Forum - Golf 7 (13-19) - Golf Alltrack -16 4motion problem

Ior69
Kör: Golf 7 Alltrack 2.0 TDI Ort: Umeå Medlem: 07 februari 2020
Fre 07 feb 2020 11:06 Svara med citat
Har precis köpt en Alltrack och 4-hjulsdriften funkade inte.
Lånade en felkodsläsare och den rapporterade kod "16670" vilket enligt det berömda nätet ska vara "Haldex pump failure".
Lämnade bilen till VAG som uppdaterade mjukvaran och bilen driver på alla 4 igen.
Min fråga är - hur kan mjukvaran plötsligt bli "gammal" och stänga av haldexpumpen? Eller var det nån kontakt som åkt isär eller blivit glapp?
Tidigare hade jag en golf 4-motion -06 och den strulade aldrig med 4-hjulsdriften. Har ju sett på diverse forum att det nya haldex systemet är långt ifrån felfritt.
Kan tillägga att bilen är servad på märkesverkstad (VAG) tidigare. Bilen har gått lite drygt 10 000 mil.

/Krister
golfers
Kör: Golf 7 GT -14 Ort: Sala Medlem: 06 september 2016
Fre 07 feb 2020 11:56 Svara med citat
Funderade på precis samma sak. Min började plötsligt rycka när den var kall, de uppdaterade mjukvaran och nu går den bra igen.
Något värde måste ändras med tiden som mjukvaran själv inte kan justera och tycker den är trasig.
Peter_senior
Kör: Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad Medlem: 08 juli 2013
Fre 07 feb 2020 12:29 Svara med citat
Mjukvara - Den blir inte "gammal" eller sliten men den kan innehålla buggar som gör att något plötsligt inte fungerar pga ändrade mätvärden / signaler och annat. Den nyare versionen ska ta hand om detta.

Seat Leon Cupra R -18 / A4 cab -05 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Lör 08 feb 2020 8:44 Svara med citat
Detta var ju tämligen intressant! Jag upplevde aldrig att min gamla 7:a var fyrhjulsdriven. Gick aldrig att bredsladda med den. Först när jag fick min tiguan kunde jag jämföra och misstänkte då att det var fel på 4hjulsdriften på min golf. Mycket riktigt, pumpen är trasig sa man då. Inte nog med det, man bytte också kopplingen för det var "lika bra och samma kostnad för mig" . Efter reparation kunde jag med lätthet ställa upp den i kontrollerad bredsladd!

Undrar hur många onödiga reparationer försäkringsbolagen fått göra när man nu plötsligt kan nolla och uppdatera för att få liv i fyrhjulsdriften igen?

Dessutom skönt att veta för framtida problem att man kanske inte behöver betala 30.000 (som min reparation kostade försäkringsbolaget) i reparationer den dagen försäkringen inte täcker.

Kanske jag inte behöver byta olja i Haldex var 3.000:e mil som jag tänkt och gjort i förebyggande då?

Någon vw meck som kan konfirmera detta nya reparationssätt och berätta mer om detta?