Forum - Golf 7 (13-19) - DSG 7vxl hugger och rycker

Mr Hult
Kör: Golf 7 Ort: Halmstad Medlem: 24 juni 2015
Sön 11 aug 2019 14:18 Svara med citat
Jag har problem med med min DSG låda 7vxl.
Den rycker vid växling tydligaste från ettan till tvån.
Är det någon som haft samma problem?
Vad kan felet bero på?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Sön 11 aug 2019 14:59 Svara med citat
Mr Hult skrev:
Jag har problem med med min DSG låda 7vxl.
Den rycker vid växling tydligaste från ettan till tvån.
Är det någon som haft samma problem?
Vad kan felet bero på?

Kan vara lamellerna som är slut. Har den gått långt?

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
Mr Hult
Sön 11 aug 2019 15:34 Svara med citat
Den har gått 5800 mil. Den var lite ryckig redan för några år sedan. Årsmodell 2016. Men nu tycker jag det blivit mer markant, i synnerhet vid start då den växlar upp från växel 1 till 2.
candyweiss
Sön 11 aug 2019 15:43 Svara med citat
Mr Hult skrev:
Den har gått 5800 mil. Den var lite ryckig redan för några år sedan. Årsmodell 2016. Men nu tycker jag det blivit mer markant, i synnerhet vid start då den växlar upp från växel 1 till 2.

Jag fick bytt lamellerna på min 1.4tsi DSG7 vid 2500 mil, iofs en mk6. Jag hade ungefär samma tendens som du.
Fick bytt på garantin, enligt verkstaden var de felmonterade på fabriken.

Gilberto
Kör: Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark Medlem: 29 januari 2015
Tor 15 aug 2019 10:30 Svara med citat
Hej,
Detta är ingen hjälp, det vet jag, men du ska veta att du är inte den ända som har detta problem! Jag har det också. Jag bor i Köpenhamn och i Danmarks största VW fora är detta den absolut längsta tråden:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=117621
Jag vet att det är på danska men det är inte så svårt... Very Happy 120 sidor med inlägg bara om detta problem!
Jag nämnde det till min verkstad i juni och fick beskedet att jag skulle köra litet mera "aggressivt" och ibland välja att växla manuellt och oftare använda "S" ställningen vid accelerationer. De sade at "liksom bromsar, ska kopplingsplattorna användas" och stresstestas för att hållas "rena". Jag vet för litet för att kommentera detta men det har faktiskt hjälp mig.
Många har löst problemet genom software: https://danskbilservice.dk/gearservice/
Genom att installera ett Holländskt software får man massor av fördelar och bättre köregenskaper med DSG lådan. Jag har inte provat eftersom min går bättre nu men jag är frestad...
Gilberto
Mr Hult
Ons 20 nov 2019 16:13 Svara med citat
Hej Gilberto!
Tack för ditt svar. Läste många av de inlägg som fanns på danska forumet. Förstod att jag ej var ensam.
Nu är dock problemet löst för mig. Efter många diskussioner med verkstaden så har de fixat växellådan.
Det var något fel på mjukvaran. De nollställde och programmerade om den bara. Ville ändå ha 3000 kr men efter diskussion tog de det på garanti eller goodwill.
Mycket mystiskt det där med goodwill. Jag ringade VW centralt men de sa att det var upp tillvarje verkstad lokalt att både besluta och bekosta. I detta fall hade jag ju inte gjort någonting och ändå började växellådan krångla. Så ska det ju inte vara. Nog borde volkswagen vara rädda om sitt ryckte tycker jag och bygga bilar som håller mer än 6000 mil.
Hursomhelst nu är jag nöjd och tack alla ni som svarat på min tråd! Kul med folk som engagerar sig och hjälper oss ”Golfare” emellan. Smile
Gilberto
Kör: Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark Medlem: 29 januari 2015
Tor 21 nov 2019 9:56 Svara med citat
Hej Mr Hult,
Skönt att det ordnade sig för dig utan kostnad. Tyvärr ser 100% av alla verkstäder i DK inte detta som ett problem men som en 'naturlig' del af DSG lådan. Ingen vill påtaga sig ansvar för detta i DK. Sad (Därför den otroligt långa tråden i forumet (forat...?) Bra att Du fick löst det.
Kör försigtigt
Gilberto
1987
Kör: Golf 7 Alltrack 1.8TSI -18 Ort: Umeå Medlem: 20 juni 2018
Tor 21 nov 2019 21:13 Svara med citat
Min DSG6 har haft detta beteende ända sedan den var fabriksny, nu har den gått 2500 mil och har varken blivit bättre eller sämre. I min bil är problemet ganska sällsynt, det uppstår "lite då och då" och det är egentligen inte värre/sämre än vissa ganska nya Volvo och Audi med autolåda som jag har kört en hel del mil med.

Men visst, det är inte alls optimalt, och jag kan förstå att ägarna reagerar.
Mr Hult
Sön 05 jul 2020 20:51 Svara med citat
Vill bara meddela att bilen går jättebra nu för mig och växlar mjukt. Det är som en helt annan bil. Nybilskänsla.
Och så var det det där med Goodwill. När jag först påpekade felet och garantin gått ut så sa servicemottagaren att det var ett plus att jag servat bilen hos dem hela tiden. Och efter lite påstötningar så gjorde de faktiskt det. Men självklart var det ju inte. (Se f.ö. tråden jag påbörjade om utökad inspektion)

Jag tycker forfarande det är märkligt att VW centralt inte engagerar sig i Goodwill. Men vem vet de kanske bara sa så för att slippa en massa missnöjda kunders samtal.
SH
Kör: Golf 7 SV-2016, Tsi 1.2 Ort: Uppsala Medlem: 22 november 2015
Ons 08 jul 2020 13:40 Svara med citat
Jag har samma problem på min Golf SV 2016 (DSG7) som nu gått 6500 mil. Problemet uppstår INTE vid jämnt gaspådrag från start utan när man försiktigt smyger igång på 1:an och sedan släpper gasen, då hackar/hugger den till och lägger i 2:an.Om man vid nästa service begär att de ska uppdatera lådan utan felsökning, är det gratis?
Mr Hult
Ons 08 jul 2020 21:04 Svara med citat
SH skrev:
Jag har samma problem på min Golf SV 2016 (DSG7) som nu gått 6500 mil. Problemet uppstår INTE vid jämnt gaspådrag från start utan när man försiktigt smyger igång på 1:an och sedan släpper gasen, då hackar/hugger den till och lägger i 2:an.Om man vid nästa service begär att de ska uppdatera lådan utan felsökning, är det gratis?

Exakt samma fel hade min, dvs den ville rycka till och lägga i tvåan direkt. Dessutom så stod den inte still i backe med svagt bakåtlut.
Åtgärden från verkstaden var att de ändrade grundinställningen i mjukvaran. Tror inte detta var så så komplicerat. Men så hade de dessutom gjort felsökning. Inalles ville de ha 2790kr för arbetet.
Efter mycket diskussion så tog de till slut som goodwill.
Gratis? Ja du kan ju alltid försöka. Men självklart är det nog inte. Jag önskar dig lycka till! Cool
SH
Kör: Golf 7 SV-2016, Tsi 1.2 Ort: Uppsala Medlem: 22 november 2015
Lör 29 aug 2020 14:22 Svara med citat
Jag har nu fått min växellåda åtgärdad, de gjorde en nollställning och kalibrerning av mjukvaran utan kostnad. Möller bil i Uppsala var mycket tillmötesgående, först hade den inne en dag för provkörning då de konstaterade felet, sedan ville de ha in den 2 dagar för en mer djupgående analys och sa att jag skule göra en felanmälan till försäkringsbolaget ifall de skulle behöva byta koppling och/eller mekatronic, deras ambition var att gör mig helt skadefri. Bilen går nu bra men de sa att om felet återkommer behöver de kanske byta koppling och eventuellt mekatronic, tummen upp för Möller bil Uppsala! Cool
Mr Hult
Lör 05 sep 2020 10:38 Svara med citat
Stort grattis!👍
Det tjänade du mycket på att Möller bil var tillmötesgående.
Jag kan bara meddela att min Golf har fungerat klanderfritt sedan de åtgärdat felet för mig. Hoppas det blir samma för dig.😎
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Sön 06 sep 2020 9:47 Svara med citat
Mr Hult skrev:

Jag tycker forfarande det är märkligt att VW centralt inte engagerar sig i Goodwill. Men vem vet de kanske bara sa så för att slippa en massa missnöjda kunders samtal.

Man kan tycka vad man vill om upplägget men det är faktiskt så att det är upp till varje ÅF om man vill ge goodwill. Det gör tyvärr oxå att man kanske kan få lite olika beslut beroende på vilken ÅF man vänder sig till.
Just därför är det "bara" trogna kunder som får goodwill. Servar man bilen på tex Mekonomen och bara åker till den auktoriserade verkstaden när man vill ha gratis hjälp. Ja, då är det inte så konstigt att man blir nekad?
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Sön 06 sep 2020 10:51 Svara med citat
Masi skrev:
Man kan tycka vad man vill om upplägget men det är faktiskt så att det är upp till varje ÅF om man vill ge goodwill. Det gör tyvärr oxå att man kanske kan få lite olika beslut beroende på vilken ÅF man vänder sig till.
Just därför är det "bara" trogna kunder som får goodwill. Servar man bilen på tex Mekonomen och bara åker till den auktoriserade verkstaden när man vill ha gratis hjälp. Ja, då är det inte så konstigt att man blir nekad?
/Mats

Var någon tråd här på forumet, minns inte vilken eller vad felet/problemet handlade om. Men det var en äldre man (medlem här) som köpt alla sina bilar och alltid servat och reparerat hos samma VW-handlare under närmare 40 år. Problemet var inget större eller extremt dyrt, men någon goodwill var det absolut inte tal om. Vill minnas att medlemmen skrev att det var sista bilen det stod VW på i hans ägo.

Masi
Sön 06 sep 2020 11:50 Svara med citat
candyweiss skrev:
Var någon tråd här på forumet, minns inte vilken eller vad felet/problemet handlade om. Men det var en äldre man (medlem här) som köpt alla sina bilar och alltid servat och reparerat hos samma VW-handlare under närmare 40 år. Problemet var inget större eller extremt dyrt, men någon goodwill var det absolut inte tal om. Vill minnas att medlemmen skrev att det var sista bilen det stod VW på i hans ägo.

Utan att veta vad det är för ärende du syftar på så är det som sagt faktiskt upp till den enskilde ÄF att avgöra om man vill ta den kostnaden på GW.
Man kan ju tycka att en bil inte ska gå sönder alls i en perfekt värld men nu gör dem ju det trots allt. En ÅF har ju helt enkelt inte råd att ta alla fel på GW utan det blir ju en bedömning från fall till fall.
Det är ju tråkigt att en trogen VW kund kanske väljer en Kia vid nästa byte. Då hade det kanske varit bättre att ta den kostnaden trots allt.
Men om det inte var något hiskeligt dyrt kanske det inte heller som kund var så mycket att bråka om?
Går ju att vända och vrida på allt.
/M

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Sön 06 sep 2020 12:35 Svara med citat
Masi skrev:
Utan att veta vad det är för ärende du syftar på så är det som sagt faktiskt upp till den enskilde ÄF att avgöra om man vill ta den kostnaden på GW.
Man kan ju tycka att en bil inte ska gå sönder alls i en perfekt värld men nu gör dem ju det trots allt. En ÅF har ju helt enkelt inte råd att ta alla fel på GW utan det blir ju en bedömning från fall till fall.
Det är ju tråkigt att en trogen VW kund kanske väljer en Kia vid nästa byte. Då hade det kanske varit bättre att ta den kostnaden trots allt.
Men om det inte var något hiskeligt dyrt kanske det inte heller som kund var så mycket att bråka om?
Går ju att vända och vrida på allt.
/M

Det jag menade var att "man" nämner ofta hur bra det är att alltid serva bilen hos en VW-verkstad, annars kan man glömma allt vad goodwill heter. Men, undrar egentligen hur många som får något på goodwill?
Tror (vet alltså inte) att de personerna är väldigt lätträknade som fått någon "gratis" hjälp. Vi i vår familj har aldrig fått någon goodwill trots många VW under många år. Och ja, vi har haft fel efter att garantin gått ut och vi har servat hos VW hela tiden. Men jag garanterat att det är slut med det nu, inga fler bilar i VW´s verkstäder.

Masi
Sön 06 sep 2020 12:46 Svara med citat
candyweiss skrev:
Det jag menade var att "man" nämner ofta hur bra det är att alltid serva bilen hos en VW-verkstad, annars kan man glömma allt vad goodwill heter. Men, undrar egentligen hur många som får något på goodwill?
Tror (vet alltså inte) att de personerna är väldigt lätträknade som fått någon "gratis" hjälp. Vi i vår familj har aldrig fått någon goodwill trots många VW under många år. Och ja, vi har haft fel efter att garantin gått ut och vi har servat hos VW hela tiden. Men jag garanterat att det är slut med det nu, inga fler bilar i VW´s verkstäder.

Ett exempel är alla som fått sina högtalare utbytta efter att garantin gått ut eller fått sina bakluckor omlackade trots att lackgarantin bara är 3 år. Men det hanteras nog väldigt olika över landet. En bil är inte bättre än sin verkstad, oavsett bilmärke.
/M

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Sön 06 sep 2020 13:03 Svara med citat
Masi skrev:
Ett exempel är alla som fått sina högtalare utbytta efter att garantin gått ut eller fått sina bakluckor omlackade trots att lackgarantin bara är 3 år. Men det hanteras nog väldigt olika över landet. En bil är inte bättre än sin verkstad, oavsett bilmärke.
/M

Just högtalarna och lackeringen var en sådan stor och känd sak så jag tror inte de "vågade" annat?
Var väl inte heller ÅF som tog det på sig utan VGS och i slutändan VAG.

Masi
Sön 06 sep 2020 13:08 Svara med citat
candyweiss skrev:
Just högtalarna och lackeringen var en sådan stor och känd sak så jag tror inte de "vågade" annat?
Var väl inte heller ÅF som tog det på sig utan VGS och i slutändan VAG.

All goodwill går via ÅF, i slutändan är det en kostnad för ÅF om än inte hela summan på vissa saker. Det är en av anledningarna till att ÅF beslutar om det ska röra sig om GW.
/M

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
candyweiss
Sön 06 sep 2020 13:30 Svara med citat
Masi skrev:
i slutändan är det en kostnad för ÅF om än inte hela summan på vissa saker

Precis. Förmodligen därför man i stort sett aldrig får goodwill, utan enbart när VGS eller VAG tar kostnaden.