Forum - Golf 6 (09-13) - Extra packning i filterhuset

zyberdude
Golf 6 1,2 tsi Ort: Finland
Ons 16 okt 2019 19:16 Svara med citat
För en tid sedan lade jag märke till att det fanns en extra packning under oljefiltret, tyckte det var dålig passform att det skulle vara där så jag tog bort den. Tänkte att den lämnat kvar från något gammalt filter men alla mina filter har packningen kvar.

Kunde då köra ca 5 km innan oljelampan började blinka rött. Blev förskräckt och funderade vad tusan som händer. Har under en längre tid haft oljeläckage runt filterhuset och har behövt fylla på ca 1l olja per månad. Tänkte att nu är det kört. Men satte bara tillbaka packningen så slutade oljelampan lysa.

Igår var jag och bytte packningen mellan filterhuset och motorn. Packningen såg helt ok ut i mina ögon men bytte ialla fall då jag hade hem två st tagna och det var en en del arbete innan det var bytt. Körde hemåt i natten ca 3 mil hem och då jag kom hem flödade det olja igen. Nå, började städa upp och fyllde på ca 2l olja igen (korrekt oljenivå före på kvällen). Blev sent runt 00:30 och gav upp för kvällen. På morgonen tänkte jag nu kolla igen om det läcker och genast motorn startar flödar det olja från oljefiltret. Stängde av motorn, skruvade loss filtret, kastade fanskapet till skogs och tog bort extra packningen och satte dit ett nytt mann filter (mahle före). Fyllde upp oljan och nu höll det tätt. Åkte iväg på jobb och inga lampor lyser.

Så kort och gott, skall packningen under filtret vara där eller inte? Logiskt sett inte men varför har märkesverkstad lämnat den där?

Följdfråga, osäkert om det över huvudtaget var packningen som det läckte från för om man kollar bakom hela oljefilterhuset så finns det en skruv som går inåt motorn (den syns om man tittar bakom filterhuset uppifrån.). Denna skruv var lös! Skall den vara det och vad har den för uppgift?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 16 okt 2019 22:08 Svara med citat
Packningen ska vara där annars blir det mycket lågt oljetryck, den täcker över ett dräneringhål när filtret är på plats

kör själv med purflux LS391

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
zyberdude
Golf 6 1,2 tsi Ort: Finland
Lör 19 okt 2019 21:12 Svara med citat
Tog en ordentlig rengöring idag för att se om det fortfarande läcker olja någonstans. Det ser ut som att det kommer några droppar vid den omtalade ”skruven” tidigare. Vad är det för skruv och varför kan den läcka?

Den extra packningen kommer troligen från ett mahle filter! Passade exakt på det filtret och såg ut som att något saknades från det. Packningen var ca 2mm tjock, och mycket dålig passform på filtret (men det stod ju made in china på det.

På bilderna har jag försökt visa var skruven finns men inte lätt att få den på bild.
zyberdude
Golf 6 1,2 tsi Ort: Finland
Lör 19 okt 2019 21:21 Svara med citat
BildBild