Forum - Golf 6 (09-13) - Bakre hjul höger går trögt.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI -11 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Lör 26 okt 2019 19:02 Svara med citat
Besiktigade bilen idag och den gick igenom men fick anmärkning att bak-hjulen, framförallt höger bakhjul, verkar rulla segt.

Som om att bromsen ligger på. Vad beror detta på och vad kan man göra, behöver bilen in på verkstaden?

Golf VI (1k 5k1) 1.6 TDI BMT, 105HP, 2011, 5 vxl manuell, 12.000mil.
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Lör 26 okt 2019 19:44 Svara med citat
Vild gissning men kärvande bromsok?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Lör 26 okt 2019 22:26 Svara med citat
Mranderz skrev:
Vild gissning men kärvande bromsok?

Då borde väl bromsen gå varm?

Tiguan 2.0 tsi -17 med optimerad motor och DSG
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Lör 26 okt 2019 22:57 Svara med citat
Hur ofta plockar du ner bromsarna för rengöring av beläggen där de ligger i sadeln, smuts där gör att beläggen inte kan röra sig i sidled från skivan då du bromsat, mot skivan går bättre då trycket från servot övervinner motståndet med sedan ligger beläggen kvar i den positionen med påföljd att hjulet går segt som du säger,
Gör ordning detta det andra hjulet blir llkadant och nu inför vintern med salt och slask bygger smutsen på och du kan få än större problem.
Det är så litet jobb men ger så mycket tillbaka, jag som 80åring har mina bromsar i kalasskick och får aldrig nedslag på besiktning men så plockar jag ner och gör rent varje vår
Fålkswagen Gålf säx
Lör 26 okt 2019 23:24 Svara med citat
bildock skrev:
Hur ofta plockar du ner bromsarna för rengöring av beläggen där de ligger i sadeln, smuts där gör att beläggen inte kan röra sig i sidled från skivan då du bromsat, mot skivan går bättre då trycket från servot övervinner motståndet med sedan ligger beläggen kvar i den positionen med påföljd att hjulet går segt som du säger,
Gör ordning detta det andra hjulet blir llkadant och nu inför vintern med salt och slask bygger smutsen på och du kan få än större problem.
Det är så litet jobb men ger så mycket tillbaka, jag som 80åring har mina bromsar i kalasskick och får aldrig nedslag på besiktning men så plockar jag ner och gör rent varje vår

Tack, för tips från ERFAREN bilexpert!

Fålkswagen Gålf säx
Lör 09 nov 2019 17:43 Svara med citat
bildock skrev:

Plockade bort bromsbeläggen och rengjorde med bromsrengöring. Skrapade med kniv och fil samt borstade med stålborste. På med lite fett och det verkar som om att problemet nu är löst. Tackar!

Fålkswagen Gålf säx
Tis 17 nov 2020 19:57 Svara med citat
Undrar om det finns något bra smörjmedel för att avhjälpa då bromsklossarna verkar fastna??

bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Tis 17 nov 2020 20:12 Svara med citat
[quote="Fålkswagen Gålf säx"]Undrar om det finns något bra smörjmedel för att avhjälpa då bromsklossarna verkar faJstna??
Jaa du det har jag också klurat på men det är nog konstruktionen av bromsok och bromsbekägg söm ska löpa fritt men det är utsatt för så mycket smuts hela tiden som bygger på och beläggen fastnar, smörjer man så fastnar ännu mer skräp och ännu fortare, jag slipar ner beläggens glidyta något så beläggen glappar lite och löper väldigt lätt sedan gäller nog bara att göra rent ofta
Fålkswagen Gålf säx
Ons 18 nov 2020 1:13 Svara med citat
[quote="bildock"]
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Undrar om det finns något bra smörjmedel för att avhjälpa då bromsklossarna verkar faJstna??
Jaa du det har jag också klurat på men det är nog konstruktionen av bromsok och bromsbekägg söm ska löpa fritt men det är utsatt för så mycket smuts hela tiden som bygger på och beläggen fastnar, smörjer man så fastnar ännu mer skräp och ännu fortare, jag slipar ner beläggens glidyta något så beläggen glappar lite och löper väldigt lätt sedan gäller nog bara att göra rent ofta

OK.

Jag rengjorde och kletade lite aluminiumpasta och håller nu tummarna.

a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Ons 18 nov 2020 20:57 Svara med citat
En klick silikonfett under dammskydden kan göra underverk ibland:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=53950

lyft försikting på dammskyddet med en träpinne, lägg ett kryddmått silikonfett innan kolven trycks in

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fålkswagen Gålf säx
Ons 18 nov 2020 21:27 Svara med citat
a128 skrev:
En klick silikonfett under dammskydden kan göra underverk ibland:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=53950

lyft försikting på dammskyddet med en träpinne, lägg ett kryddmått silikonfett innan kolven trycks in

Tack.

Menar du att jag skall smörja bromskolven? Jag tror att bromsklossarna fastnar/rostar fast där de sitter och ligger på bromsskivan. Bakbromsen används så pass sällan. Handbromsen använder jag ofta men det är väl trumbroms?

maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Fre 20 nov 2020 20:09 Svara med citat
Är det någon som vet om man kan använda silikonspray för en akut åtgärd och om det lossnar sedan använda silikonfett för långtidsverkan?
Tex denna: https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonspray-20000170 71

"Impregnerar, smörjer och skyddar alla ytor genom att bilda en tålig vattenavvisande skyddsfilm. Passar metall-, plast-, gummi-, glasfiber-, läder- och träytor."

Objektet med problem är ingen VW, det har bara 2 hjul och 3 strulande bromsok....
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 21 nov 2020 18:38 Svara med citat
Om det sitter fast så är det nog snarare rostlösare och rep-kit som gäller

det förekommer att kolven rostar trots hela dammskydd så en klick silikonfett i förebyggande syfte om det är torrt på smörjmedel
under dammskyddet

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 21 nov 2020 19:43 Svara med citat
Det kan jag tänka mej, den har stått länge så om det fanns fukt i bromsvätskan så finns det nog stor risk för rost på kolven.
Min tanke är att ta bort dammskyddet och om det som syns av kolven inte är rostigt så spraya lite silikon och se om man kan få det att funka.