Forum - Golf 6 (09-13) - Vw Golf 1.6 Multifuel - startar ej (Intermittent)

Dino_87
Golf 6 1.6 Multifuel Ort: Borås
Tor 21 nov 2019 15:06 Svara med citat
Hej,

Har ett lustigt intermittent fel som på tantens Golf 1.6 Multifuel.

Startmotorn går runt men ingen tändning sker.

1:a gången var det vid ett stopp vid en mataffär, bilen hade gått i ca 10 min, stopp 30 min och sen när hon skulle starta så gick den aldrig igång.

2:a gången hände det hemma vid garaget, bilen hade stått några timmar och samma fel.

och nu senast igår så hade bilen stått i ca 4 h, varav samma fel uppstod vid startförsök.

Kopplat upp den mot en obdeleven samt haft en annan verkstad som kollat felkoder men bilen registrerar inga fel vid något av tillfällena.

Efter första gången trodde jag problemet låg i att den var tankad med E85.. nu är det ett tag sen vi tankade med det varav det inte borde vara något kvar i systemet.

Bilen är välservad och inga problem vid annan körning. Går som en klocka när den väl går så att säga.

Lokal VW verkstad säger inte mycket utan kan tänka sig ta in bilen för felsökning.. men det kostar en slant.

Någon som har en gissning om vad det skulle kunna vara?
Daniela
Golf 6 1,6 Ort: Vaxholm
Mån 09 dec 2019 8:28 Svara med citat
Exakt samma fel på min.. Har du blivit nå klokare på vad felet kan vara? Jag har inga felkoder och har bytt vevgivare mm utan framgång
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Mån 09 dec 2019 10:17 Svara med citat
Hur är det med bränslet? kör ni på E85? Bilar med dessa motorer har fabriksmonterade motorvärmare det följer t.o.m. kabel för det och i instruktionsboken står om start-svårigheter vid kallare temp. finns inte edra problem där? det är väl känt från fabrik att de är svårstartade därför denna utrustning om så är fallet prova med startgas och bara tanka bensin vinterhalvåret.
Daniela
Golf 6 1,6 Ort: Vaxholm
Mån 09 dec 2019 10:36 Svara med citat
Bilen va på verkstad nu och den starta ej där. Dom hitta en spricka i tändspole och dom bytte denna och bilen starta direkt Smile håller tummarna
Dino_87
Golf 6 1.6 Multifuel Ort: Borås
Ons 11 dec 2019 14:45 Svara med citat
Daniela skrev:
Bilen va på verkstad nu och den starta ej där. Dom hitta en spricka i tändspole och dom bytte denna och bilen starta direkt Smile håller tummarna


Hör gärna av dig om det var det som var problemet Smile Har nämligen köpt en vevgivare och tänkte börja med det.. Kanske är värt att titta på tändspolarna också.
Dino_87
Golf 6 1.6 Multifuel Ort: Borås
Ons 11 dec 2019 14:47 Svara med citat
bildock skrev:
Hur är det med bränslet? kör ni på E85? Bilar med dessa motorer har fabriksmonterade motorvärmare det följer t.o.m. kabel för det och i instruktionsboken står om start-svårigheter vid kallare temp. finns inte edra problem där? det är väl känt från fabrik att de är svårstartade därför denna utrustning om så är fallet prova med startgas och bara tanka bensin vinterhalvåret.


Händer både på E85 och på ren bensin. Har inget med värmningen att göra då det har hänt både när motorn är varm och kall...

Första tankarna var kring detta just varav det utprovades noga Smile
Daniela
Golf 6 1,6 Ort: Vaxholm
Ons 11 dec 2019 14:58 Svara med citat
Än så länge inget problem alls. Jag bytte vevgivare också utan framgång. Ta bort spolen och kolla om den har nån liten spricka som i mitt fall