Forum - Volkswagen Passat - Passat 1,8t problem

Passat18t
Kör: Passat 5 1,8t Ort: Uppsala Medlem: 28 december 2019
Lör 28 dec 2019 2:48 Svara med citat
Tjena, har en passat 1,8t med motorkod Awt som jag har lite problem med.

Besiktade den för någon vecka sedan och fick nedslag på avgasvärden
Co 1,4 (-0,5)
Co 2500 varv 1,6 (-03)
Lambda 0,96 (0,97-1,03)
Hc värdet var bra.

Har bytt tändstift, luftfilter, gjort rent spjällhuset och Egr men värdena är fortfarande dåliga. Har testat med etanol men gjorde knappt någon skillnad. Om man raderar felkoder (även fast det inte finns någon) så går värdena ner till det godkända värdet men går upp igen efter någon sekund.

Har även problem med motorlampa och felkoden är ”p0171 System too lean, bank 1". System för magert, cylinderrad 1.”

Har bytt vakuumslangar, bränslefilter och ett trasigt rör + en ventil under insuget till vevhusventilationen.

Bilen går bra på hela registret och man kan varva ur den utan problem.

Båda felen kanske hänger ihop så någon som har nån idé på vad det kan va?
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016
Lör 28 dec 2019 15:08 Svara med citat
Försök och gör ett röktest och se ifall du kan hitta några läckor . om du har möjlighet villsäga .

Sen är luftmassemätarn en bov du kan kolla upp . Har en passat 2002 med awt motorn . och jag har förmej det var samma felkod som dumma sig på min och då visa det sig vara luftmassemätarn . Hade även ett sprucket rör vid oljestickan (vevhusventilationen)
Passat18t
Kör: Passat 5 1,8t Ort: Uppsala Medlem: 28 december 2019
Lör 28 dec 2019 19:12 Svara med citat
rolly skrev:
Försök och gör ett röktest och se ifall du kan hitta några läckor . om du har möjlighet villsäga .

Sen är luftmassemätarn en bov du kan kolla upp . Har en passat 2002 med awt motorn . och jag har förmej det var samma felkod som dumma sig på min och då visa det sig vara luftmassemätarn . Hade även ett sprucket rör vid oljestickan (vevhusventilationen)

Har gjort ett rök test men hittade inga läckage från insuget, har även bytt det tjocka röret, T korset och ventilen till vevhusventilationen som sitter bredvid oljestickan