Forum - Golf 2 (83-91) - Går varm 1.8 -91a

Peltzor
Kör: Golf 2 1.8 GL Ort: Boden Medlem: 17 september 2019
Tis 17 sep 2019 20:14 Svara med citat
Bilen gick varm igår.
Så tänkte höra om möjliga orsaker.

Inte ägt bilen så länge men har tänkt tidigare på att tempmätaren aldrig gått över 1:a strecket, gjorde den inte nu heller när den kokade.
Kan det vara orsaken? För jag har aldrig nog aldrig hört kylfläkten starta heller.

Alltid haft bra värme inne i bilen
Nedre slangen från kylaren var iskall medan den övre knappt gick att ta på.

Jag bytte kylvätskeröret för en dryg vecka sen och då tömde jag systemet. Tycker att jag gjort enligt konstens regler när jag sedan fyllde på ny glykol och luftade, kört 20 mil sen dess utan problem innan den nu gick varm, men tänker att det kanske varit luft i systemet ändå och det varit orsaken?

Var och köpte en ny termostat idag men har kört fast lite då jag har en 91a med Servo och jag kommer fasen inte åt termostaten för servopumpen är i vägen, därför jag tänkte höra med er kunniga vad som kan vara felet? Innan jag fortsätter svära över detta termostatbyte!

Vattenpump?
Termostat?
Locket till expansionskärlet?
Luft i systemet?
Nån givare?
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Tis 17 sep 2019 23:25 Svara med citat
När du luftade systemet, hade du full värme på inne i bilen när du luftade? (ha full värme på och locket till expansionskärlet ska vara på, sen när vattnet sjunker så stäng av och fyll på mer)
Servopumpen måste vikas undan (häng av remmen) för termostat byte (det finns en dold skruv bakom servopumpen oxå)
Givaren för fläkten sitter på kylaren.

My check engine light is a flashlight
Peltzor
Ons 18 sep 2019 21:48 Svara med citat
Hade full värme på medan jag avluftade men locket hade jag dock av. Kan det vara så enkelt?

Vad tyder det på att inte kylfläkten går igång, givare eller termostat? (Om vi antar att inte fläkten gått sönder)

Alltså försökte få lös servopumpen igår, gick verkligen inte. Hade till och med Haynesboken som hjälp men gick bet. Finns det ngn bra guide hur man får lös pumpen?

Tack för svar 😄
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Ons 18 sep 2019 21:53 Svara med citat
Peltzor skrev:
Hade full värme på medan jag avluftade men locket hade jag dock av. Kan det vara så enkelt?

Vad tyder det på att inte kylfläkten går igång, givare eller termostat? (Om vi antar att inte fläkten gått sönder)

Alltså försökte få lös servopumpen igår, gick verkligen inte. Hade till och med Haynesboken som hjälp men gick bet. Finns det ngn bra guide hur man får lös pumpen?

Tack för svar 😄

Har du byglat fläkten och kollat så att den funkar?
Peltzor
Tor 19 sep 2019 11:32 Svara med citat
Har inte byglat fläkten. Googlade vad det innebär och ska prova det ikväll 👍
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Fre 20 sep 2019 17:06 Svara med citat
Jag hade samma problem med min MK2 och min MK3 har samma problem att nedre kylarslangen aldrig blir varm, dock har ingen av bilarna kokat.

Min Mk2:a blev bra efter att jag bland annat bytt vattenpumpen, läs mina inlägg i den här tråden: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=51505&sid=b93c86800b8b299 2de0b09b1148be4fb

Som jag skrev i den andra tråden såg det inte ut att vara något fel på den gamla vattenpumpen så jag vet inte exakt vad det var för fel.
Peltzor
Lör 21 sep 2019 12:29 Svara med citat
Bytt kylarlock och fyllt på och luftat, nu blev den undre slangen varm också. Mätaren i bilen står bara på 1a strecket trots att slangarna i motorutrymmet knappt går att ta på. Är det den blåa givaren på kylarslangen som går in i motorn som är givaren till mätaren inne i kupén?

Antar att den svarta 3-poliga givaren på kylaren är den som säger åt fläkten när den ska starta?
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 21 sep 2019 14:30 Svara med citat
Ja, givaren i kylaren är till fläkten i kylaren, kommer inte ihåg vilken givare på kylarslangen som är till mätaren, men varmkör bilen och sen rycker du ur kontakten så ser du om mätaren e död Wink

My check engine light is a flashlight
Peltzor
Lör 21 sep 2019 18:10 Svara med citat
Provade att bygla fläkten idag också och den gick igång. Så ska prova byta givaren på kylaren till veckan.

Rätt smart att rycka den, ska testa det med 👍
Peltzor
Lör 21 sep 2019 20:26 Svara med citat
Alltså blir snart galen. Läst alla relevanta trådar här och på gtiklubben och det sägs olika i varenda tråd. Blir inte klok av Haynes heller.

Har en röd och blå givare på ovansidan på kylslangen som går in i motorn samt en svart på undersidan.
Den blåa givaren hade oxiderat rejält.

Vilken gör vad?

Svara bara om du är 100% för som jag skrev ovan så har jag läst olika om alla 3 ungefär i varenda tråd jag läst
Andreas H
Sön 22 sep 2019 8:37 Svara med citat
Peltzor skrev:
Alltså blir snart galen. Läst alla relevanta trådar här och på gtiklubben och det sägs olika i varenda tråd. Blir inte klok av Haynes heller.

Har en röd och blå givare på ovansidan på kylslangen som går in i motorn samt en svart på undersidan.
Den blåa givaren hade oxiderat rejält.

Vilken gör vad?

Svara bara om du är 100% för som jag skrev ovan så har jag läst olika om alla 3 ungefär i varenda tråd jag läst

Den blåa givaren sitter bara i bilar med katalysator så den gissar jag på går till databoxen, den röda givaren har en brytfunktion vid ca 60 grader så den gissar jag på att den styr spjället till förvärmningen, då återstår den svarta som jag gissar på går till tempmätaren. Wink

Ingen av dessa givare kan dock orsaka problemet du har med cirkulationen.
maxmsm
Sön 22 sep 2019 11:05 Svara med citat
Andreas H skrev:
Den blåa givaren sitter bara i bilar med katalysator så den gissar jag på går till databoxen, den röda givaren har en brytfunktion vid ca 60 grader så den gissar jag på att den styr spjället till förvärmningen, då återstår den svarta som jag gissar på går till tempmätaren. Wink

Ingen av dessa givare kan dock orsaka problemet du har med cirkulationen.

Cirkulationsproblemen verkar han ha löst så om du har rätt så är det tydligen den svarta givaren som visar fel.
Andreas H
Sön 22 sep 2019 21:40 Svara med citat
maxmsm skrev:
Cirkulationsproblemen verkar han ha löst så om du har rätt så är det tydligen den svarta givaren som visar fel.

Jag missade det, blir nedre slangen varm är allt som det ska med cirkulationen.
Peltzor
Mån 23 sep 2019 23:04 Svara med citat
Köpt ny givare till kylaren och till den svarta som sitter på undersidan av den blåa och röda. Får dom imorgon, ska bli intressant och se om dom löser problemet.

Tusen tack för svaren hörrni! 👍😊
Peltzor
Tor 26 sep 2019 19:28 Svara med citat
Gjorde susen. Kylfläkten går igång och tempen på mätaren visas nu korrekt 👍👍
maxmsm
Tor 26 sep 2019 20:33 Svara med citat
Peltzor skrev:
Gjorde susen. Kylfläkten går igång och tempen på mätaren visas nu korrekt 👍👍

Grattis!
Mycket trevligt att vi fick följa din felsökning och reparation hela vägen in i mål! Thumbs up