Forum - Golf 7 (13-19) - Alltrack frågor

ghost79
Kör: Golf 7 Sportcombi Ort: Göteborg Medlem: 11 augusti 2018
Sön 29 sep 2019 19:51 Svara med citat
Hej!
Ska byta till en Alltrack och undrar om det är några typiska fel
eller annat irriterande som är värt att känna till innan köp.

Iom att detta blir min första 4-hjulsdrivna bil så undrar jag hur den klarar
sig i snö och halkiga backar Smile

Tacksam för svar

Mvh Henric
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Mån 30 sep 2019 19:15 Svara med citat
Framförallt ska du byta haldexolja med högst 3.000 mil intervall. Kolla att den verkligen driver på alla 4, ingen varning ges om haldex pumpen lagt av. Funkar haldex som det ska tar sig bilen fram fånigt enkelt! Haft golf 7 och nu tiguan och som sagt, ingen risk att du fastnar. Kört odubbat på bägge.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 30 sep 2019 21:36 Svara med citat
Mranderz skrev:
Framförallt ska du byta haldexolja med högst 3.000 mil intervall. Kolla att den verkligen driver på alla 4, ingen varning ges om haldex pumpen lagt av. Funkar haldex som det ska tar sig bilen fram fånigt enkelt! Haft golf 7 och nu tiguan och som sagt, ingen risk att du fastnar. Kört odubbat på bägge.

Märkligt att det skiljer så mellan olika bilmärken. Har hört att tex Volvo aldrig byter i sina Haldex.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
ghost79
Kör: Golf 7 Sportcombi Ort: Göteborg Medlem: 11 augusti 2018
Tis 01 okt 2019 7:42 Svara med citat
Ok då ska jag kolla det med försäljaren. Tack!
Don tomaso
Kör: Golf 7 Alltrack TDI-17 Ort: Båstad Medlem: 15 juli 2016
Ons 01 jan 2020 20:16 Svara med citat
6000 mil/3 år är intervallet för Haldexoljan i min Golf Alltrack 2017. VW kanske har hört om Volvos alla rasade Haldexpumpar på generation 5 som inte har något filter och därför behöver oljebyte på intervall.
Mranderz
Tor 02 jan 2020 20:28 Svara med citat
Eller så har de hört om sitt eget märkes raserade haldex 5 pumpar utan filter...
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Tor 02 jan 2020 23:17 Svara med citat
Don tomaso skrev:
6000 mil/3 år är intervallet för Haldexoljan i min Golf Alltrack 2017. VW kanske har hört om Volvos alla rasade Haldexpumpar på generation 5 som inte har något filter och därför behöver oljebyte på intervall.

Vill inte vara "besserwisser" men kommer med ett förtydligande.

Haldex service var 3:e år ingen begränsning körsträcka. Gäller även GTI LSD (diffspärr).

DSG service var 6000:e mil.

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
candyweiss
Fre 03 jan 2020 1:55 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Vill inte vara "besserwisser" men kommer med ett förtydligande.

Haldex service var 3:e år ingen begränsning körsträcka. Gäller även GTI LSD (diffspärr).

DSG service var 6000:e mil.

/Peter

Har för mig att DSG är 6000 mil eller 4 år.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Mranderz
Fre 03 jan 2020 16:48 Svara med citat
Man kan ju göra som man vill. Däck kan man också byta var tredje år oavsett körsträcka. Efter att själv fått haldexras vid 5000 mil, 2.5 år och då fått höra att jag borde bytt olja tidigare så väljer jag numera att byta haldexolja var 3.000 mil och dsg var 4500 mil. Har svårt att förstå hur tid kan trumfa sträcka då oljan rimligtvis slits med användning och inte ålder. Men återigen, det står var och en fritt hur man vill vårda sin bil.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Fre 03 jan 2020 17:02 Svara med citat
Peter_senior skrev:

DSG service var 6000:e mil. Ingen period.

/Peter

Det jag skrivit ovan är inget "tyckande" utan ren fakta från erWin.

ErWin är VAG:s verkstadshandbok på nätet (för den som ej känner till det).

Kör man taxi eller körskolebil gör man kanske en omvärdering av när det är dax för service Very Happy. 3 år är LÅNG tid i en taxi. 6000 mil är LÅNG körsträcka i en övningsbil. Aldrig fel att göra det tätare!!

/Peter

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Don tomaso
Fre 03 jan 2020 17:31 Svara med citat
Mranderz skrev:
Man kan ju göra som man vill. Däck kan man också byta var tredje år oavsett körsträcka. Efter att själv fått haldexras vid 5000 mil, 2.5 år och då fått höra att jag borde bytt olja tidigare så väljer jag numera att byta haldexolja var 3.000 mil och dsg var 4500 mil. Har svårt att förstå hur tid kan trumfa sträcka då oljan rimligtvis slits med användning och inte ålder. Men återigen, det står var och en fritt hur man vill vårda sin bil.

Olja i allmänhet, syntetisk i synnerhet, får försämrade egenskaper över tid. Precis som ett däck åldras, vinterdäck bör väl inte användas i fler än 3 säsonger då dom blir hårda och får försämrade egenskaper.

Själv blev jag väldigt förvånad när jag lämnade min Alltrack på service vid 4200 mil i Juni förra året och dom INTE bytte olja/filter. Detta gjordes vid 2800 mil året innan och jag såg ett oljebyte som självklart efter 1400 mil. Men det var inget som behövdes bytas, dock byttes Haldexoljan. Naturligtvis svängde jag förbi Mekonomen på vägen hem och köpte 5 liter olja och ett filter och bytte det själv. Att köra mer än 1500 mil med samma olja/filter är emot alla mina principer.

Växellådsoljan och Haldexoljan ser jag ingen anledning att greja med själv, ej heller att betala extra för att verkstaden ska göra det oftare än föreskrivet. Går nån av komponenterna sönder så kostar det 750kr i självrisk så det är knappt lönt att bråka med det ändå. Jag kan förvisso resonera likandant med motorn, men det känns ändå lite bättre i själen att byta oftare då bilen rullar ganska korta sträckor.
candyweiss
Fre 03 jan 2020 18:06 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Det jag skrivit ovan är inget "tyckande" utan ren fakta från erWin.

ErWin är VAG:s verkstadshandbok på nätet (för den som ej känner till det).

Kör man taxi eller körskolebil gör man kanske en omvärdering av när det är dax för service Very Happy. 3 år är LÅNG tid i en taxi. 6000 mil är LÅNG körsträcka i en övningsbil. Aldrig fel att göra det tätare!!

/Peter

Jag säger absolut inte emot dig, tvärtom.
Men jag bokade service för några dagar sedan. VAG- verkstaden sa 6000 mil och jag vill minnas att han sa 4 år, men eventuellt sa han 3 år, lite osäker nu Smile

candyweiss
Fre 03 jan 2020 18:12 Svara med citat
Don tomaso skrev:
Olja i allmänhet, syntetisk i synnerhet, får försämrade egenskaper över tid. Precis som ett däck åldras, vinterdäck bör väl inte användas i fler än 3 säsonger då dom blir hårda och får försämrade egenskaper.

Själv blev jag väldigt förvånad när jag lämnade min Alltrack på service vid 4200 mil i Juni förra året och dom INTE bytte olja/filter. Detta gjordes vid 2800 mil året innan och jag såg ett oljebyte som självklart efter 1400 mil. Men det var inget som behövdes bytas, dock byttes Haldexoljan. Naturligtvis svängde jag förbi Mekonomen på vägen hem och köpte 5 liter olja och ett filter och bytte det själv. Att köra mer än 1500 mil med samma olja/filter är emot alla mina principer.

Växellådsoljan och Haldexoljan ser jag ingen anledning att greja med själv, ej heller att betala extra för att verkstaden ska göra det oftare än föreskrivet. Går nån av komponenterna sönder så kostar det 750kr i självrisk så det är knappt lönt att bråka med det ändå. Jag kan förvisso resonera likandant med motorn, men det känns ändå lite bättre i själen att byta oftare då bilen rullar ganska korta sträckor.

Däck håller mycket längre än 3 år, garanterat över 10 år så länge de inte förvaras i något riktigt varmt utrymme,
och med rätt lufttryck.

Don tomaso
Fre 03 jan 2020 18:45 Svara med citat
candyweiss skrev:
Däck håller mycket längre än 3 år, garanterat över 10 år så länge de inte förvaras i något riktigt varmt utrymme,
och med rätt lufttryck.

Ja förvisso, jag har 12 år gamla (men oanvända) däck liggandes i källaren utan synliga ålderssvagheter.
Grejen är att speciellt vinterdäck, som är mjukare (shorehetsvärde tror jag det heter), blir ju hårdare av salt, solens strålar osv. Och där är rådet max 4 år gamla, vid säsongsvis användning. Men visst, köper du nya däck så kan du såklart göra som mig, ställa dom i en mörk, kall källare i 12 år utan att det händer så mycket. Mina andra däck som sitter på båtkärran, ståendes utomhus, är spruckna och eländiga och ska bytas till våren. Jag köpte alltså 4 nya däck och 2 sattes på kärran och 2 lades in i källaren, så jag vet hur väder och vind påverkar däcken. Kärran står dessutom i skuggan men det tar styggt ändå.

En annan aspekt är ju när det gäller iaf. vinterdäck är att det kommer ju en ny bättre variant varje säsong. Jag skulle inte vilja byta mina Hakkapelitta 10 mot 6 eller 7.

http://www.dacknet.se/alder-och-livslangd-for-dack/

”Med korrekt lagring påverkas däcket positivt medan felaktig lagring minskar däckens livslängd och köregenskaper. Ett korrekt lagrat däck börjar åldras först när det börjar användas. Det brukar dock rekommenderas att man inte använder sommardäck som är äldre än åtta år och vinterdäck som är äldre än fyra år. Framförallt om de använts.”
Mranderz
Fre 03 jan 2020 19:13 Svara med citat
Jag tror poängen med däcken gick förlorad. Om man enbart går på ålder och struntar i milen på däcken blir det rent livsfarligt...det var poängen...
candyweiss
Fre 03 jan 2020 19:18 Svara med citat
Mranderz skrev:
Jag tror poängen med däcken gick förlorad. Om man enbart går på ålder och struntar i milen på däcken blir det rent livsfarligt...det var poängen...

Jag förstod vad du menade Very Happy

Don tomaso
Fre 03 jan 2020 22:37 Svara med citat
Mranderz skrev:

Miltal ger slitage, och där har vi en lagstiftning som är svår att skoja bort. Mönsterdjupet är ju solklart ihopkopplat med milen. Om vi tar vinterdäck som har större mönsterdjup än sommardäck och slits mindre pga. friktionen mot relativt större andel blöta/frusna vägbanor så har iaf. jag inte någonsin lyckats slita ned några såna under 3mm. Däremot har jag bytt pga. ålder då däckens egenskaper blivit försämrade, förhårdnat gummi, föråldrat mönster osv.
candyweiss
Lör 04 jan 2020 7:47 Svara med citat
Don tomaso skrev:
Miltal ger slitage, och där har vi en lagstiftning som är svår att skoja bort. Mönsterdjupet är ju solklart ihopkopplat med milen. Om vi tar vinterdäck som har större mönsterdjup än sommardäck och slits mindre pga. friktionen mot relativt större andel blöta/frusna vägbanor så har iaf. jag inte någonsin lyckats slita ned några såna under 3mm. Däremot har jag bytt pga. ålder då däckens egenskaper blivit försämrade, förhårdnat gummi, föråldrat mönster osv.

Fantastiskt om du inte lyckats slita ner några vinterdäck. Våta vägar sliter mer på däcken då det ger mer friktion.

Don tomaso
Lör 04 jan 2020 8:33 Svara med citat
candyweiss skrev:
Fantastiskt om du inte lyckats slita ner några vinterdäck. Våta vägar sliter mer på däcken då det ger mer friktion.

Oj, har du körkort Anxious
https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/771/
candyweiss
Lör 04 jan 2020 13:48 Svara med citat
Don tomaso skrev:
Oj, har du körkort Anxious
https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/771/

Vill du veta vilka behörigheter jag har Very Happy

Tack för den lektionen Smile Har fått lära mig tvärtom en gång i tiden och har alltid trott på det Very Happy

Ändra: Funderade lite på det och misstänker att jag har rätt ändå angående däcken. I och med att vägbanan är våt så slirar däcken och slits snabbare. Vill minnas att det var det jag fick lära mig när jag tog B-körkort.

Kopierat från din länk:
Blött väglag
– Fel, däcken får dåligt grepp eftersom motståndet mot vägbanan är litet (däcken slirar på den blöta vägen) = liten friktion.

Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Lör 04 jan 2020 19:50 Svara med citat
candyweiss skrev:
Vill du veta vilka behörigheter jag har Very Happy

Tack för den lektionen Smile Har fått lära mig tvärtom en gång i tiden och har alltid trott på det Very Happy

Ändra: Funderade lite på det och misstänker att jag har rätt ändå angående däcken. I och med att vägbanan är våt så slirar däcken och slits snabbare. Vill minnas att det var det jag fick lära mig när jag tog B-körkort.

Kopierat från din länk:
Blött väglag
– Fel, däcken får dåligt grepp eftersom motståndet mot vägbanan är litet (däcken slirar på den blöta vägen) = liten friktion.

Jag fick lära mig tvärt om. Alltså, torrt sliter mer.
Kör du hårt på bana kör man sönder standarddäck rätt snart om det är torrt. Om det regnar har man inte alls samma grepp men däcken ser fortfarande fina ut efter ett antal varv.
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
pepe
Kör: Golf 3 2.0-97 Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Sön 05 jan 2020 19:12 Svara med citat
Varför spolar man halkbanan med vatten?
candyweiss
Sön 05 jan 2020 22:09 Svara med citat
pepe skrev:
Varför spolar man halkbanan med vatten?

Förstår inte jag heller? Det blir ju skithalt och däcken får inget fäste. Men det är nog för att för att det är blankslitna sommardäck på bilarna?