Forum - Golf 4 (98-04) - 17964 Charge pressure control: Negative deviation AGR-motor

Kee
Kör: Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm Medlem: 31 juli 2017
Lör 21 dec 2019 23:25 Svara med citat
Jag har försökt samla in info på vad som är mest sannolikt fel på min vagn, men det råder ju som vanligt olika bud.

Symptom: Upplevs som att den tappar "toppeffekt" vid belastning, framförallt på fyran och femman i hastigheter över sjuttio. I mångt och mycket går den helt okej och är fullt körbar, men ibland märker jag att det saknas några kusar. Svårdefinierat, men ungefär "är det verkligen nittio hästar?". Kan liksom tappa fart i uppförslut, när jag tycker att en stark diesel borde kunna knuffa en tom golf uppför även på femman i 1800 varv.

Bakgrund; Min vagn har ju utrustats med en bättre begagnad turbo, från en relativt lågmilad bil som jag testade i bänk för ett par år sen när turbobytet gjordes (den har stått sen dess), i samma veva byttes alla slangar som najades fast med buntband och N75-ventilen är en flång ny Pierburg. Det som föranledde turbobytet var två andra felkoder (bla 17965 tror jag) och det faktum att turboeffekten var i princip helt obefintlig. Med turbon bytt blev vagnen normal igen, men nu (ett par år senare) när jag besiktat vagnen och kört mer än en kort provkörningsvända här och var så märker jag att inte allt står rätt till, kör därför en felsökning och får koden i rubriken. Det verkar som (men det får jag återkomma för att bekräfta) att bristen på effekt märks tydligast vid långkörningar. Bilen har gått strax under 30K.

Ganska få trådar/referenser avhandlar AGR-motorn som ju till skillnad från alla (?) andra VAG-dieslar jobbar med ett trycksatt styrsystem och inte med undertryck/vakuum. Detta gör att liknande scenarion från andra motorer är mindre användbara som referens. Men ofta pekar man där på dåliga vakuumslangar, defekt N75-ventil, kärvande lameller (vanes) i turbon (där ju min har en wastegate istället) och i några fall har jag läst att MAP-sensorn kunde vara boven.

Som ni förstår så är jag inte jättesugen på att byta turbo igen, eller egentligen riva för att ens felsöka denna. Byta ut slangarna mot mer högkvalitativa i silikon är en tanke jag har, gummislangarna SER fräscha ut, men jag vet inte hur täta de är. För att kontrollera att ett trycksatt system inte läcker skulle man behöva köra med ngn form av läcksökare antar jag? MAP-sensorn är jag väldigt nyfiken på, har just lokaliserat den och den verkar sitta under spolarburken. Är det något som ens är värt att titta på eller säger erfarenheten att det är ett alltför osannolikt fel för att börja fokusera på i detta skedet?

Det här kommer bli ett mer långsiktigt felsökande då det är "mycket just nu" och jag åker utomlands i januari, men jag tar till mig av alla konstruktiva idéer, tankar och erfarenheter. Bilen går ändå helt okej, så får jag bara det löst på sikt så är jag glad över att jag nu åker sjukt billigt i en förhållandevis fräsch och mycket praktisk bil.

Tack på förhand!

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 22 dec 2019 11:15 Svara med citat
Kee skrev:
Jag har försökt samla in info på vad som är mest sannolikt fel på min vagn, men det råder ju som vanligt olika bud.

Symptom: Upplevs som att den tappar "toppeffekt" vid belastning, framförallt på fyran och femman i hastigheter över sjuttio. I mångt och mycket går den helt okej och är fullt körbar, men ibland märker jag att det saknas några kusar. Svårdefinierat, men ungefär "är det verkligen nittio hästar?". Kan liksom tappa fart i uppförslut, när jag tycker att en stark diesel borde kunna knuffa en tom golf uppför även på femman i 1800 varv.

Bakgrund; Min vagn har ju utrustats med en bättre begagnad turbo, från en relativt lågmilad bil som jag testade i bänk för ett par år sen när turbobytet gjordes (den har stått sen dess), i samma veva byttes alla slangar som najades fast med buntband och N75-ventilen är en flång ny Pierburg. Det som föranledde turbobytet var två andra felkoder (bla 17965 tror jag) och det faktum att turboeffekten var i princip helt obefintlig. Med turbon bytt blev vagnen normal igen, men nu (ett par år senare) när jag besiktat vagnen och kört mer än en kort provkörningsvända här och var så märker jag att inte allt står rätt till, kör därför en felsökning och får koden i rubriken. Det verkar som (men det får jag återkomma för att bekräfta) att bristen på effekt märks tydligast vid långkörningar. Bilen har gått strax under 30K.

Ganska få trådar/referenser avhandlar AGR-motorn som ju till skillnad från alla (?) andra VAG-dieslar jobbar med ett trycksatt styrsystem och inte med undertryck/vakuum. Detta gör att liknande scenarion från andra motorer är mindre användbara som referens. Men ofta pekar man där på dåliga vakuumslangar, defekt N75-ventil, kärvande lameller (vanes) i turbon (där ju min har en wastegate istället) och i några fall har jag läst att MAP-sensorn kunde vara boven.

Som ni förstår så är jag inte jättesugen på att byta turbo igen, eller egentligen riva för att ens felsöka denna. Byta ut slangarna mot mer högkvalitativa i silikon är en tanke jag har, gummislangarna SER fräscha ut, men jag vet inte hur täta de är. För att kontrollera att ett trycksatt system inte läcker skulle man behöva köra med ngn form av läcksökare antar jag? MAP-sensorn är jag väldigt nyfiken på, har just lokaliserat den och den verkar sitta under spolarburken. Är det något som ens är värt att titta på eller säger erfarenheten att det är ett alltför osannolikt fel för att börja fokusera på i detta skedet?

Det här kommer bli ett mer långsiktigt felsökande då det är "mycket just nu" och jag åker utomlands i januari, men jag tar till mig av alla konstruktiva idéer, tankar och erfarenheter. Bilen går ändå helt okej, så får jag bara det löst på sikt så är jag glad över att jag nu åker sjukt billigt i en förhållandevis fräsch och mycket praktisk bil.

Tack på förhand!


Första steget i all felsökning av överladdade bilar är

trumvirvlel tadatatata


Trycktesta systemet.

Ja, det är lite småbök och du kommer även orsaka möjliga felkällor under trycktestning men får göra ditt bästa.

tex ta bort luftburken och tillverka en adapter till slangen som går ner till turbons kalla inlopp, i denna adapter sätter du en däckventil.
Sedan tar du bort slangen som går till spjällhuset och pluggar denna.

Fram med en traditionell handdriven däckpump, och börja bygg tryck. När det blir svårt att bygga tryck har du läckage, lyssna....

Du kan i nästa steg sätta tillbaka slangen och testa med insuget på plats, men då kommer det läcka ut genom avgasröret och ibland vevhusventilationen men gör så långt du kommer.