Forum - Golf 6 (09-13) - Åldrandet av däck.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Lör 05 okt 2019 12:40 Svara med citat
Jag har hört att UV samt hög värme bidrar starkt till däckens åldrande.

Hur pass mycket åldrande orsakas av t.ex. avfettningsmedel och däckglans?

Kör VW Golf VI, Hatchback, 1.6 TDI Bluemotion, 105HP, 2011, 10.800mil.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Lör 05 okt 2019 13:09 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Jag har hört att UV samt hög värme bidrar starkt till däckens åldrande.

Hur pass mycket åldrande orsakas av t.ex. avfettningsmedel och däckglans?

Ingenting du behöver bekymra dig om. Såvida du inte badar dom i avfettningsmedel.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 05 okt 2019 14:46 Svara med citat
Däckglansen borde vara skyddande, annars så har tillverkaren misslyckats när de tänkte....
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Lör 05 okt 2019 16:25 Svara med citat
Köpte fyra nya sommardäck idag och försäljaren tyckte att de gamla däcken var otroligt spruckna för sin ålder. Ok, tar det lugnt med avfettning i fortsättningen samt kladdar på däckglans som aldrig förr.

Kör VW Golf VI, Hatchback, 1.6 TDI Bluemotion, 105HP, 2011, 10.800mil.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 07 okt 2019 20:24 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Köpte fyra nya sommardäck idag och försäljaren tyckte att de gamla däcken var otroligt spruckna för sin ålder. Ok, tar det lugnt med avfettning i fortsättningen samt kladdar på däckglans som aldrig förr.

Riklig användning av avfettning brukar också resultera i tex spruckna baklampor etc, plast gillar sällan avfettning.
I längsta loppet är vanligt bilschampo bättre att använda än att bomba med avfettning. För tex hjul kan man även använda vanligt diskmedel i ganska stark koncentration.
candyweiss
Mån 07 okt 2019 20:40 Svara med citat
r o l l e skrev:
Riklig användning av avfettning brukar också resultera i tex spruckna baklampor etc, plast gillar sällan avfettning.
I längsta loppet är vanligt bilschampo bättre att använda än att bomba med avfettning. För tex hjul kan man även använda vanligt diskmedel i ganska stark koncentration.

Vet egentligen inte om diskmedel är så bra på varken lack, plastdetaljer eller däck. Diskmedel är grymt uttorkande så tror inte det är det optimala för däck. Avfettning ät ju lite fett i sig själv så det är nog bättre i så fall.
Jag använder mycket sällan avfettning på min bil och aldrig att jag använder diskmedel. Det är bilschampo jag kör med, och ibland tar jag en avslutning med däckglans på däcken för att få tillbaka lite av svärtan.

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
attitude.partille
Kör: Golf 6 1.6 tdi BMT dsg7 11 Ort: Partille Medlem: 28 mars 2016
Tor 17 okt 2019 20:54 Svara med citat
Efter att ha kört Nokian haka R2 nordiska vinterdäck 2 sommar säsonger (300mil per sommar) så hade dom börjat bli spruckna och greppade dåligt på vått.

5 vintersäsonger på totalt 5000mil. Tillverkade v30 -14.

Mönsterdjupet var 4.5mm, men inför denna vinter sitter det nya däck på bilen.
maxmsm
Fre 18 okt 2019 19:30 Svara med citat
attitude.partille skrev:
Efter att ha kört Nokian haka R2 nordiska vinterdäck 2 sommar säsonger (300mil per sommar) så hade dom börjat bli spruckna och greppade dåligt på vått.

Vinterdäck ska greppa dåligt vid vått sommarväglag, de är avsedda för körning vid vinterväglag.
candyweiss
Fre 18 okt 2019 20:33 Svara med citat
attitude.partille skrev:

Måste bli dyrt om du kör med friktionsdäck året runt, speciellt när de får kasseras när det är så mycket mönster kvar.

attitude.partille
Lör 19 okt 2019 8:28 Svara med citat
candyweiss skrev:
Måste bli dyrt om du kör med friktionsdäck året runt, speciellt när de får kasseras när det är så mycket mönster kvar.

Även om mönstret kanske var ok för en säsong till så var det ju ändå 5år gammal gummi. Dessutom hade mycket av lacken på fälgen släppt och ALU börjat ärga (fälgar 10år och utan kantkörningar. Lack släppte i flagor från bulthålen).

Nu sitter det nya däck o fälgar på inför vintersäsongen.
candyweiss
Lör 19 okt 2019 10:29 Svara med citat
attitude.partille skrev:
Även om mönstret kanske var ok för en säsong till så var det ju ändå 5år gammal gummi. Dessutom hade mycket av lacken på fälgen släppt och ALU börjat ärga (fälgar 10år och utan kantkörningar. Lack släppte i flagor från bulthålen).

Okej Smile
När jag bytte in min förra Golf så blev vinterdäcken kvar där hemma. Det var Nokian friktionsdäck som var 6 år gamla, de hade ca 6 mm kvar. Däcken var som nya och hade inte tillstymmelse till torrsprickor.
Så däck håller lätt betydligt längre än 10 är utan att bli för gamla. Undrar varför dina spruckit?

attitude.partille
Lör 19 okt 2019 10:30 Svara med citat
candyweiss skrev:
Okej Smile
När jag bytte in min förra Golf så blev Vinterviken kvar där hemma. Det var Nokian friktionsdäck som var 6 år gamla, de hade ca 6 mm kvar. Däcken var som nya och hade inte tillstymmelse till torrsprickor.
Så däck håller lätt betydligt längre än 10 är utan att bli för gamla. Undrar varför dina spruckit?

Kan ju vara sommarvärmen Wink
maxmsm
Lör 19 okt 2019 14:45 Svara med citat
attitude.partille skrev:

Jag har oftast äldre vinterdäck än 10 år, funkar fint för mej och jag lägger hellre pengarna på annat än nya däck, köpte en omgång fräscha Michelin i vintras som både passar på sambons Passat -13 och min Golf -03 så när de blir slitna så hamnar de på min bil och en omgång fräschare inköpes till sambon.