Forum - Golf 6 (09-13) - EPC-lampa och motorproblem

pock22
Kör: Golf 6 1.6 MULTIFUEL Ort: Stockholm Medlem: 24 november 2019
Sön 24 nov 2019 13:44 Svara med citat
Hej nu är jag lite konfunderat.

Historik:
EPC-lampan har plutsligen börjat ljusa under körning (smatidigt som det står ESP Off och katalysatorsymbolen tänds), ofta under någon krapp sväng eller när jag börjat backa. Då slår motorn över till halv kapacitet och den går ujämn och på låga varv. Om jag stannar till och väntar lite sen startar upp är den helt fin igen. Och om jag då stänger av stabilitetsprogrammet kan jag köra hur länga som hälst utan några problem tills jag startar upp motorn i normalläge igen (ESP på), varpå den börjar strula igen. Den kan även "laga sig själv" under körning, t.ex. när jag låg på E4 och väntade på att hitta plats för att stanna så slutade den att strula efter 5 minuter. Katalysatorlampan släckdes.

Nu:
Så har det varit några veckor, jag byte tändstiftor nu förra veckan. Gått bra några dagar men idag när jag skulle hem igen från affären så startar den knappt och ligger och brummar mellan 700-1000 rpm på tomgång. Om jag ger full gas stannar den exakt på 3800 rpm.

Känns som någon sammanblanding av elektronik (överkännslighet i stabilitetssenstor?) och motorstyrning. Men på verkstaden är de osäkra och säger att nästa steg är att byta tändkablar och tändspole.

Några som har upplävd det samma och fått lösning på problemet? Känns som det kommer kunna bli en dyr affär...
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Fre 29 nov 2019 12:38 Svara med citat
Borde ju få ut några felkoder, är du osäker på verkstadens kompetens så lämna till en annan verkstad som känns bättre.

Oftast måste man ju börja någonstans, och de kan vara ett överslag i ngn tändkabel eller liknande som ställer till det!
Så de brukar vara så att man måste börja med det som är relativt billigt och enkelt, dvs tändkablar och spole.
Om man nu har indikationer på felminnet att de kan ha med misständningar att göra.

/Tobbe, Passat R-line 2.0tdi dsg 4m -13, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00