Forum - Golf 7 (13-19) - Köpråd 1.2 / 1.4 TSI Sportsvan

Nidhogg
Ingen VW Ort: Norrköping
Mån 29 jul 2019 15:28 Svara med citat
Hej!
Vi håller på och tittar på en ny bil åt min sambo, hon ska ha den som främst pendlarbil som mestadels kommer gå mellan hemmet och arbetet (6 km landsväg +2 km stadstrafik enkel resa).
Hon vill ha något som inte drar så mycket men med den korta körcykeln så är tyvärr diesel uteslutet.
Men nu har hon fastnat för en Golf 7 Sportsvan, tillräckligt med utrymme för två barnstolar och barnvagn, men ändå liten och bränslesnål.
Någon gång ibland åker hon och hälsar på sina systrar, den ena ca 30 km bort och den andra ~180km (Norrköping -> Stockholm).

Vi kollar på bilar som är ~3 år gamla och som gått 2-4000 mil.
Hur är nya (EA211) generationen TSI-motorer? Att man plockat bort kamkedjan verkar ju vara en fördel i VW´s värld, men finns det någon konsensus i hur motorn är?
Tänkte på oljeförbrukning och liknande, anses dom vara "normala"?


Vi har elstolpe hemma men inte på hennes jobb, så därför funderar jag på att köpa en bil med parkeringsvärmare, men på VW´s ordbok på deras hemsida (https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/volkswagen-ordbok/ p.html) står det:
"Parkeringsvärmaren, som inte får förväxlas med en motorvärmare, värmer kupén med hjälp av motorns kylvätska och bilens ordinarie kupéfläkt."

Då värmer alltså VW´s originalvärmare inte motorn..? Trodde i min enfald att det var det man ville, för att minska slitage och värna miljön..
Betyder det att slingan in till kupén är separat, och att motorn när den startas och blir varm öppnar en ventil som kopplar ihop kupéns slinga med motorn?

Nåväl, på Calix sida har jag hittat en värmare som ska passa till den motorn som också värmer kylarvätskan: https://www.calix.se/produkter/soek-produkt-personbil?action=vehicleDe tails&vehicleId=2147015979

Finns även en kontaktvärmare, men nej tack.
Då undrar jag dock, om man kopplar in den enligt instruktionerna (längst ner under motorn), blir den inkopplad på motorns slinga så den värmer motorns kylvätska?

Jag är mest intresserad av att vara snäll mot motorn, sedan kan man installera en elektrisk kupéfläkt att användas hemma, och så får hon köra parkeringsvärmaren på jobbet för att i alla fall slippa skrapa rutor.
Och sedan kan man även installera en batteriladdare när man ändå håller på så sparar man batteriet.
Men helst hade jag nöjt mig med att installera bara batteriladdare så hade hon kunnat köra inbyggda värmaren både hemma och jobbet, men det försvinner ju lite av idén om motorn inte skonas..


Hur är 1.2/1.4-motorerna annars? Hon kör i dagsläget en V70 2.5T som då har bra med effekt, och hon har testat min morsas V50 D2 och tycker att den känns pigg och rolig, men den har ~280Nm mot 1.2 TSI´s 180Nm (?).
Känns den pigg eller slö?
Vi ska provköra en inom kort, men det kan ändå vara värt att få lite input Smile
Det här gäller då också en småbarnsmor som aldrig är i närheten av varvstopp så upplevd körkänsla är det intressanta, inte vad respektive bil gör 0-100 enligt faktablad Smile


Så, fungerar den här lilla bilen bra till både lättare landsvägspendling samt en långtur till huvudstaden?
Är det nått speciellt att tänka på inför köp?
Vanliga fel och brister som kan uppstå på motorgenerationen eller modellen?

Tack på förhand!