Forum - Din Volkswagen - Gula faran som skall bli vit - AKA min Golf GTI -82

Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg
Ons 04 dec 2019 21:21 Svara med citat
Hej,
Jag är av den ålderskategorin så jag drömde om dessa bilar i samband med att körkortet skulle tillverkas.
Tyvärr led GTi:n av GTi försäkringen, som var svindyr, så det blev inget då.

Men så här sisådär 35 år senare.....

Jag hittade denna bilen hos en bekant, som på 90-talet skapade sig en rätt vass GTI i då för tiden populärt T-gul stuk, men den rasade i motorn några år senare och blev stående.
Jag åkte själv nån gång i den och den var potent.

Så av en slump räddade jag den från sitt sorgliga öde och då stod den så här, där klåfingriga hade snott en del ditt och datt, dock rätt komplett men i ett eländigt skick med möglig inredning och grön dekor Shocked


Bild

Bild

Bild

Bild

Nystädad inredning, och lite delar från skroten. Även nya A-stolpe kåpor, ett set skärmbreddare (två saknades) och tanklocket, bitar som blivit stulna.

Lokala skroten som har allt det där gamla roliga i gömmorna är TJ-bildemontering.
Hittade bl.a. fina originalkofångare och en grill med dimljus, iofs en GTD men....
Även ett set GTI fälgar stod på hyllan.


Bild

Bild

Bild

Bild

Motorn demonterad - ja den har gått lite varm när den skar.... 3:an och 4:an mår inte bra - de är blåa halvägs upp till kolven.

Bild

Sen lite rostlagning i golvet - domkraftsfäste och lite till

Bild
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Lör 07 dec 2019 17:58 Svara med citat
Grattis till en rolig bil. Du verkar ha kommit långt med projektet, när ska den ut på vägarna igen? Regular Smiley
Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg
Sön 08 dec 2019 1:04 Svara med citat
Hej,
Tackar
Ja så snart som, men det var inte helt enkelt att hitta ny vevaxel....
Motorn är byggd i grupp-A prestanda så det kommer bli bra orr i kubbarna - jag har provåkt för en del år sedan 🤪
Men den skar styggt på två stakar så veven är oval på dessa.
Är det någon som har en EG eller EM-motor om så bara bottendel - bara hör av er. Laughing


Senast ändrad Sön 15 dec 2019 0:24, ändrad totalt 1 gång
Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg
Sön 15 dec 2019 0:04 Svara med citat
Dagens kräftgång......

Fick tag i en motor till sist.
Häggs Bildemontering hade en -82 EM-motor som bara rullat 11´.
Gammal kändis i trakten där rostdöden till sist taget trotjänaren till sista vilan. Så JO de visste att det stämde.

Den låg under det magiska ZZZxxxCW82xxxx chassinumret som jag fick uppgifter att det borde för att kunna vara samma bitar.

Två dagar senare stod den här hemma, snyggt jobbat Häggs.

Kul med stora paket
Bild

Bild



Motorn delades snabbt o lätt - ser bra ut.


Bild

Bild



Veven passade utmärkt i EG-motorn som jag hoppades. Inga märken på lagerytorna - som ny!!
Den skall givetvis få nya lager både på ram och stakar och så slänger vi in nya bussningar till kolvbultarna oxå.

Så nu åkte honingsverktyget fram för att kryss-hona loppen iom jag sätter nya ringar på mina EG-kolvar (GTI:s).

Hmmm, inge vidare, det har gått rostporer i treans burk - skit. Längsgående repor även i 4:ans burk Evil or Very Mad
Blev jättetydligt när honingsverktyget gått ett par tag upp o ner.....

Så nu blir det EM-motorns block som får övergå i GTI-tjänst.
Jaja, den har varit i en gubbkörd 11 tusenmilar 82:a, så den skall nog hålla i många år/mil.
EG-motorn hade tjänstgjort det dubbla, dock med en renovering och trimning först de senaste par tusen milen.

Så denna utbytesbottendel skall väl palla grupp A-trimmet efter den genomgången......
Även de ”nya” stakarna skall vägas av likt de förra.

Det lättade svänghjulet doneras över till den också.

Är det någon som kan berätta om detta på något vis är en ”no go” lösning - som jag bedömer det så är bottendelen samma på dessa 1.6: or - rätt eller fel?
Det blir ju en del som skall flyttas över, bl.a. GTI-kolvarna, fördelaren, men i sig inget annat större som verkar avvika.

Ja just det - är det någon som behöver friska bitar till sin förgasarmotor, så blir det förstås en del över.... Thumbs up
Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg
Sön 15 dec 2019 22:23 Svara med citat
Idag är ersättningsmotorn ren - men inte jag..... Shocked



Bild



Bild

Sen en liten bild på hur det ser ut om motorn stått utan stift några år.....

EG-blocket nedan - gråa fäckar är rostgropar....

Bild


Jag har däremot kört lite lätt med honingsverktyget i nya motorn och där är inga överaskningar Puuuh!! Laughing (detta främst för att crosshatcha loppen och bli av med den glaserade ytan till nya ringar). puuuh Laughing

Nu skall motorn målas och sen skall allt från EG-motorn över.
Nya lager osv. Fortsättning följer
Bobby
Golf 1 GLS 1.6 1980 Ort: Stockholm
Lör 21 dec 2019 10:33 Svara med citat
Snyggt jobbat!
Thirtyfour
Golf 1 GTI -82 Ort: Trelleborg
Ons 01 jan 2020 20:52 Svara med citat
Lite till har hänt - i vanlig ordning ballar det ur.... Embarassed

Men varför inte göra det bra från början - nu när jag ändå väntar på vissa lager till motorn.

Hela motorn är nertvättad och aluminium borstad från oxid - sakerna målade i rätt färger pch som grädde på moset så har vissa delar fått en känsla av guleloxering - svårt att återge på bild.

Bild



Bild