Forum - Din Volkswagen - "Snålvargen" min vinterbruksis, Golf Variant TDI -

Kee
Kör: Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm Medlem: 31 juli 2017
Fre 31 jan 2020 17:48 Svara med citat
Inte för att det är en jättemärkvärdig bil, men för att jag gillar att skriva projekttrådar, tänkte jag härmed presentera min "nya" vinterbruksis, en Golf Variant med 90hk AGR-motor.

Bakgrund: Jag köpte bilen januari 2017 utan någon egentligen anledning. Jag hade åkt förbi den varje gång jag åkte till stugan där den stod övergiven kanske 500m från mitt hus. Någon gång såg jag den ute på vägen, men det var helt klart bara för att motionera den. I övrigt verkade den inte användas, insöad på vintern och med högt gräs runtom på sommaren. Så en vinterdag i slutet på 2016 åkte jag förbi vagnen ännu en gång och nu var det någon vid bilen, så jag stannade och hörde mig för om den var till salu.

Visst var den till salu och jag fick ge ett bud. Då det inte verkade vara något större problem med bilen annat än att den var rejält sunkig efter att ha stått länge, med smutsig inredning, punktering på ett av däcken och någon panel som satt löst, så kändes det inte som ett omöjligt uppdrag att få vagnen på vägen igen. Batteri fick jag ombesörja själv men i övrigt verkade det inte som att jag skulle behöva komplettera med så mycket annat än tiden att städa och tvätta den. Det positiva var att motorn startade sjukt lätt; vad som känns som knappt ett varv på startmotorn och det är då en diesel mitt i smällkalla vintern som dessutom stått ett tag. Därtill har den dragkrok och motor- och kupévärmare, bland det viktigaste tillbehör man kan montera på en bil.

Jag hade egentligen inte behov av en till bruksbil då jag vid tillfället precis köpt mig en Saab Aero och även hade en annan fullt besiktad och körklar Saab som jag skulle sälja. Men jag var väl inte i mina sinnens fulla bruk så jag köpte den ändå. Fan av Vw's TDI-motorer då jag har en T4 Transporter med 2,5l och 102hk lockades jag av motorn som satt i, men även det faktum att det är en variant och en sån har morsan, (fast bensinare) och de lastar förvånansvärt mycket för storleksklassen!

Halt att provköra på isiga vägar med sommardäck, i bakgrunden T4an, världens mest praktiska fordon:
Bild

Sedan vidtog ett utdraget pyssel med alla skavanker. Såhär i efterhand har jag säkert glömt massor, men det var ju såklart mycket mer som behövde bytas än bara ett batteri. Vid ett tillfälle lyckades jag låsa in båda nycklarna i bilen bland annat. Rolling Eyes

Inredningen möglig och sunkig, ett par fake raybans ingick i köpet: Cool
Bild

Utan inbördes ordning har följande bytts:
-Kylare (den gamla läckte)
-Fjäderben
-Fjäderbenslagringar
-Fjädrar runt om
-Styrleder
-Spindelleder
-Stabilisatorstag
-Mugghållare (två gånger!)
-Kablar till motorvärmaren
-Reglerventiler
-Vakuumslangar
-Turbo
-Termostat
-Bälten bak
-Sidoblinkers
-Bakre torkarmotor
-Bakre torkararm
-Multirem
-Service (olja+div filter)
-Regplåtar + hållare
-Extraljus (LED)
-Vinterdäck på Avus-fälg

Utöver allt som bytts har en hel del även reparerats/fräschats upp; inredningen, full med mögel, hundhår och fläckar tvättades som en av de första sakerna och det kändes lite overkligt att hålla på att meka med en bil som var så ren inuti, normalt sett så är ju tvätt det man gör när allt annat är klart. Men för att ens motivera mig själv att sätta igång med bilen, så behövde jag sanera den.

När jag i början på December 2019 fick problem med min Aero hade orken att hålla på med den bilen gått ur mig och jag hade dessutom redan innan bestämt mig för att ytterligare banta ner fordonsparken lite, valet hade stått mellan att behålla Saaben och avyttra Varren, eller tvärt om. Eftersom jag är en folkanörd at heart, så var valet rätt lätt när jag fick problem med Saaben. Jag kör dessutom ganska mycket så en snålare bil kändes också rätt.

När jag väl rullar in på besiktningen får jag bara två anmärkningar, två av bältena bak var lite sönderskavda och skärmblinkersen blinkade inte. Det sistnämnda var pinsamt lätt att åtgärda, när jag bytt ut de gamla dassiga armaturerna hade jag helt enkelt glömt att montera in glödisar i dem. Bältena var förvånansvärt lätta att jaga fatt på och byta de också. På blocket fick jag kontakt med en kille som skrotade en hatchback och trots att jag var lite osäker på om det var samma bälten som till kombin så köpte jag dem och även en ny mugghållare, då den andra jag köpt begagnad kärvade även den.

Med vagnen godkänd vid efterkontroll fanns det bara två saker som kändes rätt angelägna att åtgärda snarast;

Det första var termostaten, som jag redan innan jag ställde på bilen, konstaterat var defekt. Under alla provkörningsvändor med bilen innan jag ställde på den, körde jag aldrig så länge att jag kom upp i temp. Jag tänkte att det helt enkelt berodde på att dieslar av det här slaget tar lång tid på sig att komma upp i värme, speciellt på vintern. Med ny termostat fick jag underbar värme i vagnen och en mätarnål som pekar rakt upp, även om det tar typ en kvart innan den gör det.

Det andra var en hjulinställning. Med allt bytt i framvagnen stod ratten inte rakt längre och den var sjukt orolig att köra när det var halt trots bra dubbdäck. Med tanke på att det mesta av vintern ännu låg framför oss kändes det väldigt angeläget. På besiktningen i början av december upptäcktes även att bakfjädrarna var av. Dessa behövde ju bytas innan hjulinställning, så efter att jag återigen hade orienterat mig i den djungel spiralfjädrar är och konstaterat att jag hade rätt artikelnummer för en variant med dragkrok, så beställdes dessa från Tyskland och byttes på juldagen på mindre än en timme för att förbereda för hjulinställningen. Det första jag gjorde när jag kom hem från semestern nu i januari var att boka tid hos däckverkstan samma dag.

Med småsaker som tankluckans motor och spolningen bak åtgärdad börjar vagnen nu kännas mer och mer komplett. och den är en fröjd att köra. Nu, 2020, känns det som väldigt smart att jag faktiskt köpte bilen och gjorde i ordning den. När jag stod där 2017 och felsökte vagnens felkoder i ett par veckor och inte fick bukt med dem och till slut fick inse att även turbon behövde bytas, var jag inte fullt lika glad över köpet. Såhär i efterhand skulle jag nog inte gett så mycket för bilen, men jag högg till med två tusen och det var tur att det blev affär ändå.

Efter en tvätt för några veckor sen:
Bild

Bild

Jag har ganska få bilder på den, då jag inte tänkt att jag skulle göra en projekttråd, men det kommer komma fler vartefter jag uppgraderar och förfinar vagnen.

Framtidsplaner då? Tja det här ska få förbli en vinterbruksis då jag har flera hobbybilar, en Mk1 cab som förmodligen blir min huvudsakliga sommarbil även i år, men även ett par gamla luftkylda folkabussar från sextiotalet finns i garaget.

Eftersom den lider av det ack så vanliga klarlackssläppet, mest framträdande på huven och taket, så leker jag med tanken på att lackera den. Först var idén att göra som på transportern, måla huven mattsvart, men när jag upptäckte att även taket börjar flaga så leker jag med tanken på en tvåtonslack. Behålla det röda på sidorna nertill och måla huv och tak i en kontrasterande färg, kanske vitt? Kanske skulle jag köra med några fartränder? Jag är velig, men det är ändå inte aktuellt förrän den varma årstiden när såna här jobb låter sig göras och med tanke på allt annat jag har att göra inför sommarsäsongen så kanske det blir till sensommaren/hösten. I övrigt får vi se hur mycket utvändig styling det blir, även om jag gillar sänkningar, LED-belysning och stuk, så kvarstår faktumet att den här vagnen kommer få gå i snö och lera, större delen i mörker, så utseendet är inte det viktigaste. Viktigt för mig dock är en personlig prägel.

En annan feature som jag anser är en av de viktigaste i en bil är farthållare, och enligt vad jag läst på så ska det gå att göra på dieslarna. Antingen låter man en verkstad göra hela jobbet för ca 4000kr, eller så köper man hårdvaran för styva tusingen, installerar själv och tar hjälp av någon med VCDS för att göra programmeringen. ett kamremsbyte på en motor som stått sen 2013 känns rätt angeläget för att kunna sova gott. Återstår att se om jag "vågar" göra det själv. Jag skulle även vilja programmera passagerarairbagen som är urkopplad. Småsaker som automatisk innerbelysning, bagagerumsmatta i gummi och värmen i bakrutan känns rätt aktuella på en vinterbil också. I komfortväg står ett mittarmstöd och en yttertemperaturmätare högt på önskelistan.

Annars är vagnen perfekt för mig som bruksis;
- inte för fin så man vågar använda den och lasta saker i den,
- snål, den går på 0,5l/mil typ oavsett hur man kör den,
- Snikutrustad, mauella fönsterhisar och speglar, ingen AC eller fjärrlås, saker som kan gå sönder som jag inte värderar, (hade dock gärna haft MFA)
- startar sjukt lätt även i kyla,
- dragkrok ett annat av de viktigaste tillbehören på en bil.
- fyrekrad ratt (gillar inte treekrade rattar)
- manuell låda (hållbarare, snålare och roligare)
- svart inredning, lätt att hålla ren och grått tak som ljusar upp kupén.
- en sony x-plodstereo, lite "gammal" kanske, men låter förvånansvärt bra, färgmatchar instrumenteringen och har iaf aux-in (kanske kompletterar med en SUB)

Kommer att fortsätta posta här vartefter jag förfinar vagnen tills vidare får ni hålla till godo med denna lektyr!

Jag har justerat extraljuset lite högre nu, men 1500rpm@~75km/h är inte illa! Razz
Bild

På återhörande! Fråga/kommentera gärna! Thumbs up

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Tis 11 feb 2020 17:35 Svara med citat
Hej,
En intressant berättelse som jag hoppas du fortsätter med! Thumbs up
Jag har en fråga angående detta:
"En annan feature som jag anser är en av de viktigaste i en bil är farthållare, och enligt vad jag läst på så ska det gå att göra på dieslarna. Antingen låter man en verkstad göra hela jobbet för ca 4000kr, eller så köper man hårdvaran för styva tusingen, installerar själv och tar hjälp av någon med VCDS för att göra programmeringen."

Var hittar du denna programvaran och hur vet man att det går att lägga in?
Min 4 är en Bi-Fuel 03 som jag gärna skulle göra det samma på.
Tack!
Max