Forum - Golf 7 (13-19) - Massor med felkoder

Rulsen
Kör: Golf 7 1,2 -15 Ort: Sundsvall Medlem: 08 oktober 2019
Tis 08 okt 2019 9:42 Svara med citat
I morse när jag skulle åka till jobbet hade bilen bestämt sig för att jag skulle arbeta hemifrån idag. Först gick det inte att lägga ur handbromsen, och så gnällde den över Auto Hold. Efter en stund hade den fyllt på med fel, och till slut landade jag på 8 stycken:

- Fel: Start-stopp
- Fel stabiliseringskontroll (ESC)
- Fel: Auto Hold
- ACC och Front Assist är inte tillgänglig
- Proaktivt passagerarskydd inte tillgängligt
- Fel: Däcktrycksvarnare
- Störning: elektrisk parkeringsbroms
- Kontrollera vänster broms-/bakljus

Jag har svårt att tro att allt detta rasat under natten i garaget, så det borde vara något som styr över allt detta. Jag är helt okunnig på ämnet. Någon som har några förslag?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Tis 08 okt 2019 9:48 Svara med citat
Rulsen skrev:
I morse när jag skulle åka till jobbet hade bilen bestämt sig för att jag skulle arbeta hemifrån idag. Först gick det inte att lägga ur handbromsen, och så gnällde den över Auto Hold. Efter en stund hade den fyllt på med fel, och till slut landade jag på 8 stycken:

- Fel: Start-stopp
- Fel stabiliseringskontroll (ESC)
- Fel: Auto Hold
- ACC och Front Assist är inte tillgänglig
- Proaktivt passagerarskydd inte tillgängligt
- Fel: Däcktrycksvarnare
- Störning: elektrisk parkeringsbroms
- Kontrollera vänster broms-/bakljus

Jag har svårt att tro att allt detta rasat under natten i garaget, så det borde vara något som styr över allt detta. Jag är helt okunnig på ämnet. Någon som har några förslag?

Hur är konditionen på ditt batteri?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
Rulsen
Tis 08 okt 2019 9:54 Svara med citat
Vet ej. Köpte bilen för ett par år sedan och har aldrig bytt. Förmodar att inte tidigare ägare bytt heller då den hade gått 2500 när jag köpte den. Den är rapp när den startar i alla fall. Nätterna har blivit kalla, kan det vara så enkelt att batteriet börjar bli lite dassigt?
candyweiss
Tis 08 okt 2019 10:00 Svara med citat
Rulsen skrev:
Vet ej. Köpte bilen för ett par år sedan och har aldrig bytt. Förmodar att inte tidigare ägare bytt heller då den hade gått 2500 när jag köpte den. Den är rapp när den startar i alla fall. Nätterna har blivit kalla, kan det vara så enkelt att batteriet börjar bli lite dassigt?

Ibland kan man få lite skumma felkoder när batteriet är på väg att ge upp, men vet såklart inte om det är så i ditt fall?

VW-karriär: Golf II -87, Jetta II -88, Golf IV -00, Golf VI -11 och nu Tiguan II -17.
jimel
Kör: Golf 7 Ort: Strängnäs Medlem: 26 januari 2016
Tis 08 okt 2019 11:43 Svara med citat
Det kan man ju kolla med någon knapptryckning, googla.

Edit: gjorde det åt dig Smile
Rulsen
Tis 08 okt 2019 12:19 Svara med citat
60 % på batteriet. Det var en fin funktion som jag inte hade en aning om. Man håller ner 0.0-knappen vid trippmätaren några sekunder med tändningen avslagen. Ser nu att du editerat in en fin video i ditt svar tidigare också. Tack för det. 60 procent får man väl tycka borde vara ok? Jag har ju suttit och micklat lite med bilen också, många omstarter för att testa om det mirakulöst fixat sig själv.
Karlskrona
Kör: Golf 7 1,6 TDI Masters Ort: Karlskrona Medlem: 25 april 2015
Tor 17 okt 2019 15:04 Svara med citat
Jag har i stort sett exakt samma felmeddelanden som plötsligt uppenbarade sig för några veckor sedan. Senaste månaderna har jag bara kört ytterst sporadiskt och mycket korta sträckor. Såg på annat håll att det kunde vara för lite bromsvätska, men den behållaren var helt full. Jag gjorde också en batteritest som visar 70 procent, men kanske skulle prova att köra sex-åtta mil och se om det hjälper att ladda batteriet bättre?
Rulsen
Fre 18 okt 2019 9:56 Svara med citat
Intressant. Jag har haft bilen på Mekonomen i veckan, de kunde inte hitta några fel (bara massor av felkoder, men inte varifrån de egentligen uppkommit). På tisdag ska bilen in till Volkswagen som ska få sätta tänderna i elsystemet. Återkommer med rapport över hur det slutar...
Karlskrona
Kör: Golf 7 1,6 TDI Masters Ort: Karlskrona Medlem: 25 april 2015
Fre 18 okt 2019 10:47 Svara med citat
Jag hade också tänkt be Mekonomen kolla om felmeddelande fanns kvar efter att jag gjort en längre körning, men då avvaktar jag din rapport om vad Volkswagen säger om dessa märkliga felmeddelanden som plötsligt uppenbarade sig även för mig.
Rulsen
Fre 18 okt 2019 10:57 Svara med citat
När Mekonomen kopplade upp sin dator var det även vajsing på vänster bromsok bak samt något tjall på generatorn.
Rulsen
Ons 23 okt 2019 20:29 Svara med citat
Bilen är lagad. Råttor har varit inne i väggarna på bilen och gnagt av kablar. Både på vänster och höger sida. Verkstadspersonalen har rivit trösklar bak och baksätet för att komma åt att laga kablarna. 6000 kronor fattigare och med en nyfödd olustkänsla för att ha bilen i garaget.
Masi
Kör: Golf 7 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Ons 23 okt 2019 22:54 Svara med citat
Rulsen skrev:
Bilen är lagad. Råttor har varit inne i väggarna på bilen och gnagt av kablar. Både på vänster och höger sida. Verkstadspersonalen har rivit trösklar bak och baksätet för att komma åt att laga kablarna. 6000 kronor fattigare och med en nyfödd olustkänsla för att ha bilen i garaget.

Ojdå, inte ett direkt modellrelaterat fel då.
Har du kollat om det är något som kan gå att ta på försäkringen?
Möjligt att det finns undantag för skadedjur...
/Mats

VW Golf Alltrack TDI '17
VW Golf SC TGI '15
Rulsen
Fre 25 okt 2019 10:12 Svara med citat
Ja, det gick att ta på försäkringen, men självrisken var dyrare än verkstadskostnaden... Skadedjursrelaterade problem är uppenbarligen inget som försäkringsbolagen vill ha att göra med.
pepe
Kör: Golf 3 2.0-97 Ort: Kristinehamn Medlem: 20 augusti 2016
Lör 26 okt 2019 19:49 Svara med citat
Rulsen skrev:
Ja, det gick att ta på försäkringen, men självrisken var dyrare än verkstadskostnaden... Skadedjursrelaterade problem är uppenbarligen inget som försäkringsbolagen vill ha att göra med.

Sätter försäkringsbolagen självrisken efter att sett räkningen?
Jon@s
Kör: Golf 2 Golf mk2 x5 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Lör 26 okt 2019 21:31 Svara med citat

My check engine light is a flashlight
candyweiss
Lör 26 okt 2019 22:29 Svara med citat
Rulsen skrev:

Läste någonstans att möss/råttor avskyr diesellukt, så ställ en eller två skålar under bilen.

Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Mån 04 nov 2019 18:52 Svara med citat
Lägg in några enkvistar i bilen. Vi som har veteranbilar i lador över vinterhalvåret tillämpar alltid detta. Möss skyr enris som pesten.