Forum - Golf 4 (98-04) - Bilen stänger av sig under färd

gizzo
Kör: Golf 4 1.6 -01 Ort: Vännäs Medlem: 17 oktober 2019
Tor 17 okt 2019 13:06 Svara med citat
Hej,

Jag fick för några år sedan överta min fars predantskötta Golf 4:a 1.6 -01 och är så fruktansvärt nöjd med den. Har dock två problem och jag undrar om de hör ihop. Samma vecka som jag övertog bilen fick jag problem med att den ibland, slutar svara på gaspedalen. För att få den att svara måste man växla ned. Ibland går det att pumpa på gaspedalen men oftast är det att växla ned från femman till trean som gör att den svarar igen. Detta händer inte ofta, kanske en gång varannan vecka.

Det som dock är spännande är att min pappa har aldrig någonsin varit med om detta fel. Började googla på felet och då verkar det vara fler som har liknande problem och att det har med bränslepumpen att göra. Läste på något forum att om man har över en kvarts tank eller åtminstone halv tank så visar sig inte felet. Jag tror att det är därför min pappa aldrig fått detta fel då han mycket sällan hade under kvarts tank kvar.

Bilen pendlas med en del och när felet inträffar så är det på ganska exakt samma tidpunkt varje gång, ca 10min efter avfärd.

Nu till mitt andra problem som jag undrar har med det första felet att göra det är nämligen att nu i veckan har det hänt två ggr att bilen under färd stängt av sig! Vrider om nyckeln och bilen startar och går som vanligt igen.
Kollade felkoder i vagcom men finns inga överhuvudtaget.

Är detta något någon annan känner igen?
Kloge
Kör: Golf 4 1,6 Variant-03 Ort: Perstorp Medlem: 13 januari 2008
Ons 23 okt 2019 21:24 Svara med citat
Jag har samma problem med min,dessutom så pendlar tomgången ibland.
Tomgången är säkerligen gasspjället. Bilen har snart rullat 30 000 mil så det är inte oväntat.
Att den stannar är troligen bränslepump,bränslerelät eller ett huvudrelä

https://fusesdiagram.com/volkswagen/fuses-and-relay-volkswagen-golf-4. html

Kör Golf Variant -03 och Toyota Verso -18