Forum - Golf 6 (09-13) - Byta bromsvätska.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Sön 20 okt 2019 16:36 Svara med citat
Tänkte att jag skulle byta bromsvätska på min Golf. Senast var ca 4 år sedan.

Är det knepigt att byta vätska?

Normen är VW 50114 eller
FMVSS 116 DOT 4 eller
DIN ISO 4925 class 4.

Hur mycket vätska krävs?

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 20 okt 2019 21:16 Svara med citat
Det behövs ca 1 liter, undvik att låta behållaren gå helt tom, glöm inte slavcylindern till kopplingen, smörj bromsokens luftnipplar med aluminiumpasta, man kan byta med en sådan: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/b romsluftare-2000017001

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Sön 20 okt 2019 21:17 Svara med citat
Ordningsföljd VF-HF-VB-HB

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 11 nov 2019 0:16 Svara med citat
a128 skrev:
Ordningsföljd VF-HF-VB-HB

Smile


Ok, och sist tar jag och luftar kopplingscylindern?

Tack.

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 11 nov 2019 20:59 Svara med citat
a128 skrev:
Det behövs ca 1 liter, undvik att låta behållaren gå helt tom, glöm inte slavcylindern till kopplingen, smörj bromsokens luftnipplar med aluminiumpasta, man kan byta med en sådan: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/bromsverktyg/bromsluftare/b romsluftare-2000017001


Vad menar du med att smörja nipplarna? Skall gängorna smörjas?

Skall kolla skick på nipplarna och möjligen byta ut dessa.

Tänkte att jag gör så här:

1. Tömma bromsvätskebehållaren så mycket som möjligt med vanligt tvålpump. Låter gammal vätska hamna i plastflaska. (Skall göra egenhändigt byggd avtappningsflaska).

2. Fylla på nästan fullt med bromsvätska i behållaren.

3. Hissa upp bilen och tömma vid VF. Ta bort gummiskydd nippel, trä på transparent PVC-slang (ID 6mm) och leda slangen ned i ovan nämnda plastflaska. Gammal vätska ligger kvar och hindrar luft från att släppas in i systemet.

4. Släng in ospecifiik människa i bilen som skall trycka ned bromspedalen och pumpa. Människan meddelas när jag lossar nippeln. Människan pumpar tills det att frisk vätska skönjes. Nippel dras sedan åt.

5. Kontrollera vätskenivån i behållaren. Fyll på.

6. Procedur upprepas för alla bromsok.

7. Dags att blöda nippel koppling. Människa i bilen trycker ned kopplingspedalen.Samma procedur som (4). Fyll sedan behållaren.

8. Ut och provbromsa.

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Mån 11 nov 2019 22:21 Svara med citat
Kolla in eric the car guy . han byter med en hemmajord flaska i denna video .

a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 12 nov 2019 9:55 Svara med citat
Man sätter aluminiumpasta på gängorna så dessa inte rostar fast tills nästa luftning
på slavcylindern kan man sätta en slang och suga ur vätska, tills ny och frisk vätska kommer ur


bromsvätskan i den bakre delen av behållaren kan sugas ur med en kanylspruta

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Tis 12 nov 2019 10:45 Svara med citat
a128 skrev:
Man sätter aluminiumpasta på gängorna så dessa inte rostar fast tills nästa luftning
på slavcylindern kan man sätta en slang och suga ur vätska, tills ny och frisk vätska kommer ur


bromsvätskan i den bakre delen av behållaren kan sugas ur med en kanylspruta

Smile


Ok, så det finns ingen risk att aluminium-pastan blandar sig med bromsvätskan och förorenar denna?

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tis 12 nov 2019 10:51 Svara med citat
Man skuvar ur nippeln och sätter en klick på gängan, det ska inte vara några problem

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera