Forum - Golf 5 (04-08) - Inre fläktmotstånd

bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Sön 11 aug 2019 18:21 Svara med citat
Den inre fläkten med tre olika hastigheter funkar bara på högsta läge 4, fläktmotståndet är orsaken men nu har jag bränt 2 st. det sista var helt nytt funkade i 14 dagar, känns felet igen? är det någon känd orsak? kan inte bara köpa ersättning stup i ett.
bildock
Ons 22 jan 2020 16:43 Svara med citat
bildock skrev:
Den inre fläkten med tre olika hastigheter funkar bara på högsta läge 4, fläktmotståndet är orsaken men nu har jag bränt 2 st. det sista var helt nytt funkade i 14 dagar, känns felet igen? är det någon känd orsak? kan inte bara köpa ersättning stup i ett.

Nu kan jag svara själv: nästa fläktmotstånd har hållit men jag anade att fläkten kärvade trots endast 8000 mil kunde inte ha använts så mycket.
Jodå fläkten kärvade, vid den övre lagringen av genomgående ]axel med ankaret som snurrar så axeln kanske är av rent järn som rostar lätt,
Som sagt vid den övre delen av axeln syns en hylsa samt en styrning där axeln roterar och denna styrning har rostat ihop på axeln så alltsammans snurrade mot nämnda hylsa, försökte slå loss men nej, bytte till annan från skroten och såg till att ha en oljefilm och lite fett i båda ändar av ankaraxeln bara dela övre halvan med nedre så kommer rman åt, det är så lätt att plocka ur fläkten då och då och smörja dessa lagringar så håller nog fläktmotstånden kanske därför det byts ibland då motståndet med värmeutveckling så termomotståndet utlöses, men jag har skaffat några termomotstånd på 240 grader för att ha i reserv, jag såg att till Golf 4 användes motstånd 197 grader[/quote]
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Ons 22 jan 2020 17:17 Svara med citat
Termosäkringen bör inte ha högre värde än just ca 180-190C+, finns dom som byglat detta motstånd med resultat att bilen börjat brinna Very Happy

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
bildock
Ons 22 jan 2020 17:24 Svara med citat
Bygla är väl inte samma sak som ett termomotstånd, ang styrkan på termosäkringen har jag hunnit samla på mig rätt många över 10-talet och alla samman är från golfV original och dessa har motstånd 240grader det tog ett tag att få reda på vilket värde det skulle vara även mitt nya som gick sönder var på 240 grader.
Innan jag fick veta värdet undersökte jag även Golf IV men där var värdet som jag skrev i mitt inlägg 197 grader
bildock
Fre 24 jan 2020 13:24 Svara med citat
Nu har jag plockat sönder fläktmotorn och döm om min förvåning de tfinns inte några kullager på ankaraxeln, den enda lagring som fanns var den bussning som börjat rotera mes ankaraxeln..
Jag trodde naturligtvis att axeln var permanentsmord inpackat lager med fett, nej nu tjänstgör nämnda bussning som glidlager och måste smörjas då och då, har aldrig sett ett serviceschema där bortplockning av fläktmotor ska ske för smörjning, ja den måste bort för att komma åt övre lagring.
Inte undra på att så ofta fläktmotståndet inte håller då fläkten går utan smörjning, fläktmotståndet blir belastat och som följd termosäkringen löses ut.
Det här händer med många olika bilmärken men helt onödigt om man ibland plockar ner fläkten och smörjer lite, tror inte mitt fläktmotstånd pajar någon mer gång.