Forum - Golf 2 (83-91) - Golf II 1.8 - 89 som inte vill tända

Aladdin
Golf 2 -89 1.8 i KAT Ort: Karlskrona
Mån 06 jan 2020 23:54 Svara med citat
Hej,

Ska påpeka att jag har sparsamma kunskaper gällande bilar. Far som är bilmek men kan inte hjälpa mig i nuläget...
Har en Golf II - 89 med 1.8L motor som inte längre vill starta. Har tidigare gått som ett urverk men började nu i höstas bli svårstartad flera gånger (fick låta den tugga ett bra tag) och till slut startade den inte alls. Den står bara och tuggar men kommer inte igång. Det enda jag noterade innan detta var att generatorremmen kunde tjuta ibland och kanske inte var optimalt spänd. Förgasarfoten läcker lite sen tidigare men är inte påtagligt skadad.

Har nu försökt gå igenom alla tips jag kan hitta på nätet. Tädstiften ger gnista allihop, remmarna är hela och spända (kamrem byttes förra året) batteriet är friskt, bränslepumpen fungerar och där finns bränsle. Har testat med boost från batteriladdare. Har försökt bogsera igång. Har provat med startgas efter luftfilter samt direkt i förgasaren och fick på det sistnämnda några smällar men den kom ändå inte igång.

Testat med en något oklar metod som jag sett på ett annat forum angående sur motor. Hade en knapp matsked motorolja i cylindrarna och sen kört startmotorn med bränslepumpen utdragen. Kopplade tillbaka den men det gick inte den här gången heller.

Vad finns kvar att testa? Vad missar jag? Noterade att startmotorn ibland går ojämnt som vid olika tryck i cylindrarna. Kan det ha något med det att göra?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Aidin