i motorrummet antar jag? någon som vet? Man kanske kan få ihop bilen redan i morgon. Sen stoppa i ny lamda sond när jag beställt en någonstans. Borde leta efter keramik pasta med, Den var slut på Biltema.

kväll: Nu är jag sugen på att öppna katalysatorn. kolla hur den ser ut invändigt. Det är sånt glapp i sidled på det där filtret invändigt. Om man dunka till med släggan utanpå katalysatorn så det fastnade? Fast det är tjock plåt.

Lamda sonden lossade inte med värme. Rörtången kändes för liten. Kanske får fila på den och ta en mindre hylsa. Ska kolla mer i datorn efter lamda sonder mm. Mekonomens är svindyr. Har dessutom 4 sladdar??

Är det verkligen en lamda sensor i bakre katalysator? Eller är det en sensor med ett annat namn? Jag har svårt att hitta något när jag söker på den. Skroten kanske vet nåt vad den kallas?

Du kan kanske få en bra kabelskarv med dessa:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-10 -st-2000040888

Om du söker på Lambdasond med denna stavningen så kanske du hittar vad du söker.
Lycka till!
rostful
Tor 25 jul 2019 13:25 Svara med citat
Ja , men det var ingen kontakt på den lamdasonden som kom fram då jag sökte. Det var 4 kablar lösa typ. Hur ska jag se skillnad på 2 vita kablar? Övriga 2 kablar hade ju i alla fall olika färg. Kanske inte ens ska sitta på bakre katalysator heller. Utan i fram. Dålig info när det gäller Biltema.

Sen den direktanpassade lamdasonden 52-970 har för lång sladd. Så lång sladd är det inte i bakre lamdasond.

Bakre och främre lamdasond lär vara helt olika.

Jag beställde en bakre lamdasond från skroten. Jag är intresserad av numret på sonden. Har man numret kan man söka på nätet. Så man kan hitta en till bra pris.

De bakre sonderna omnäms som Injlamdasond på skrotsidan. det är virrigt då man söker på bildelssidor. De tror ju man ska ha sonden i fram.

Jag skulle plocka ihop en katalysator från Biltema+köpa ett rör och 2 skarvmuffar. Kanske kan köra in en bult i lamdasondhålet så länge..bilen lär ju funka ändå till lamdasonden kommer nästa vecka.

Nä, katalysatorer var slut på Biltema. Ska se om jag kan beställa. Jag är nog snabbare än dem..Men har de postorder??? Jag blir inte klok på det företaget det stod+1 i Skövde. Då tror man ju de har en katalysator hemma.

Jag ringde Kundservice, nä hon visste ingenting hur lång tid det tog att ta hem. Ja det vet ju inte jag heller. Det var därför jag ringde. Inte vet jag vart de har sitt centrallager. Glömde fråga. Spelar ingen roll. Jag litar inte alltid på Biltema. Man får reda ut själv oftast vad som passar till bilen.

Jag hade kontakt med Mekonomen.,men det var osäkert om den universal katalysatorn jag ville ha skulle fungera. Så det blev en Walker från Mekster. 3107 spänn. Inte så billigt som en universal alltså. Dessutom får jag såga av flänsen i fram då jag inget sånt har på min bil.

Hoppas det gick bra med beställning och betalning. 2 dagars pillande i datorn för att hitta grejer. Sen kan jag inte köra bilen för än jag får hem grejer. Vill inte palla ner bilen och sätta tillbaka gamla Katalysatorn. Inte när jag kämpat så för att få upp den på pallbockar+slängt under tjocka stockar osv i fall den skulle ramla ner.
rostful
Tis 30 jul 2019 18:30 Svara med citat
Min katalysator är på väg. Fick meddelande om det i måndags. Kanske kommer den då i bästa fall i morgon onsdag då.

Men lamda sonden verkar dröja. Vad händer om jag pluggar hålet med en bult i katalysatorn och kör några dagar utan lamda sond? Det borde väl vara som att köra med en trasig lamdasond? Nu är det den som mäter avgaserna i bakre katalysator. Kommer bilen att bli knäpp i några dagar? jag minns inte exakt hur bilen gick när främre lamda sond pajade. Jag har för mig att den gick som vanligt men att en varningslampa lyste. Någon som har koll? Skulle man få katalysatorn i morgon vill man ju köra en sväng, Det är ett himla väntade på delar. Man borde ha vissa grejer hemma på en egen lagerhylla. Eller skicka efter grejerna i god tid. Innan man skruvar sönder bilen. Det brukar inte gå så här sakta med posten. Kanske postnord har semester ock praktikanter får reda ut postgången?

17:20 Jag ringde runt lite.. Det finns en i grannstaden för 1700kr. Jag får sticka tidigt i morrn. Det är ett heltidsjobb att ha bilkrångel. Nu ska jag ut och greja vidare.

Senast ändrad Tor 01 aug 2019 17:21, ändrad totalt 1 gång
rostful
Tor 01 aug 2019 13:10 Svara med citat
Jag fick en Walker katalysator på posten. Ska greja med den. Måste såga av flänsen i fram, den med 3 skruvhål. För sånt har jag inte på mitt avgasrör.

Konat rör tyvärr på den katalysatorn. Skarvklämma direkt på lär nog inte funka. Får nog svetsa i ett rör. lite extrajobb.

sen hämta jag en injlamdasond på skorten. Som var beställd. Men OEM numret gör mig förbryllad. Det står på den jag köpte:036 906 262 AH

På min original sond står det 036 906 262 F Lite svårt att se..men det står nog så.

Frågan är: Funkar det med den jag köpte? Tyckte jag fick fram till 105 hästars motor ock sen till 102 hästars motor när jag googlade Kanske den jag köpte passar till båda? Någon som vet det? River jag upp påsen så får jag inte byta sonden/eller pengar tillbaka.

Det är en 18 mm gänga i kat. Får se om jag har en bult så länge. Att täppa hålet med och provstarta utan sond så länge.

16:10 Var och köpte ett större klämskarvrör på Biltema. Ska vara framför katalysator mot avgasröret, Måste svetsa på en rörbit i fram på kat. strax. Mäta och kolla först.

lamdasondfästet satt lite avigt..nästan upp mot bilen. Borde ha på sonden innan kat. skruvas fast. Är det fel sond är ju 500 kr. kastade i sjön.

16:55 Jag lämnade åter sonden. Fick pengar åter. Det stod på Mekster sida att den inte passade min bil.

Vart hittar jag en lamdasond snabbt nu då?? Det är väl bara möjligen Toveks som har sånt hemma. Men hur många tusen tar de? 3000 tusen? Bildelsaffärer har ju sällan nåt.

Jag får kolla Mekonomens sida. Strul en hel vecka nu. Sen helg på det. Fredag i morgon.
Mekonomen har ingen hemma.. Mn en firma en bit bort har en för 1700. Jag får dra dit när de öppnar i morgon.
maxmsm
Fre 02 aug 2019 0:03 Svara med citat
Kolla här:

http://bildelsbutiken.nu/

De brukar ha bra pris och vara snabba, och ordentliga.
rostful
Fre 02 aug 2019 0:07 Svara med citat
Tack! Ska kolla upp det. Bilen borde bli körklar i morgon. Har provmonterat kat. Hoppas man kan dra åt så det inte läcker.

Fredag:
Köpte en Bosch lamdasond. men det var ingen originalkontakt på. Utan någon korkad smart link koppling ock en instruktion med bara bilder. Jag får leta på nätet. Aldrig sett en sådan underlig kontakt. Sen kan man ju undra varför sladden bara ska vara 75 cm lång? Det försvårar ju om man ligger där under bilen och ska pilla ihop det hela. Jag vill inte röra originalkontakt som sitter fast i bil så att säga. Bara skarva.

På Youtube löder de ihop sladdarna och isolerar med vulktejp. De 2 vita sladdarna tycks vara ström. Den svarta är + grå -

Jag skulle hellre sen en film hur man kopplar i hop.I stället för den vimsiga beskrivning.

Hitta en film på Youtube. Installation: Bosch 02 sensor smart link.

Man fick inte löda ihop kablar. Luft i kablar? eller vad sa han? Sen ha samma längd som gamla kabeln.. De halverade både ny och gammal kabel sen satte ihop med den där underliga kopplingsdosan som följde med.
Jag får kolla igen.
maxmsm
Fre 02 aug 2019 11:23 Svara med citat
Du har skrivit om mekster.se här tidigare, vad är di erfarenhet av dessa?
Jag mailade dem för ett par dagar sedan utan att få svar och idag har jag suttit i telefonkö som 1 i kön i mer än 30 minuter och sedan valde jag att de ringer upp men det händer inte ett dugg.
rostful
Fre 02 aug 2019 17:29 Svara med citat
Det tar tid att få svar.. Jag frågade med en sak via mail. Undrar om det tog en vecka eller nåt innan jag fick svar. De kanske har lite ledigt eller har lite semester. Eller har fullt upp med beställningar.

Jag har nyligen upptäckt den firman. Jag har köpt bromsgrejer där till bra pris.. Sen katalysator. Det tog lite tid med den. De har centrallager i en annan stad. Jag vet inte ens var firman ligger. Har inte tänkt på det. Vanligtvis kommer grejerna fort. 3-4 dagar. De ska ha det mesta hemma så man slipper köpa från Tyskland.

Jag hämta lamdasond i dag. Blev lite snopen att den inte var kopplad till en kontakt. Jag fick koppla själv, Det var pillrigt. Jag klippte bara av sladdarna på den till hälften. Sen buntade jag ihop sladdar med buntband.. Sonden var lite längre än original. Men jag tror den får plats.

Hade jag klippt av sladdar mer hade det varit svårt att montera då gamla sladdar satt kvar i bilen. Något trångt att greja under bilen. Höljet var segt med att få av på sladdar. Provade 2 olika skalare. Nä det var besvärligt.

Jag fick täta lite där jag svetsat på röret med..ser man att det droppar vatten så är det otätt.

Ska köra ett tag och sen eventuellt täta mer. Jag stoppar en trasa i avgasaröret. Nyper åt med en svetstång sen kollar med ficklampa då de är lite mörkt. Lättare att se läckor då.

Synd bara att jag inte köpte sonden via nätet. 1707 kr är rätt mycket.

Sen läckte det avgaser i fram. Fick flytta klämröret lite ock kleta på Gun gum tätning. Det blev tystare sen. Ska strax provköra. Ska bara lufta bakre bromsar en gång till när ändå bilen står upp-pallad.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Fre 02 aug 2019 20:21 Svara med citat
Jaha...