Forum - Volkswagen Polo - Vitt klägg I motorolja locket Polo 3 -99

Joelibilen
Kör: Polo 3 1.6 Ort: Falkenberg Medlem: 14 december 2019
Lör 14 dec 2019 17:33 Svara med citat
Har som rubrik lyder vitt klägg i motoroljelocket samt att den rycker lite på ettans växel runt 1000/1100 varv. Jag har nyss köpt bilen och den går bra och låter bra annars men är förundrad över färgen i locket. Övrigt är oljan nybytt och fin färg på stickan och det drar inget vatten från kylarbehållaren så det är nog inte toppen som håller på att ge sig heller. Jag har gjort rent(så gott det gick) vevhusventilation och bytt tändstift och bytt luftfilter och gjort rent gasspjällhuset. Enda gången det vita kletet försvinner är när jag kört bilen ca 4-5 mil. Kan det handla om kondens som bildas?
Tack för insläpp till bra grupp.

/Joelibilen
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 15 dec 2019 3:58 Svara med citat
Joelibilen skrev:
Har som rubrik lyder vitt klägg i motoroljelocket samt att den rycker lite på ettans växel runt 1000/1100 varv. Jag har nyss köpt bilen och den går bra och låter bra annars men är förundrad över färgen i locket. Övrigt är oljan nybytt och fin färg på stickan och det drar inget vatten från kylarbehållaren så det är nog inte toppen som håller på att ge sig heller. Jag har gjort rent(så gott det gick) vevhusventilation och bytt tändstift och bytt luftfilter och gjort rent gasspjällhuset. Enda gången det vita kletet försvinner är när jag kört bilen ca 4-5 mil. Kan det handla om kondens som bildas?
Tack för insläpp till bra grupp.

Är med största sannolikhet kondens, men nybytt olja med bil som säljs innebär för en del något av de senaste åren....

Byt olja och filter, starta om allting i din ägo.

En bra sak är att rensa alla ingående komponenter i vevhusventilationen, även om det innebär några timmars jobb.
Joelibilen
Kör: Polo 3 1.6 Ort: Falkenberg Medlem: 14 december 2019
Sön 15 dec 2019 9:17 Svara med citat
Tack, då är det nog att jag får ev. byta vevhusventilationen och köra längre sträckor med bilen då och då. Inte undra på att vissa modeller har värmare på sina slangar till vevhusventilationen så det inte ska frysa på vintern. God jul

/Joelibilen